Publicerat Februari 12, 200620 yr Jag skulle nog behålla min 8 mm rem mag. Det finns kulutbud ner till 150 gr och max 250 gr.
Publicerat Februari 13, 200620 yr I detta otäcka scenario gäller det för min del att välja en kaliber som passar både i skogen och på banan. Precisionen måste vara på topp och det måste finnas tillgång till såväl matchkulor och bra jaktkulor. Kalibern måste ha skjutegenskaper så att den klarar, och skytten klarar, en tävling i viltmål likväl som ett skott på en tjädertupp på 250m. Därför väljer jag 6,5mm. Där finns högklassiga matchkulor och egenprecisionen slår det mesta. 6,5-284 Norma eller 6,5X55 Improved. Med milda laddningar fungerar dom också för en helmatch i sportskytte förutsatt att vapnet är lämpligt. Eller så väljer jag den gamla vanliga 6,5X55 som med rätt ammunition klarar det mesta. .308 Win är definitivt ett bra alternativ men den tappar lite när det gäller långhållsegenskaper. Får man välja EN studsare och EN hagelbössa? I sådana fall, får man välja bort hagelsprutan och ta ett gevär i kaliber .22LR istället? Det går ju inte att bedriva meningsfull jakt och skytteverksamhet utan en bra .22:a. Skåpets kanske viktigaste kaliber. mvh Danne