Publicerat November 14, 201015 yr Här kommer nu kniven som jag hade en köpare till men affären gick omkull för pengar problem. Om någon är intresserad så ge mig ett anständigt bud så kanske jag tar det. Givetvis blir det en slida till också gjord av mig. Skaftet gjorde jag av mexican ironwood, sten hårt o massivt träd. Röd vulcan fiber mellan huvud o bolster. Björn huvudet och bolstret har jag fått av min far en gång i tiden. Han fick dem av en local smed i norra finland. Ren mässing. Bladet är smitt av kull lager och annat jäkligt fint stål. hrc på ca 60. Smides spår kvar på bladet. Gjord på beställning av en smed utanför motala. ca 8.8 cm långt och vasst som f--n. Hela kniven är ca 21 cm lång. Vad tror ni? mvh Kimmo Lilja
Publicerat November 14, 201015 yr Författare Tackar Marcus. Perfekt som kanske julklapp till någon eller en julklapp till er själva
Publicerat November 14, 201015 yr Författare Har lite svårt att bestäömma mig hur jag ska färga slidan..
Publicerat November 14, 201015 yr Jag brukar gilla alla dina knivar. Men den här faller inte mig i smaken.
Publicerat November 14, 201015 yr Författare Joo, så är det med allt. Smaken är som baken. En del grejer tillatalar en andra inte o det är bra. Jag själv tycker om kniven även om jag själv säger det. Annorlunda mot vad jag brukar göra
Publicerat November 14, 201015 yr Några tips om vilken färg jag ska ha på slidan?? Jag skulle nog ha valt en ganska mörk färg och att den går ganska högt så mer eller mindre bara björnhuvudet sticker ut. Tror på kontrasten mellan den mörka slidan och det ljusa skaftet/mässingen. Men det kanske bara är jag.
Publicerat November 14, 201015 yr Den där gillade jag skarpt. Riktigt snygg o bladet hade fin form o slipning. Slutar falska slipningen precis innan bolstret om du förstår hur jag menar. Är bladet skålslipat. Seved
Publicerat November 14, 201015 yr Hej .Tänker i samma banor som du. Tror att det skall vara en ganska jämn färg också eftersom skaftet inte är så ådrat utan man skall låta det fina bladet och mässingen vara blickfånget efter den första aha upplevelsen av kontrasten.
Publicerat November 14, 201015 yr Jag har lurat en stund på det där med färg på slidan till den där kniven och det verkar som vi har samma tänk. Alltid snyggt med kontraster. Man ser ju hur bra det funkar med den mörka duken (?) i bakgrunden på bilden. samtidigt så kniven väldigt speciell - lite mer exklusiv - så den förtjänar ett exklusivt skydd också. det skulle kunna vara mönster på slidan... Kanske i form av en björn? Frågan är då om slidan ska vara ljus och man gör ett möster eller annat i mörkt eller om man kan göra ett ljus mönster på ett mörkt skinn? En annan tanke är att ta ljus "tråd" att sy med på mörkt skinn.... Hm... Det var lite av mina tankar.
Publicerat November 14, 201015 yr Författare Bra tankar.. Tänkte att jag eventuellt pautar in björn spår i slidan. Seved: Bladet är lite skålslipat och den falska eggen går så gott som till bolstret.
Publicerat November 14, 201015 yr Bra tankar.. Tänkte att jag eventuellt pautar in björn spår i slidan.Seved: Bladet är lite skålslipat och den falska eggen går så gott som till bolstret. Ja det var det jag tyckte . Jäkligt snyggt Kimmo. Har du visat den på ramanon. Seved
Publicerat November 14, 201015 yr Frän kniv och som sagt, annorlunda mot alla andra du visat upp här. Jag är halvförtjust i djurmotivet men samtidigt imponerad av kniven...jag tror att jag behöver smälta modellen lite men jag gillar den tveklöst ändå. Framför allt är jag helsåld på bladet. Grymt snyggt! Tror att den skulle göra sig med en mörkare slida precis som flera sagt. Ett snyggt mönster skulle inte heller skada. Den ska se exlusiv ut och det gör en mörk slida - tycker jag.
Publicerat November 15, 201015 yr Författare Lite bilder på slida o kniv i dagsljus. Skaftet är lite mörkare nu när det legat i olja. Om ni vill kan ni ge mig bud på kniven nu när allt är färdigt. Tänker inte sälja den dyrt utan så att jag får lite för jobbet o materialet. Någonstans närmare 2000 kronor tror jag är ett bra pris.
Publicerat November 15, 201015 yr Jävulskt snyggt blad Resten är inte riktigt min smak men det blev fräck effekt med den mörka slidan med björnspåret ihop med skallen.
Publicerat November 15, 201015 yr Författare Tackar. Joo, det är en specialare men riktigt skön i handen o garanterat vass som f--n
Publicerat November 15, 201015 yr Författare Tackar. Då erbjuder ni den ett nytt hem så björnen blir glad, och jag
Publicerat November 15, 201015 yr Tackar.Då erbjuder ni den ett nytt hem så björnen blir glad, och jag Att erbjuda den ett nytt hem är inte problemet. Problemet är att du vill ha betalt.... Kan du inte bara skänka mig den? Så mycket trevligare för mig.
Publicerat November 15, 201015 yr Som alltid välarbetat och snyggt utfört, björnhuvud och det blir lite pråligt för min smak men bladet är ju helt fantastiskt. Slidan är också kanon
Publicerat November 15, 201015 yr Författare tackar. Joo, det är en rätt så prålig sak o något man lägger ögonen på men funkar kanon som användare också då den är gjord för det.
Publicerat November 15, 201015 yr Författare Hoppsan,,,, Kniven är såld o björnen åker till ett nytt hem för att gå i ide, Kanon för både mig o björnen.