Publicerat Februari 19, 200521 yr Vad tycker ni om det som hände med Pessinki vargen? här i norrbotten... Och vilka konsekvenser kan det bli för oss seriösa jägare, iaf har jag den åsikten att inget vilt ska utsättas för större lidande än nödvändigt, inte ens en varg(eller)??? Jagas av snöskotrar i flera mil, kan inte jag acceptera iaf...Helt galet. Som samhället utvecklas idag med färre och färre ungdomar, och äldre som jagar. Plus alla antijakt organisationer som börjar bli mer och mer agressiva, och kräver att fler arter ska fridlysas, så måste vi jägare fördömma såna här tjuvjakter....
Publicerat Februari 19, 200521 yr Håller med. Detta är i mina ögon inte jakt och inte heller gjort av någon jägare utan av folk som har en ekonomisk vinst i att rovdjuren minskar. > Tyvärr drabbar detta fanstyg även oss som är rädd om vårat kära intresse jakt och viltvård. Detta ger jaktmotståndarna och naturromantikerna ännu mer kött på benen som hävdar att jakten bör förbjudas då djuren far illa och plågas. Nä fy fan för all tjuvjakt av alla slag, tyvärr finns det grupper i samhället som bedriver det mer än andra, då av ett inbyggt rovdjurshat. Men lika illa är det med idioter som skjuter bort fågel på vårarna efter skogsbilvägarna eller chanslösa älgar året runt >
Publicerat Februari 19, 200521 yr Håller helt klart med Seger här! Tjuvjakt är tjuvjakt oavsett om den bedrivs på älg eller våra stora rovdjur och ska fördömas. Som alltid får den stora massan lida för något som enskilda individer gör...
Publicerat Mars 9, 200521 yr Det trista är att ordet tjuvjaga, tjuvjägare är så förknippat med jägare. Det borde uppfinnas ett nytt ord för dom som bryter mot jaktlagarna typ viltförbrytare så ett det blir ett tydligare motsättningsförhållande mellan dom två.
Publicerat Mars 10, 200521 yr Tycker nog man ska skilja på "tjuvjakt" och kvalificerat djurplågeri. >
Publicerat April 1, 200521 yr Här vill jag inte dra upp en himla massa diskussioner, men jag tycker flera av er är lite fel ute. Jag tycker det som Seger skrev i första stycket är jättebra. Man ska inte kalla det för jakt.. inte är de heller jägare i det här fallet.. Därför tycker inte jag ni skall använda orden tjuvjakt eller tjuvjägare. Olagligt utförd rovdjurssanering (skyddsjakt), bedriven på det effektivaste och snabbaste sättet de hade tillgång till. Om vargen blev skjuten och de bara använde skotrarna för att spåra upp djuret, eller driva djuret precis som jägarnas hundar.. vill jag inte heller kalla det för djurplågeri. Isåfall sysslar ju samerna dagligen med djurplågeri när de driver renar, och vi jägare när vi skjuter djur. Men jag vill inte disskutera frågan med er, eftersom jag inte har full insyn i det här fallet just. Men jag vill bara säga att man bör inte dömma för hårt om man inte har full kännedom om saken. Vargen var ju inte direkt oskyldig den heller.. Jag vill påminna om paragraf 28: 28 § Har en björn, varg, järv eller lo angripit och skadat eller dödat tamdjur och finns det skälig anledning att befara ett nytt angrepp, får tamdjurets ägare eller vårdare utan hinder av fredning eller bestämmelserna i 9 § döda det angripande djuret, om det sker i omedelbar anslutning till angreppet. Sådan jakt är dock inte tillåten inom nationalpark. Jakt som avses i första stycket får ske på annans jaktområde. Förordning (2001:451). Om lägesbeskrivningen där vargen blev skjuten stämmer som jag har fått uppgift på (Pounikku Sameviste) så kan jag ju meddela att det är en väldigt stor samlingsplats för renarna, med renhagar och hela baletten.... Jag tror att även Seger kanske känner till området? Jag tycker givetvis förövarna skall dömmas till det eventuella brottet de begått, men själv dömmer jag ingen innan jag vet allt om vad som hänt. Jag tror inte det här fallet svärtar ner jägarkåren mer än andra jaktbrott som jag tycker är värre ur det hänseendet, som exemplet med tjuvskytte från bil.
Publicerat April 2, 200521 yr Det största elände som kan drabba en renägare är att ha en varg i betesområdet.Det som hände har ingenting med jakt att göra.
Publicerat April 3, 200521 yr Om lägesbeskrivningen där vargen blev skjuten stämmer som jag har fått uppgift på (Pounikku Sameviste) så kan jag ju meddela att det är en väldigt stor samlingsplats för renarna, med renhagar och hela baletten.... Jag tror att även Seger kanske känner till området? Jo i det området har en och annan ripa fallit Otroliga ödemarksvidder och härliga fågelmarker