Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgben åt hunden

Featured Replies

Publicerat

Har fått en påse med rejäla älgben åt hunden. De är nu nerfrysta och som rubriken lyder, måste jag koka dem innan eller går det att ge rått?

Publicerat

Jag har alltid gett dom råa ben. Men har du en hund med lite "känslig" mage så är det aldrig fel att koka dom. Kapa upp dom i bra längder så dom kommer åt märgen. Sen får du en lycklig jycke.

Publicerat
  • Författare

Okej, tack för tipset. :wub:

Ger gärna rått om det går, någon stund i taget tills han vänjer sig så inte magen slår bakut. Men spelar det någon roll att benen varit frysta?

Tänker ifall de splittras lättare då eller så. Dessutom är han rätt glupsk, så även fast BARF-filosofin säger att det går bra med råa ben är jag lite orolig att Ville ska svälja någon vass bit.

Publicerat

Mina får hela med skinn och allt...

Publicerat
  • Författare
Mina får hela med skinn och allt...

Men färska då? Eller har de varit frysta?

Publicerat
Men färska då? Eller har de varit frysta?

Sköt en kalv idag o dom fick dom direkt

Publicerat

Tycker mig själv har upplevt och läst någos att vid kokning så hårdnar benet o risk för att hunden skulle svälja vassa bitar är större.

Så färskt skulle jag rekommendera ....

Publicerat
  • Författare
Sköt en kalv idag o dom fick dom direkt

Okej. Och grattis till kalven!

Tycker mig själv har upplevt och läst någos att vid kokning så hårdnar benet o risk för att hunden skulle svälja vassa bitar är större.

Så färskt skulle jag rekommendera ....

Jaså det blir hårdare, jag trodde det blev mer poröst vid kokning.

Publicerat

Och grattis till kalven!

Tack :(

Publicerat

ger alltid råa ben, älgklövar är favvogodis...dom håller hur längesom helst ,,dom går fortfarande med förra årets ben som legat och gottat sig under hela vintern,våren och sommaren...luktar inte allt för gott ur munnen efteråt=)

Publicerat

jag har hört att man ska ta bort det mesta av pälsen på benen åt valpar och unghundar för dom största håren är farliga för deras känsliga mage.. dom kan ha sönder magen..

det var min uppfödare som hört det av en veterinär.. märkte även att min unghund bara tugagde och slet i delen som det inte var hår på.. så jag flådde av det mesta av håret men lämnade lite och han verkade gilla det mycket bättre..

Publicerat

Älgbenen skall vara råa som någon tidigare också skriver, passa dig för kokta som inte smälter lika lätt. Jag har själv skaffat en bandsåg och det går utmärkt att såga tjocka ben när de är frysta. Hundarna kommer då åt märgen.

Däremot försöker jag undvika att ge hundarna för mycket av revben då det lättare blir vassa flisor av dessa.

Hundar som inte är vana blir dock hårda i magen.

Jan

Publicerat

Hämtade alla benen från 5 älgar här om dagen och det är nästan slut... bröstkorgar och ryggrader går först sedan brukar jag slå av rörbenen en gång så dom kommer åt att knäcka dom lättare ... men det smäller lite i pottan ett tag för hundarna när dom äter mycket ben ... ;) Råa ben ger jag mina hundar annars blir det dåliga magar om man kokar och joxar.

Publicerat

Jag ger bara råa ben och kött till hunden har hört att om man kokar så försvinner mycket näring från köttet

Publicerat

Samma här, endast roa ben.

Sen får dem det mesta, hela älghuvuden, skankar, bröstkorg, nackparti mm mm.

Gav Äldsta Vorstehn en rejäl nackbit med jäkligt mycket kött och fett på, hon låg ute i 3 timmar och gnagde, sen kom hon in som en julgris. :rolleyes:

Bara bra för mig/henne då hon får gå extremt mycket nu men för en hund som mestadel står i hundgården eller ligger på soffan är det nog rena döden.

Märgben är dock alltid bra.

Publicerat
  • Författare

Alla verkar eniga i alla fall. :rolleyes:

Någon som vet om det påverkar att de varit djupfrysta ett halvår?

Publicerat

Om vi tänker lite på naturen...

räv, varg, björn osv äter rått och även det som varit fruset o är fruset.

Såväl som de även äter de så förhatliga F-benen utan att dö... :rolleyes:

Ge du jycken råa ben o har de varit frysta så spelar de med stor sannorlighet ingen roll.

Men som det rédan nämnts så kan jyckar med känslig mage skita illa av ben...

Publicerat

Hehe. Trodde du menade att ett älgben dök upp och åt upp hunden!

:rolleyes:

Publicerat
  • Författare

NS - Du har så rätt i det!

Hehe. Trodde du menade att ett älgben dök upp och åt upp hunden!

:lol:

Vilket skräckscenario. :o:D

Publicerat
Alla verkar eniga i alla fall. :rolleyes:

Någon som vet om det påverkar att de varit djupfrysta ett halvår?

Nej det spelar ingen roll, du äter väl oxå kött som varit fryst

Publicerat
  • Författare
Nej det spelar ingen roll, du äter väl oxå kött som varit fryst

Kött ja, det är ju benen jag tänker på. En glupsk hund som ska gnaga råa ben är alltid en fara. Det jag är intresserad av att veta är om det förändras och t.ex. blir mer poröst eller liknande efter att ha varit djupfryst ett bra tag.

Publicerat
Kött ja, det är ju benen jag tänker på. En glupsk hund som ska gnaga råa ben är alltid en fara. Det jag är intresserad av att veta är om det förändras och t.ex. blir mer poröst eller liknande efter att ha varit djupfryst ett bra tag.

Ger min stövare ben som varit frysta, både av älg och nötkreatur och jag upplever inte att benen blir mer porösa bara för att de varit frysta ;)

Publicerat

Både Flex o Krut har haft lite känsliga magar o skitet löst som faan när jag gett dom råa ben så jag har tagit ett ben direkt ur frysen o gjort ett snabbt upp kok på benet o sen låtit svalna efter det ge till vovve bra mage ;)

Mvh.

Publicerat

Har då gett min hund frusna ben och dom som han kan tugga sönder åker ner i magen och kommer ut

utan att han blir dålig i magen men han är van och äta sånt

Publicerat

har gett färska och frusna ben och hundarna och märker iaf ingen skillnad på vad som håller mer av dom.

kokade nåt ben och gav åt valpen så han hade nåt att göra inomhus också men när gammelhunden fick tag i dom så sprack dom och blev till små bitar om han fick ha dom någon längre stund.

så det jag har märkt är att råa ben håller längre åt dom.