Publicerat Oktober 31, 201015 yr Tjena moss i köket alla tjocka o snygga Nu är det ju så att man vill prova att göra julskinka på vildsvin. jag brukar köpa vanlig socker saltad lättrökt skinka o göra julskinkan på. kokas givetvis med lök,äpple,salt,lager blad o en slurk whisky... japp en i grytan o en till mig. det jag vill ha reda på är hur man förbereder sin vildsvins skinka ? så man får den socker saltad o lättrökt den med ?? eller e jag helt ute i de blå ?? har ni gjort julskinka av vildsvin och i så fall blev det lyckat eller ?? dela med er om ni har tipps o trix. tackar allra mjukast så länge /Eas
Publicerat November 3, 201015 yr Tjena moss i köket alla tjocka o snygga Nu är det ju så att man vill prova att göra julskinka på vildsvin. jag brukar köpa vanlig socker saltad lättrökt skinka o göra julskinkan på. kokas givetvis med lök,äpple,salt,lager blad o en slurk whisky... japp en i grytan o en till mig. det jag vill ha reda på är hur man förbereder sin vildsvins skinka ? så man får den socker saltad o lättrökt den med ?? eller e jag helt ute i de blå ?? har ni gjort julskinka av vildsvin och i så fall blev det lyckat eller ?? dela med er om ni har tipps o trix. tackar allra mjukast så länge /Eas Jag är tveksam till att du skulle behöva socker. Vildsvin är ju redan rätt sött. Annars är det väl bara att leta lite på nätet efter ett recept på en vanlig julskinka, tex detta http://www.lindstromsutegrisar.se/Recept.aspx som jag tycker verkar tillförlitligt. Skall du röka skinkan blir det lite mer komplicerat. Då bör den helst torrsaltas och kallrökas och då är tiden knapp för julskinka i år. Jag vet att vissa varmröker våtrimmad skinka, men jag tycker personligen inte att det blir så bra.
Publicerat November 3, 201015 yr Hej! jag har provat lite olika varianter, och bäst tycker jag nog att det blivit när jag lagt i saltlag någon vecka för att därefter lättröka ( ca 3-4 timmar) för att därefter griljera i ugn till lagom temp! //jonas
Publicerat November 10, 201015 yr Jag sköt en förra året på på dagen 1 vecka innan julafton. Så då var det bara koka saltlag, få in så mycket salt där lårbenet satt och sedan fick den ligga till julafton i kylen i saltlaget. det hade nog behövt längre för den var lite torr, dock var det ändå den godaste julskinkan jag har ätit, helt perfekt. Jag kokade den i samma kryddor som du - äpple och whisky!
Publicerat November 10, 201015 yr Åååå så gött ni pratar!! Måste till åteln och slänga majs så jag kan koka vildskina jag med!
Publicerat December 3, 201015 yr Jag gjorde också förra året. Jag lät min ligga i saltlag efter något recept från nätet. Den skulle ligga ganska länge (15-20 dagar) så det börjar bli hög tid. Sedan körde jag den i ugn, också efter något nätrecept (110 grader tills innertemp var 68?). Slutligen gratinerades den enligt skånsktradition. Jag använde hela skinkan med lårben. Kanske inte så mycket hjälp rent receptmässigt men resultatet blev sjukt bra och detaljerna finns där ute i cyberrymden någonstans. Tyvärr har grisarna inte velat komma i pass denna hösten så det får väl bli köttbullar istället...
Publicerat December 14, 201015 yr Hade ingen skola idag så jag åkte hem och började koka min vildsvins julskinka so har legat saltad ett tag nu. Kokar i Salt och vatten 1kg salt / 9l vatten, 10 pepparkorn, ett gäng lagerblad, 1 lök som är lagom hackad till det lite socker och 2 dl mörk öl. Tyvärr kan jag inte ladda upp bilder av någon anledning.
Publicerat December 14, 201015 yr Jag, eller min hustru, har gjort på vildsvin. Även revbenspjäll med mycket gott resultat. Så, nu vet ni det. Men hur det gick till, d.v.s. recept o sånt har jag ingen aning om... I söndags styckade jag årets julevildsvin, kanske lite för litet med tanke på julskinkorna. Men är dom för små får man ta två...