Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga från bil

Featured Replies

Publicerat

Har hört att en del kan skyddsjaga från bil....

Nu har vi fått skyddsjakt (förlängd jakttid) inom hella VVO från kommunen på mås å kråkfågel. Betyder detta att vi nu kan jaga från bil tex?

Publicerat

Det har jag mycket svårt att tro.

Annars skulle vi väl få se sig åkandes runt på ett Pic-Up flak, bombandes med pumpen... ;D

Publicerat

Tror inte heller att det är tillåtet...

och mot förmodan att det var det så tycker iallafall inte jag att det är etiskt försvarbart. :-

Mvh Fredde

Publicerat

Du får använda bil om du är på uppdrag från typ kommunens miljönämnd.

Du får inte använda bil om det är VVO:t som är uppdragsgivare.

Att kommunen gett VVO:t förlängd jakttid är inte detsamma som att dom är uppdragsgivare/ansvariga.

/Micke

Publicerat
Har hört att en del kan skyddsjaga från bil....

Nu har vi fått skyddsjakt (förlängd jakttid) inom hella VVO från kommunen på mås å kråkfågel. Betyder detta att vi nu kan jaga från bil tex?

Jag vet inte men jag tror att det är NV som beslutar om skyddsjakt från bil. Det kan även vara länsstyrelsen. ???

Publicerat
Jag vet inte men jag tror att det är NV som beslutar om skyddsjakt från bil. Det kan även vara länsstyrelsen. ???

Nej,som jag skrev ovan så ligger det på kommunal nivå,använder mig ibland av bilen i mitt yrke som kommunjägare.

Jag har ett utdrag ur lagtexten om jakt från bil på mitt jobb,om intresse finns så kan jag kolla var det står och vad det står på måndag.

Helst skulle jag se att man använder andra ord än jakt om den här veksamheten,avskjutning låter bättre.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Tja ni uppdrag och uppdrag. Vi är 3 personer som fått förlängd jakttid på kråka, trut, kaja och skata sk skyddsjakt från kommunen. däremot gäller beslutet inom hela VVO (att vi får jaga/ skjuta av inom hela vvo) men bara för oss 3 personer.

Vi har själva sökt detta inte VVO:t

Så vad tror ni då?

Publicerat
  • Författare

Nu har ja kollat först med polisen som sa "döööö!ch hänvisade till Länstyrelsen. Ringde länstyrelsen och talade med jaktansvarig där som läste lagen för mig "om det sker på uppdrag av kommunal nämnd". Jag läste upp vårt tillstånd för honom och han svarade att vi hade det svart på vitt och att det var ok för oss att jaga från bil inom hela VVO men att vi skulle ha med oss pappret från kommunen.

Nu kommer vi troligen aldrig att direkt jaga från bil då jag inte ser så stora fördelar med det men i vissa lägen kan det kanske vara bra att man kan göra det fullt lagligt.

Publicerat
"om det sker på uppdrag av kommunal nämnd". Jag läste upp vårt tillstånd för honom och han svarade att vi hade det svart på vitt och att det var ok för oss att jaga från bil inom hela VVO men att vi skulle ha med oss pappret från kommunen.

Intressant,hur har din kommun formulerat sig i brevet?Vilka skäl anges för skyddsjakten?

Om din kommun har ett intresse av att minska på mås och kråkfågelstammen inom ett helt VVO och ni har lyckats få det skriftligt så är ni bara att gratulera.

Gäller det fler viltslag än mås/kråkfågel?

Gissar jag rätt på Piteå kommun  ???

Piteå=årets jaktkommun ;)

/Micke

Publicerat
  • Författare

brevet gäller för oss 3 personer, sk skyddsjakt på kråka, skata, kaja och gråtrut inom vårt vvo fram till 31/5

skälet gäller sanitär olägenhet och gäller hela VVO området dådet är samma fågel som sen huserar på soptippen.

kråka är ju egentligen till sista april och trut till sista mars men vi har till 31/5 fram till 2009 därefter får vi se.

Publicerat

När jag låg som fågeljägare i lumpen hadde vi ett specielt tillstånd som gav oss rätt att jaga från bil  ;D ;D ;D

Publicerat

dp

En bra ide är att kontakta polisen innan ni använder er av bilen och tala om vart, när,hur osv. Kan vara bra för att undvika onödiga utryckningar.....

//K9

Publicerat
  • Författare

Absolut en bra ide om man vet innan att man ska skjuta från bil.

Tack för tipset!

Publicerat

Måsjakt från bil, låter som en höjdare  ::)

Publicerat
  • Författare

Måsjakt från bil hmm bör man kanske ha en cabrolet  ;D

Men det kan kanske vara bra med bil om de regnar så kan man åka runt å skjuta dem med salongare när de sitter på fälten typ. Nåväl vi komemr nog aldrig å jaga från bil då jag inte ser nyttan direkt, men det kan ju vara bra å veta att vi kan börja skjuta direkt vi stigit ur bilen och inte måste försflytta oss en viss bit.

Publicerat

Tjena..

Jag har tillstånd att jaga ifrån bil inom ett återvinningsområde. Har aldrig direkt jagat ifrån bilen iom att det är precis som ni säger allt annat än effektivt. Dock har det varit effektivt om man har en skammad fågel som man ser landa ngr 100 meter bort, då är det bara att åka dit och avfånga ifrån bilen, detta går mycket enklare iom att fågeln inte rör sig speciellt mycket när man kommer med bilen jämnfört med att man skulle försöka springa alt. gå emot den..

Publicerat
  • Författare
Det har jag mycket svårt att tro.

Annars skulle vi väl få se sig åkandes runt på ett Pic-Up flak, bombandes med pumpen... ;D

;D fan skulle va häftigt faktiskt å kunan göradet helt lagligt om än inte kanske så snyggt och etiskt, Precis som i jägarna juh hehe

• 4 weeks later...
Publicerat

jag tycker jakt från bil är fel i alla lägen, såvida det inte gäller eftersök eller att någon skjuter en skabbräv från bil.