Publicerat Februari 13, 200620 yr Tycker att ni som har en åsikt om det nya Jakt & Fiske förslaget ovan odlingsgränsen ska läsa igenom detta. http://www.rondellen.net/health19_swe.htm Han är inne lite på samma spår som jag är, varför ar en same så unik? Varför ska rennäringen nästan uteslutande bedrivas med bidrag, ingen annan känd näring slukar så mycket bidrag i förhållande till vad man får ut. Varför ska de renägande samerna få tillgång till ännu mera rättigheter än den vanliga medborgaren (Jakt & Fiske förslaget..) Blir så less på denna ojämlikhet.
Publicerat Februari 13, 200620 yr MYCKET bra skrivet! Min egen högst personliga åsikt är att: Ska samerna ha sina renar på bete här nere vid kusten, så ska vi självklart få nyttja fjället för Jakt och fiske!...det är ett givande och tagande, om beslutet blir till samernas fördel...tja, då blir det väll jakt på Ren här vid kusten, för inte fan ska dom ha nån verksamhet här om inte vi får ha verksamhet hos dom! Mvh Fredde
Publicerat Februari 13, 200620 yr MYCKET bra skrivet!Min egen högst personliga åsikt är att: Ska samerna ha sina renar på bete här nere vid kusten, så ska vi självklart få nyttja fjället för Jakt och fiske!...det är ett givande och tagande, om beslutet blir till samernas fördel...tja, då blir det väll jakt på Ren här vid kusten, för inte fan ska dom ha nån verksamhet här om inte vi får ha verksamhet hos dom! Mvh Fredde Ja det låter ganska otroligt om det går igenom, i vartfall i mina öron :-
Publicerat Februari 13, 200620 yr Antar att vi är inne på samma linje du och jag Beretta. Vad är det som gör att en same ska ha mer rätt än jag att få jaga på statens marker? jag har bott i Sverige i hela mitt liv och jag kan förmoda att man måste gå mycket långt tillbaka i tiden för att kunna hitta mina förfäder som invandrat hit. Jag betalar skatt som till viss del går till att se till att samekulturen genom en del bidrag skall kunna finnas kvar, notera att jag inte vill att den skall försvinna utan jag tycker att vi har råd att ha den kvar. Jag tycker att det kan vara ok att samerna har vissa fördelar som gör det möjligt för dem att bedriva sin renskötsel och leva på det så som deras förfäder gjort. Dessa fördelar kan bestå i jakt och fiskerättigheter men även att de ges möjligheter till bidrag som så många andra näringar också gör för att kunna fortleva. Däremot så vill jag som skattebetalare gärna se att jag för en skälig summa ges möjlighet att jaga småvilt på statens marker. Jag vill inte ta jakten av någon utan bara nyttja en liten del av den mark som jag som Svensk medborgare ser mig som "delägare" i. Ska det vara fult att tycka så?