Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävlock

Featured Replies

Publicerat

barmark?? va fan e du i spanien?

Publicerat

barmark?? va fan e du i spanien?

Ha ha, näe nästan i baltikum precis som du, men lite längre sydpå. Det är inte helt snöfritt, men 50/50 kanske. Hur som helst lättsprunget för en räv, den senaste kom på ganska långt håll när jag nästan börjat misströsta, vilket jag iofs brukar göra om det gått mer än 15 min och man inte sett nåt.

Publicerat

trodde det var 1 meter snö i hela europa.. så det du säger inger hopp! !

slutar hoppas på räv efter 8 minuter jag.. aldrig varit med om att det tagit längre.. :)

OM man skulle få fram nån räv per år alltså. ..........

...

Publicerat

Lockat 2 kvällar, skjutit 2 rävar, en tik och en hane.

Runt 16.00 har jag kört, går inte att sitta senare här med barmark och mulet.

Stort grattis! Har själv 3 rävlösa lockpass senaste veckan.

Publicerat

Fan vad ni lyckas bra med erat lock.

Själv så har jag inte fått fram någon räv än :blush:

Men skam den som ger sig(bara gjort4 pass än)

Tycker jag är så jä..a noga med vinden, men så fort man kommit i pass så nog fan snurrar den :angry:

Men beställde en ny pipa idag, blev en Red river bandit.

Då det verkar vara en väldigt populär pipa som många använder med bra resultat.

+ att man måste ju skylla på något.

Stefan

Publicerat

Själv tycker jag det varit ofattbert segt med räven. Sköt senaste precis före jul. Har sedan dess sett två, varav den sista för två veckor sedan. Spår finns men de kommer fan inte fram, och då lockar jag inte för tät på samma område ändå - 14 dagar emellan minst.

Tips önskas!!!!

Publicerat

trodde det var 1 meter snö i hela europa.. så det du säger inger hopp! !

slutar hoppas på räv efter 8 minuter jag.. aldrig varit med om att det tagit längre.. :)

OM man skulle få fram nån räv per år alltså. ..........

...

Mja, jag har faktiskt missat räv för att jag brutit för tidigt. Körde 30 min i vintras på nysnö och bytte sedan pass. Sen när jag kom tillbaka hade räven stegat förbi på hagelhåll. Men jag håller med, ofta kan det gå riktigt snabbt om de ligger i närheten.

Det är ju lite lotto, ibland kommer inget eller kommer det från fel håll. Jag tror att det är grym fördel om man har en susning om ungefär var räven kan tänkas ligga så man kan lägga upp taktiken därefter.

Publicerat

Efter ett par dagar snöstorm är det kritvitt här igen, dock inte djupare än decimetern i snitt tror jag.

Idag var det klarblå himmel vilket jag tyckte verkade lovande, det var det. Lockade in två rävar på 3 pass.

Tyvärr bommade jag den första, blev väl lite väl girig på avståndet. Kändes ganska onödigt, hade varit bättre att den kom för nära. Räv nummer två kom för nära så den fick skjutas efter att den upptäckt mig.

Inte optimalt, ibland önskar jag att jag hade en kombi. Den blev dock på stället.

Publicerat

Mja, jag har faktiskt missat räv för att jag brutit för tidigt. Körde 30 min i vintras på nysnö och bytte sedan pass. Sen när jag kom tillbaka hade räven stegat förbi på hagelhåll. Men jag håller med, ofta kan det gå riktigt snabbt om de ligger i närheten.

Det är ju lite lotto, ibland kommer inget eller kommer det från fel håll. Jag tror att det är grym fördel om man har en susning om ungefär var räven kan tänkas ligga så man kan lägga upp taktiken därefter.

Har gjort samma iakttagelse vad gäller locktid,enligt expertisen är det ju 20-25 min som gäller men de 3-4 senaste gångerna så har jag suttit lite längre och fått fram räv efter 40-50 min

Publicerat

Har gjort samma iakttagelse vad gäller locktid,enligt expertisen är det ju 20-25 min som gäller men de 3-4 senaste gångerna så har jag suttit lite längre och fått fram räv efter 40-50 min

Du behöver inte locka allts. Sitter du bara tillräckligt länge så kommer det nog en räv förbi.

Publicerat

hej på er!

satt ute i går o gorde två lock började med första 15.30 det andra 16.30.

körde en 30m på varje pass! ingen räv vart det mycket räv spår misstänker att löpningen pågår.

//peter

Publicerat

Nej jag tror att man får sätta tidsbegränsningen beroende på hur länge man är sugen på att sitta. Har man bara ett bra pass kan man nöta lite men vill man hitta prova lite fler pass så får man byta. Lite av charmen tycker jag är att det är en relativ snabb jakt. Lite som att skicka en stöthund in i en liten dunge.

• 2 weeks later...
Publicerat

Fick en stund över när sambon kom hem från jobbet idag, så jag tog skidorna och drog ut och tänkte prova locka lite.

Började uppe på skogen vid en utega.

Körde med Banditen och så hade jag lånat en Teaser av en kompis, vinden låg perfekt upp mot en gammal granodling.

Körde i ca 1 timme för att ge det lite extra tid, men inget hände.

Man börjar ju misströsta när man aldrig får fram någon räv men var bara mitt åttonde försök.

Men bestämde mig för att prova ett ställe till, men det började bli bråttom då tiden löpte iväg.

Åkte ner till en myrmark där jag vet att det varit mycket räv tidigare om åren, skidade ut med en Jä..a fart och hittade ett bra ställe dock hade jag glömt skjutstativet och teasern i bilen.

Irriterad som man var så började jag locka nästan direkt med banditen, precis när jag lockat en andra gång SÅ KOMMER det en räv i slyt på ca 300m rakt emot mig.

Var precis som på filmerna man sett... Snacka om att man fick adrenalin kick..

När den kommit in på ca 200m så la jag upp bössan.

Den stannade till och lyssnade, men jag valde att hålla inne skottet var fortfarande anfådd efter skidåkningen och inte direkt stadig på hand.

Gjorde ett par lock till, och räven satt värdens fart efter slykanten och kom närmare.. Pulsen gick inte direkt ner.

När han kommit in på ca 80m så stannade han upp igen och spanade, hade hela tiden bössan mot axeln så nu lätt jag skottet gå....

Förhastat?? Ja kanske, var bra anfådd.

Men räven kastade helt om och for tilbaka åt samma håll som den nyss kom från.

Den markerade inte eller nått och jag såg den i ca 350 m i slyt när den sprang, en gång stannade den till och med och kollade bakåt MEN vad FAN..

På med skidorna och åkte fram till skottplatsen, inte ett hårstrå eller blod fanns på platsen men däremot en kantträff i ett torrträ (låg bark på snön långt bakom trädet).

Skidade efter i spårerna i ca 600m men fanns inget som tydde på att den skulle vara skadad.

Har alltid varit noga med mina vapen och inskjutningar.

Och nu har jagat i strax över 20år och aldrig skjutit bom eller skadeskjutit ett vilt, så det här kändes kan jag säga.

Men när jag kommit hem så slog det mig att jag lindat på vit cammo på bössan runt pipan bak över stocken och upp över kikaren..

Och efter detta så har jag inte provskjutit..

Ska iväg direkt i morgon förmiddag och provskjuta.

Finns en ljuspunkt i det hela, det var att jag lyckades locka in min första räv..

Man har ju funderat ganska mycket på vad man gör för fel, men shit vilken jävla fart den kom med.

Nu är man laddad till helgen, gjort upp med sambon att det är jakt som gäller i helgen

Mvh Stefan som inte kommer sova bra i natt.

Publicerat

Lock är roligaste jaktformen på räv då det funkar :)

Nästa gång tar du han.

PS. hur många rävar tror du man lyckas locka fram men man aldrig ser för den har redan sett en

eller anat oråd :rolleyes:

Publicerat

Lock är roligaste jaktformen på räv då det funkar :)

Nästa gång tar du han.

PS. hur många rävar tror du man lyckas locka fram men man aldrig ser för den har redan sett en

eller anat oråd :rolleyes:

Jo det är nog sant.. :rolleyes:

Det som grämjer mig mest är att jag inte hade en tanke på att jag lindat på cammon..

Om det nu spelar in.

Men som sagt är ju ganska skönt när man ser att det tagit i trät.

Stefan

Publicerat

Grattis till lyckat lock :)

Lindar man bössan med camotejp eller liknande så kan det bli spänningar som gör att en perfekt bössa som skjuter skit bra kan helt plötsligt skjuta skit dåligt B) Sen att pulsen och andfåddheten gör påverkan på skyttet med ;)

mvh

Publicerat

Grattis till lyckat lock :)

Lindar man bössan med camotejp eller liknande så kan det bli spänningar som gör att en perfekt bössa som skjuter skit bra kan helt plötsligt skjuta skit dåligt B) Sen att pulsen och andfåddheten gör påverkan på skyttet med ;)

mvh

Visst är det så, är bara att ta nya tag.

Nu har jag ju sett att jag kanske inte gör för mycket fel ^_^

• 3 weeks later...
Publicerat

är det ingen ute o lockar nu det är ju pefekta förhållanden i jämtland nu

Publicerat

är det ingen ute o lockar nu det är ju pefekta förhållanden i jämtland nu

Var glad för det. För i andra delar av landet så sitter vi å svär över den obefintliga skaren.

Publicerat

I natt blir det lockjakt:D Snöat här hela dagen så nu ligger det 10cm nysnö på den hårda fina skaren:) Rävarna har förmodligen stannat inne hela morgonen så dom är nog på hugget ikväll hoppas jag på! Var ut i början på veckan också men rävarna var inte intresserad av mina lockljud, är nog ganska mitt i parningen här, såg 4 rävar på ett ställe då. Kanske lyckas inatt vem vet...

Publicerat

hej på er!

hur är det att locka vid Töväder o regn antar att det är svårare men är det nån som LCKATS!

blåst vet jag att det ä'r sämre!

Jag har dock inte haft nå problem mä de! fick in en räv här om dagen töväder å hårdblåst!

MVH Rävpekka

Publicerat

Säsongen är över här... Både hockey och räv! :(

Publicerat

Jag har dock inte haft nå problem mä de! fick in en räv här om dagen töväder å hårdblåst!

MVH Rävpekka

Hej!

Tänkte ju på bärigheten när det är tö för räven dentrampar väl i genom om den ska över ett hygge på lock..?

vart sitter du väljer du andra pass än vid tex töväder?

peter

• 4 weeks later...
Publicerat

post-4705-0-85643000-1302698228_thumb.jp

fick till detta med locka på sista skaren i mars typiskt! här är en räv jag sköt.

pipa crinncall standard. hade på 5 lock 3 rävar inne! nuss köpt pewwen fågelläte hackspett. svårblåst men det är väl bara att öva.

//peter

• 3 months later...
Publicerat

Är ganska ny på att locka räv.

Har en pipa med harskriv, en nordic predator.

Tänkte höra om det finns bättre pipa än den, för endel säger att den inte är något vidare oc andra säger att den är bra?

Har för mycket räv på markerna så det blir att obba på det hårt under vinterna och vill gärna ha tips.

Mvh

Hej nu om du jagar årsunge har jag hört att dom ofta blir ganska rädda av att höra harskrik om du ska använda dig av det ska du göra det ganska milt, jag har en pipa death cry 1 som jag kan rekomendera. Men nu så här på års ungarna tycker jag du borde köra med kanske fågelskrik elr mus.