Jump to content

Luftvärmepumpar och temperaturfunderingar.


Recommended Posts

Då det står underrubrik "allt från knyppling till rymdresor" så tror jag att det här går in härunder.

Jag har nu 21grader kallt ute och min panasonic värmepump ger upp vid -20. Det gör att jag funderar på att byta till en ny IVT som ger dubbelt vid samma temperatur. Men då jag gillar att räkna på allt så hade det varit kul att veta hur många dagar i snitt som det är kallare än -20 och varmare än -30 grader. Någon här som har en länk till något tabellverk över Gällivare där det framgår? Om det bara är 20-30 dagar per år så tar det 10 år att räkna hem en nyinvestering mot att köra direktel och då är det bättre att lägga de pengarna på fasadisolering även om jag skulle kunna flytta den här till sommarstugan och hålla underhällsvärme där. Jag har suttit med alla tester jag hittat och där ser det inte ut som att det är någon bra investering men jag måste lika förbannat ha varmt även när det är -30 ute.

Link to post
Share on other sites
first_clas
Då det står underrubrik "allt från knyppling till rymdresor" så tror jag att det här går in härunder.

Jag har nu 21grader kallt ute och min panasonic värmepump ger upp vid -20. Det gör att jag funderar på att byta till en ny IVT som ger dubbelt vid samma temperatur. Men då jag gillar att räkna på allt så hade det varit kul att veta hur många dagar i snitt som det är kallare än -20 och varmare än -30 grader. Någon här som har en länk till något tabellverk över Gällivare där det framgår? Om det bara är 20-30 dagar per år så tar det 10 år att räkna hem en nyinvestering mot att köra direktel och då är det bättre att lägga de pengarna på fasadisolering även om jag skulle kunna flytta den här till sommarstugan och hålla underhällsvärme där. Jag har suttit med alla tester jag hittat och där ser det inte ut som att det är någon bra investering men jag måste lika förbannat ha varmt även när det är -30 ute.

Ska försöka vara så opartisk som möjligt,men kolla in Mitsubishi FD35 VABH...

Den är den enda pump som ger konstant värme ner till -15grader samt ska palla -30 som IVT...Men hävdar samma gas i alla dessa pumpar så kanske räkna dagar det är lägre än -25 som den funkar på vad som tjänar i pris?..Energimyndigheten har tester och IVT(Sharp) och Mitsubishi ligger i topp och dom flest opartiska hävdar du sparar mer med nämnda...

1-2år har du sparat in den,och har du direkt verkande el misstänker jag knappt 1år..

Och ved är alltid billigast 7-9 gånger du bli varm på det,(hugg,aptera,forsla ut,torka,klyva,stapla,bära in,elda).. :wub:

Sedan går det räkna ut hur mycket du kommer sänka din el,många från 28 000kw går ner till 13 000kw med pumpen plus att du har lika varmt som innan..

Sen kan vara värt kolla upp om du får byta filterx3 (vilket krävs) själv samt vad dom kostar :lol:

Lycka till

Link to post
Share on other sites
Har inte du veddrift?

Jo jag kör både ved, luft luft och direktel. Men den pump jag har lägger ner vid -20 och som alla tester visat så finns det dom som klarar till -30. Bor man i koskullskulle så är det temperaturspannet rätt så intressant. Tulikivin klarar inte att hålla värmen ensam. Kanske när jag tilläggsisolerat hela huset men inte nu. Luftvärmepumpen är dessutom billigare än veden om man räknar in allt som krävs innan den värmer huset och inte bara mig.

Link to post
Share on other sites

Någonting som jag har funderat lite på är ifall man skulle kunna använda sig av en luftsolfångare som under soliga timmar förvärmer luften till en luftvärmepump. Jag vet inte om det skulle funka men det kanske kan vara ekonomiskt gångbart att testa i alla fall.

Exempel på hemmabygge till rimlig kostnad: http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm

Link to post
Share on other sites
Temperatur.nu kan man få ett diagram, nu ser jag att de inte längre får temperaturer från Gällivare, men förra vintern och längre bak i tiden verkar i alla fall finnas med. Det går dessutom att göra en egen period.

http://www.temperatur.nu/gallivare-1ar.html

Tack o bock! Det är otroligt hur lätt det går. Bara man frågar så finns det alltid någon som vet svar.

Om jag flyttar den kurvan 5 grader minus så är den nog rätt här i kullen. Jag vet att det var närmare -40 förra året i flera dagar. Vad jag kan se så är det ca 8 veckor som min pump inte levererar någonting och inberäknat de kallaste dagarna så kanske det är 7 veckor som en IVT eller Mitsubishi skulle leverera mera än den jag har. Min får leva här till den packar ihop. Det går inte att räkna hem ett byte med de tider som är. Den jag har är dessutom effektivare i temperaturspannet +7- -2 äv vad en IVT är.

Link to post
Share on other sites
Någonting som jag har funderat lite på är ifall man skulle kunna använda sig av en luftsolfångare som under soliga timmar förvärmer luften till en luftvärmepump. Jag vet inte om det skulle funka men det kanske kan vara ekonomiskt gångbart att testa i alla fall.

Exempel på hemmabygge till rimlig kostnad: http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm

Jag har sett den där länken och det fungerar garanterat i ett garage eller som avfuktare till en husgrund där permanent temperatur inte är nödvändig men som tillskottsvärme så ger den nog inte så mycket här. I de södra delarna av landet där solen inte försvinner under horizont i en månad och bara syns till hälften under ytterligare en så ökar nog nyttan drastiskt. Här finns lite räknehjälp om man vill.

http://www.24volt.eu/

Link to post
Share on other sites
Luftvärmepumpen är dessutom billigare än veden om man räknar in allt som krävs innan den värmer huset och inte bara mig.

Intressant påstående. Möjligtvis kan det vara så på årsbasis.

Men att väga in är att en luftvärmepump ger väldigt olika verkningsgrad beroende på utetemp.

När den börjar närma sig vad den klarar av, oavsett om det är vid -15, -20 eller -30, kommer den att använda betydligt mer el till varje producerad värme än när det är höst/vår.

Skulle knappast tro att det går att räkna hem en luftvärmepump mot ved under de kallaste månaderna.

Link to post
Share on other sites
Intressant påstående. Möjligtvis kan det vara så på årsbasis.

Men att väga in är att en luftvärmepump ger väldigt olika verkningsgrad beroende på utetemp.

När den börjar närma sig vad den klarar av, oavsett om det är vid -15, -20 eller -30, kommer den att använda betydligt mer el till varje producerad värme än när det är höst/vår.

Skulle knappast tro att det går att räkna hem en luftvärmepump mot ved under de kallaste månaderna.

Om man inte har ved själv utan köper den så får man här i gällivare betala ca 650kr/m3 för färdigklyvd ved och den ska sedan fraktas hem. När det är som kallast går det ca 1,5 till 2m3 i månaden här. Siffrorna är lite osäkra då jag även har kamin på övervåningen. Tulikivin ger ca 3,5 kW i 12 timmar efter full eldning. Det ger 3,5x24x30 ca 2500 kWh för 1300kr eller strax under. Vi avrundar till 1000 jämnt. En luft luft värmepump vid -15 ger ca 3ggr instoppad effekt och vid -20 runt dubbelt. Så länge som det är varmare än -15 så vinner pumpen men sedan har den inte något att hämta mot en kamin och klarar inte heller av att hålla värmen själv. Fördelen med ved är att den är helt oberoende av yttre elkällor och jag klarar utan problem ett långt strömavbrott utan att ta skada. Så faktiskt är pumpen billigare att köra och bekvämare under större delen av den kalla säsongen.

Link to post
Share on other sites
Om man inte har ved själv utan köper den så får man här i gällivare betala ca 650kr/m3 för färdigklyvd ved och den ska sedan fraktas hem. När det är som kallast går det ca 1,5 till 2m3 i månaden här. Siffrorna är lite osäkra då jag även har kamin på övervåningen. Tulikivin ger ca 3,5 kW i 12 timmar efter full eldning. Det ger 3,5x24x30 ca 2500 kWh för 1300kr eller strax under. Vi avrundar till 1000 jämnt. En luft luft värmepump vid -15 ger ca 3ggr instoppad effekt och vid -20 runt dubbelt. Så länge som det är varmare än -15 så vinner pumpen men sedan har den inte något att hämta mot en kamin och klarar inte heller av att hålla värmen själv. Fördelen med ved är att den är helt oberoende av yttre elkällor och jag klarar utan problem ett långt strömavbrott utan att ta skada. Så faktiskt är pumpen billigare att köra och bekvämare under större delen av den kalla säsongen.

Man kan ju vrida och vända på siffrorna hur länge som helst med verkningsgrader mm. Men det jag ville få fram är vi i alla frall överens om. När det blir kallt, även om luftpumpen fortfarande ger lite, så är det knappast billigare än ved, även om ved idag börjar kosta pengar. Var brytpunkten hamnar är det så många faktorer att man inte ska anstränga sig för mycket tror jag.

Link to post
Share on other sites

Tilläggsisolering brukar vara absolut bästa investeringen. Men det lär väl inte ske nu i kylan antar jag.

Link to post
Share on other sites
Tilläggsisolering brukar vara absolut bästa investeringen. Men det lär väl inte ske nu i kylan antar jag.

Nej jag jobbar inne nu. Dessutom kostar tilläggsisolering av hela huset ca 60000 kr och jag måste ha en ny bil. Man hade behövt ha lön två gånger i månaden. Alltid för mycket månad kvar i slutet av pengarna. Började med ytterhallen i höstas och det gjorde omedelbart tre grader inne i höjning för samma energiförbrukning. Jag ska försöka göra en vägg om året för att slippa ytterligare lån på huset. När man bor själv så får man dra runt alla fasta kostnader på egen hand och det är inte gratis.

Link to post
Share on other sites
Nej jag jobbar inne nu. Dessutom kostar tilläggsisolering av hela huset ca 60000 kr och jag måste ha en ny bil. Man hade behövt ha lön två gånger i månaden. Alltid för mycket månad kvar i slutet av pengarna. Började med ytterhallen i höstas och det gjorde omedelbart tre grader inne i höjning för samma energiförbrukning. Jag ska försöka göra en vägg om året för att slippa ytterligare lån på huset. När man bor själv så får man dra runt alla fasta kostnader på egen hand och det är inte gratis.

Håll koll på blocket tex så kan du hitta isolering till rätt pris med lite tur. Spelar ju ingen roll om den kommer från ett rivningshus. Har du nån mindre såg du kan köpa virke från kan du spara nån slant där.

Link to post
Share on other sites

Jag tänkte vara lat och sätta västkustskiva. Den är dyrare men effektivare än vanlig isolering. Det här huset har sågspån i väggarna och har sedan tilläggsisolerats med skum som sprutats in i hål i väggen. Det var ett vansinnigt förfarande som gjorde att sågspånet sjönk efter och lämnade fickor som inte kunde efterfyllas. Jag har satt en 80mm skiva utanpå en liten del av väggen där det var som värst. Det gjorde mycket men jag måste göra klart. Gjorde också om rumsgolvet och fyllde på med glasull så där blev det bra. Har man köpt ett tapetserat renstängsel så har man jobb och många kul projekt får stå tillbaka för renoveringar och vedhuggning.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
first_clas

En luft luft ger juh alltid mer än vad den tar,Menar vi har iaf här i byn få dagar då huset blir uppvärmt av ute tempraturen,möjligen 2-3 månader per år men annars är det någon form av värme källa som krävs..Låg enerige lampor är värdelösa då det är ljust(sommartid) när andra har det mörkt,och vi vill ha värme från alla håll som är på helst..

Att ved är billigast och jobbigast äre inge snack om!

Solfångare har vi i stugan,den ger nada eller inget under vintern,våren,sommaren och liten bit in på hösten funkar den och tar bort råheten..

1,ved

2,värmepump

3,diverse lösningar

är dom som är vettigast,sen skulle det vara kul om någon med bergvärme skulle visa hur man kan räkna hem en sån! Norrbotten sett..

Link to post
Share on other sites
En luft luft ger juh alltid mer än vad den tar,Menar vi har iaf här i byn få dagar då huset blir uppvärmt av ute tempraturen,möjligen 2-3 månader per år men annars är det någon form av värme källa som krävs..Låg enerige lampor är värdelösa då det är ljust(sommartid) när andra har det mörkt,och vi vill ha värme från alla håll som är på helst..

Att ved är billigast och jobbigast äre inge snack om!

Solfångare har vi i stugan,den ger nada eller inget under vintern,våren,sommaren och liten bit in på hösten funkar den och tar bort råheten..

1,ved

2,värmepump

3,diverse lösningar

är dom som är vettigast,sen skulle det vara kul om någon med bergvärme skulle visa hur man kan räkna hem en sån! Norrbotten sett..

Bergsvärme är det enda vettiga ifall du ska ha nytt värmesystem o ha tid att jaga,o ved är billigast om man inte räknar med jobbet att laga den! Jag har både ved o bergsvärme men de två sista åren har jag varit lathund o låtit värmepumpen hålla värmen. Jag är mycket nöjd med investeringen.

Link to post
Share on other sites

Bergvärme är nog ett väldigt bra alternativ om man har vattenburet från början eller om man är två unga människor som skaffat hus och har för avsikt att bo där till på ålderns höst. Det viktiga är att man har grundvatten som cirkulerar så att hålen inte fryser ihop. Men att ta tvåhundra till trehundrafemtiotusen till i lån för att göra en sådan investering är inte helt rätt räknat om man börjar närma sig de 50. Då är nog en luft /luft eller luft /vatten ett bättre alternativ med betydligt lägre investeringskostnad och ett nog så bra alternativ ur energibesparingssynpunkt. Hade jag haft vattenburet och en rejäl ackumulatortank så hade jag nog kunnat spara lite till och kunnat utnyttja de varmare dagarna bättre för att jämna ut de kallaste perioderna. Dessutom hade jag kunnat kasta ut varmvattenberedaren för där går en hel del el.

Link to post
Share on other sites
sen skulle det vara kul om någon med bergvärme skulle visa hur man kan räkna hem en sån! Norrbotten sett..

Om jag får ett hus med den ungefärliga energiförbrukningen idag, kan ni få ungefärlig installationskostnad och besparingsberäkning på både jord/berg-värme och luft/vatten

Link to post
Share on other sites

17500 kWh 135m2 1 1/2 plan plus källare utan installerad vattenvärme.

Ca 10-14kw maximal toppeffekt när det är som kallast.

Link to post
Share on other sites

Antar att din förbrukning är med luftvärmepumpen eftersom den gentemot uppskattad toppförbrukning blir väldigt motsägelsefullt.

Gjorde därför en beräkning på 12 kW toppeffekt vid DUT(dimensionerande utetemperatur) 36,7 grader i koskullskulle i Gällivare. Även fast 12 kW är väldigt högt på en så liten kåk.

11 kW värmepump med behov av 470 m borrhål

Bergvärmeinstallationen skulle nog hamna på ca. 230 000 med borrning, därtill kommer vattenburet värmesystem för någonstans gissningsvis kring 60-70000.

Diagram med förbrukningar där man lätt ser skillnad mellan berg gentemot luftvärme

VP.bmp

Luft/vatten-värmepump

VPluft.bmp

Link to post
Share on other sites

Som jag skrivit så bor jag i ett tapetserat renstängsel och när temperaturen passerar -35 till -40 och neråt så går det energi. Det är inget som händer ofta men någon gång varje eller vartannat år kan det inträffa. Jag har kalkylerad energiförbrukning på ca 17000 kWh så det exkluderar vad luftvärmepumpen och tulikivin ger. Nu lovar man neråt -30 i en vecka eller mera. Kvicksilvret har passerat -20 strecket och kryper sakta men säkert neråt. (Vi kan inte ha sprittermometrar för dom fryser sönder) :P Den kalkylen du gav stämmer nog väldigt bra men för 230000 kr i investeringskostnad minus den för en luft vattenpump så får jag tillskottsel under ganska lång tid. Hur underhällskostnaderna för bergvärme kontra luft/vatten ser ut finns det nog andra som är duktigare än jag som kan svara på.

Link to post
Share on other sites

På schablonberäkning på ett 1,5 planshus med inredd källare får jag fram ca. 26000 kWh förbrukning. Beräkningen på 12 kW toppeffekt gav en förbrukning på 38180 kWh. Vad som är verkligheten är ju svårt att säga men om det är mindre än det sjunker ju också kostnaderna givetvis.

Ang. berg - luft så är det nog ingen större skillnad i servicekostnader. Dock ska man ha med i beräkningen att när värmepumpen ger upp så finns borrhålet kvar. Den kostnaden kan man slå ut på betydligt längre tid då det ska överleva ett flertal värmepumpar.

OBS också att det inte bara är tillskottet som skiljer utan givetvis också drivenergin. I det klimatet du har där behöver alltså luftpumpen 23680 kWh för att producera 38180, medans bergvärme tar 11500 kWh för att producera lika mycket värme.

Med det i i kalkylen kan man nog säga att det är ganska vansinnigt med luft/vatten i gällivare.

Link to post
Share on other sites
first_clas
Antar att din förbrukning är med luftvärmepumpen eftersom den gentemot uppskattad toppförbrukning blir väldigt motsägelsefullt.

Gjorde därför en beräkning på 12 kW toppeffekt vid DUT(dimensionerande utetemperatur) 36,7 grader i koskullskulle i Gällivare. Även fast 12 kW är väldigt högt på en så liten kåk.

11 kW värmepump med behov av 470 m borrhål

Bergvärmeinstallationen skulle nog hamna på ca. 230 000 med borrning, därtill kommer vattenburet värmesystem för någonstans gissningsvis kring 60-70000.

Diagram med förbrukningar där man lätt ser skillnad mellan berg gentemot luftvärme

VP.bmp

Luft/vatten-värmepump

VPluft.bmp

Hur länge ger bergrvärme konstant effekt? Och hur länge ungefär innan den lakas ur?

Link to post
Share on other sites
Hur länge ger bergrvärme konstant effekt? Och hur länge ungefär innan den lakas ur?

Så länge inte förhållandena i berget(grundvattnet) förändras ändras ej heller effekten.

Ett tillräckligt dimensionerat borrhål lakas inte ur. Är det däremot för grundt kan det ta flera år innan det kyls ur och problem uppstår.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE


×
×
  • Create New...