Publicerat Oktober 28, 201015 yr Hej! Jag ska på lördag sitta på uppsiktsjakt för att jaga älg med en mer erfaren jägare och sk uppsiktsjaga. Jag har jägarexamen men har inte avlagt något älgprov. Nu till frågan: krävs det att jag ska ha avlagt älgprovet för att få uppsiktsjaga på t.ex. älg? Tacksam för snabba svar! =) Mvh Richard
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Har du någon koll på vart i lagen som uppsiktsjakt regleras? Vore skönt bara att kika på mer exakt vad som står.
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Hej!Jag ska på lördag sitta på uppsiktsjakt för att jaga älg med en mer erfaren jägare och sk uppsiktsjaga. Jag har jägarexamen men har inte avlagt något älgprov. Nu till frågan: krävs det att jag ska ha avlagt älgprovet för att få uppsiktsjaga på t.ex. älg? Tacksam för snabba svar! =) Mvh Richard Om du har fyllt 18 år måste du dessutom ha löst jaktkort. Mvh Johan
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Författare Jag försökte hitta något om uppsiktsjakt i Jaktlagstiftningen, men fann inget i varje sig boken jaktlagstiftning eller jaktlagstiftningen på internet. Betyder det att det är helt klart att det inte krävs något älgprov?
Publicerat Oktober 29, 201015 yr För att följa med på uppiktsjakt krävs inte jägarexamen men den som tar med dig är således ansvarig för alla dina handlingar och kan ställas till svars om någonting går på tok. Lycka till!