Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur bemöter ni folk ?

Featured Replies

Publicerat

Hallå!

då jag har haft en del väner som varit imot jakt i brist på bätre vetande så undrar jag, har ni träffat nån riktigt jakt hatare eller bara vanligt folk som inte vet så mycket om jakt å därmed är imot. hur gick de för er? lyckades ni få dom till att förtå och se meningen med jakt å vilt vård ?

som tur är har jag inte stöt på nån riktigt jakt hatare ännu, men jag tror man kan tala dom till räta om man ängar tillräkligt mycket tid åt dom.

Publicerat

Min erfarenhet säger att det inte går att tala en jakthatare tillrätta. Oftast brukar de vara immuna mot logiska resonemang. Och varför skulle man ägna tid åt att omvända dem?

Publicerat
  • Författare

om vi får tillräkligt aktiva jakt hatare kan dom ändra på openinen som i england.

jakt hatet eller oförståelsen till jakt borde man kalla det, betor ju mycket på

att folk sen ett par generationer bor i en stor stad och allt eftersom tiden går så

får dom för sig att fiskpinarna är den riktiga formen på fisk och dom uplever

alldri att ett djur blir dödat. i och med det blir de mindre ungdomar som vet nogot

om jakt å troligt vis kommer dom inte intresera sig för jakt å där med får man

högre å höre medel ålder bland jägarna.

jag kan ha fel, men att läga lite tid på dom som är imot i brist på bätre vetande

är bätre änn att ignorera dom å hoppas på att dom inte stör ås om vi inte stör

dom. i Danmark hade dom under 80talet 85% av openionen mot jakt å genom

en rad project lyckades dom vända openionen så att folk blev positiva igen.

Publicerat

Det bästa tror jag ändå är att bedriva jakten på ett sådant sätt att det inte finns något att anmärka på. Det går ändå inte att tvinga folk att tycka si och så, men håller vi jakten rumsren så tjänar vi på det i längden då motståndarna får svårare att hitta argument emot den!

Publicerat

Svårt att svara på men precis som Perra skrev får alla tycka som de själv vill och att då försöka övertala någon jakthatare till våran fördel känns rätt meningslöst.

Problemet vi jägare står för idag är att jaktmotståndet hela tiden ökar ute i samhället.

Folk ser jakten som ett lustnöje i att skjuta och dräpa så mycke djur som möjligt, inte som vi ser det att det faktiskt finns så mycket mer än bara dödandet.

Tror också jaktmotståndet beror på att glesbyggden avfolkas och människor flyttar in i storstäder där jakten är något helt främmande och skrämmande.

På landsbyggden är jakten en naturlig del av livet.

Vi kommer nog att få det jobbigt att försvara vårat jaktintresse i framtiden, då jaktmotståndarna blir fler och fler av våra förtroendevalda politiker.

Detta tycker jag märkts mycket de sista åren, se bara på alla fridlysningar, vapenlagen och det kommande blyförbudet >:(

Publicerat
  • Författare

de vore förfärligt om svergie slutar japan, där en vapen license går på 5tusen

och första vapnet kostar runt 20tusen samt först efter 10 års inehav av vapen

får du jaga högvilt. skulle vara ännu väre om vi sluta som holland, dvs ingen jakt

alls!  :-

(är inte hunda på att upgifterna gällande japan stämer så jag ber om att slipa klagomål)

Publicerat

Jag har som regel att aldrig försvara jakten, finns inte nått att försvara helt enkelt, jag däremot förklara om någon frågar vad jakt är och vad det innebär.....

Publicerat
Jag har som regel att aldrig försvara jakten, finns inte nått att försvara helt enkelt, jag däremot förklara om någon frågar vad jakt är och vad det innebär.....

Håller med fullständigt!

Publicerat
  • Författare

*mutrar lite* ser inte att jag själv eller någon annan för den delen har sakt att

dom försöker försvarar jakten när dom prata med folk som är imot jakt. när

jag har pratat med folk så har jag försökt förklara vad jakt inebär å om

organistation kring jakt å viltvård.

Publicerat

Jag är rädd för att du/vi tyvärr kommer att behöva göra det :(

Helt plöstligt kommer regeringen tillsammans med någon djurrättsorganisation på att förbjuda tex grytjakten.

Då hoppas jag att du/vi inte står vid sidan om och låter detta ske, utan försvarar grytjakten så den kommer att få fortsätta.

Men att försvara jakten mot någon enskilld människa ska vi inte behöva göra, tvärtom.

Publicerat

Det är en svår balansgång med att försvara och förklara jakten. Jag tror att om man intar försvarsställning så kan det slå tillbaka. Jakten ska inte behöva försvaras, när man gör det så säger man mellan raderna att den bedrivs på ett felaktigt sätt och kanske inte har sitt berättigande.

Publicerat

Det blir ju inte lättare av att det finns politiker som säger att jägare och sportskyttar är kriminellt folk >:(

Publicerat
  • Författare
:o lokal politiker eller regeringen ?
  • 2 weeks later...
Publicerat

Det är väl härligt med andra åsikter ;)

Skämt å sido, bilden av de svenska jägarna formas mkt av media och politik.

Bemötandet man får av andra människor är dels deras egna värderingar samt den givna bilden vi fått av media&politik. De flesta okunniga anammar de åsikter som finns hos den ofta högljudda och naiva falangen(gissa vilka?) istället för att skapa sig en egen uppfattning...

Brist på tid, intresse vem vet? Men det är helt klart ett problem. Vi skall bemöta andra människor både på jakt och i andra sammanhang på ett vettigt sätt. Men å andra sidan skall man inte skämmas för att man jagar heller!! Sedan finns det alltid småaktiga människor, tyvärr...

Hursomhelst är det val snart och då kan vi med lite tur vända opinionen när det gäller jaktfrågor.. Då kan vi likt sittande regering göra våra hjärtefrågor till allmänåsikter för de som  inte vill se eller tänka  ;)

Abbe

Publicerat

Försvara blir väl lite fel ord, man måste också vara lyhörd och förstående mot andras åsikter. Att jakt alltid har bedrivits och påverkat viltstammarna genom tiderna och på senare tid som en del vård och omsorg om starka och livskraftiga stammar tycker jag är ett bra sätt att förklara varför jakt är viktigt. Skulle jakten då helt upphöra, vad händer då? Detta brukar jag tänka på och prata om när det gäller folk som inte har förståelse om jakt på samma sätt som jag.