Jump to content

Jaha skoterdårar

eskimo1

Recommended Posts

Provade den sen och det bar iväg ner i snön när man fällde fullt men sitta fast, icke, bara skottade. Men det är klart det skiljer väl lite på kamhöjd mot en venture :lol:

Ja...asgarv...i de blindas värld är den enögde kung :lol: :lol:

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• eskimo1

23

• maddog

6

• crowfear

3

• cypherpunks01

3

Top Posters In This Topic

Posted Images

johanjägare
Forest Fox!!!

haft 2! men nu säger ja bara BREDBAND ÅT FOLKET!! -_-..väntar på drömskotern Commander 800e-tec å 44's kammar..borde ju räcka :lol:

Själv har man siktet inne på att vinna lokala hockey föreningen, asplövens skoterlotteri. en Polarica rush 600 -2010.

Lär vara en rolig ledmaskin!

• 2 weeks later...
Det finns nästan bara en maskin för sveriges vintrar ..Men inget dom som inte ska åka 200 ^_^ .. Jag har kört 700 mil med min på 3 vintrar. 700 med bandsats

Vi handlar på samma ställe ser jag.. :huh:

Jag håller med, atv med bandsats is da shit, man har ju en året-runt maskin numera. <_<

Jag är inte ett dugg intresserad av att åka fort, framkomligheten är prio 1 för mig, så skåjtern står och samlar damm på ladan, såvida inte hustrun tar den på en sväng, jag åker fyrlarvingen istället. :D

Var ut på en sväng idag och satte upp några slickstenar åt viltet..

Bild008.jpg

Bild003.jpg

Motorsågen är inget problem att ha med sig, och bra att ha..

Före:

Bild005-2.jpg

Efter:

Bild006.jpg

Satte ner ena sidan i ett surhål, men i med diffen så var det problemet löst, och i värsta fall så är det wirespel fram och bak.

Bild001.jpg

Bild002.jpg

Nu har jag inte kört bandhjuling men det jag vet är att då jag är ute och härjar med tundran skulle jag troligen få spunk med en bandhjuling. Trångt och jävligt, skråkörning osv. Roligt att ni trivs med dem men jag är ändå av åsikten att vintertid kör man skoter resterande tre årstider hjuling.

Trångt har jag det här också, både för skoter och atv, så det påverkar mig inte mer för att jag kör atv:n, dock vinner atv:n 10 ggr av 10 i detta stenhelvete jag har till mark, för där skotern helt enkelt inte tar sig fram åker atv:n utan större problem, även med vedlasset bakom.

Dock kan du ha en poäng i skråkörningen, för det har jag inte testat just något, då jag inte har så mycket att skråa på direkt, men teoretiskt så torde det bli jobbigare i längden att burka på en atv än en skoter, iom att atv:n är lite högre, men som sagt, jag vet inte.

Var och en må ju välja maskin efter terräng och syfte med maskinen, dock kommer jag aldrig mer att köpa en skoter i alla fall, atv:n ger mig allt jag vill ha, och detta alla 4:a säsongerna.

Det är klart är det mkt sten är det säkerligen en fördel med bandhjuling, å andra sidan är det för det mesta så mkt snö hos oss att stenskravel inte spelar någon roll. Hjulingen är ju även bredare vilket gör en hel del för hur tungjobbat det blir när man burkar.

Du har inte haft några problem med hållbarheten? ena skoterklubben här hemma har knäckt ramen på sin Arctic 650 två gånger vilket stod att härleda just till banden och för tung last.

Kör du med banden året runt?

Jag ska som sagt inte döma ut maskintypen men jag är fortsatt skeptisk tills jag har råd att pröva ordentligt i rejält vinterföre.

• 1 month later...

Det är klart är det mkt sten är det säkerligen en fördel med bandhjuling, å andra sidan är det för det mesta så mkt snö hos oss att stenskravel inte spelar någon roll. Hjulingen är ju även bredare vilket gör en hel del för hur tungjobbat det blir när man burkar.

Du har inte haft några problem med hållbarheten? ena skoterklubben här hemma har knäckt ramen på sin Arctic 650 två gånger vilket stod att härleda just till banden och för tung last.

Kör du med banden året runt?

Jag ska som sagt inte döma ut maskintypen men jag är fortsatt skeptisk tills jag har råd att pröva ordentligt i rejält vinterföre.

Fasen, jag har helt bommat dina frågor Silver, ursäkta mig för det. :blush:

Nej, jag har inte haft några problem med hållbarheten på maskinerna ännu, men jag kan nog tänka mig att det kan bli skador om man inte tänker till när man arbetar med dem, då det är ett otroligt grepp i banden jämfört med hjul och piggkedjor.

Det frammonterade snöbladet som jag har kört med i 6 år nu, har inte jammat något då jag körde med hjul och kedjor, men i år har jag fått svetsa fästena mm ett flertal ggr då det tryckts sönder.

Jag kör inte med banden året runt, trots att det är åretrunt band.

Jag måste ut på den asfalterade byvägen för att komma åt en del av skiftena, och då vill jag inte slita på banden under den transporten sommartid, vintertid är det ju inga problem iom att det ligger snö på den.

Bara banden kostar över 5000 styck att byta, så jag kör med hjul under barmarksperioden istället.

Idag började jag med vedhuggningen, håller just nu på med att rensa diken och ån som rinner igenom mina hemtäkter, och det funkar bra att koppla på timmerkälken som är till skotern också, löper fint bakom maskinen trots att den är smalare än bandbredden.

Bild044.jpg