Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

storlek på fastighet i vvo

Featured Replies

Publicerat

hey

Forlåt for det öhh inte så bra svenska språk.

Vi dumme danskara har liten svårt med språket, men jeg hoppas at ni förstår vad jag menar ;)

Som danskar bosat i malmö tänker jag på att köbe en jaktfastighet i Värmland eller Dalarna som är med i ett VVO.

Jag har set på fastighetar på 2 ha, men med jaktret i vvo på alt fran 1000 til 6000 ha. och det är här jag som vanlig danskar undras.

Är det ok att man köber en liten fastighet med nästan ingen mark och så gå på jakt på et väldig stort område?

eller tycker andra jägare i VVO´et att man udnyttja doms fastighetar?

Jag vil såklart altid have store mängder danska öl med til älg-festen ;)

hoppas i vil hjälpa en dum danskar..

Publicerat

Det råder lite olika förhållnings sätt i föreningarna. I mitt vvo har man tagit upp alla marker som är jaktbara och vars ägare vill vara med. Dvs det finns jakträtter på 2ha som har samma möjligheter att jaga som den som äger 300ha, och det tycker jag är en sund inställning.

Det brukar i regel framgå i annonserna på fastigheter om det ingår jakträtt i vvo.

Publicerat

Hos oss varierar storleken på markerna från 4ha upp till 400 och det är inga problem, själv har jag funderat på att sälja större delen av skogen och stycka av åkermark + skog närmast huset, skulle då bli till att sälja 18 ha skog.

Publicerat

Kan vara bra att tänka på att kött tilldelningen i många fall antingen är procentuell i förhållande till storlek eller at man harminimigräns för köttlott.

// Henrik

Publicerat
Kan vara bra att tänka på att kött tilldelningen i många fall antingen är procentuell i förhållande till storlek eller at man harminimigräns för köttlott.

// Henrik

Som fastighetsägare har du ALLTID jakträtt inom vvo:t om din fastighet ingår och då har du även alltid rätt till en köttlott, det kan liksom inte årsmötet eller någon annan neka dig. Finns det ett sådant beslut så anser jag att det SKALL överklagas till länsstyrelsen. Om du däremot arrenderar mark så brukar det finnas en minimigräns för vad du måste arrendera för att få tillgång till ett jakträttsbevis.

/Fredrik

Publicerat
Som fastighetsägare har du ALLTID jakträtt inom vvo:t om din fastighet ingår och då har du även alltid rätt till en köttlott, det kan liksom inte årsmötet eller någon annan neka dig. Finns det ett sådant beslut så anser jag att det SKALL överklagas till länsstyrelsen. Om du däremot arrenderar mark så brukar det finnas en minimigräns för vad du måste arrendera för att få tillgång till ett jakträttsbevis.

/Fredrik

Jag är idag medlem i ett VVO där vi har en minimigräns för att få en köttlott på 150Ha.

(Bakgrunden till valet av 150Ha får man gå tillbaks till någon gammal jordreform för att finna. Alla de så kallade "stamgårdarna" var större än så innan man började dela)

För att det skall bli överklagat till länsstyrelsen så krävs att någon är missnöjd och klagar.

Ett jaktlag i närheten var nära att råka ut för detta men erbjöd den klagande att man istället skulle sätta att man hade 1 andel för varje påbörjad 5 Ha. (Vilket en jurist påstod skulle hålla juridiskt) Den klagande insåg då att hans 3,5 Ha av den knappt 4000Ha stora marken inte skulle ge någon större köttmängd.

Jag finner det därför högst otroligt att någon i vårt jaktlag skulle komma på den tokiga idén att överklaga detta till någon länsstyrelse. Vi har ett par "småmarker" inom området och de verkar glada med att arrendera ut sina delar så att någon (ofta i släkten) kommer upp till de 150. Ett undantag är en ca 10Ha stor mark men den markägaren jagar endast småvillt på området och där är det skytten som tar hela köttbiten utan att dela med sig. Och han verkar nöjd med det.

// Henrik

Publicerat

I det vvo:t där jag är med och äger en liten markbit på 2 ha har man en jakträtt per påbörjat 80 ha. Den första jakträtten får inte arrenderas ut utan bara utnyttjas av familjen (man, fru, hemmaboende barn). Äger man 81 ha får man alltså arrendera ut till andra.

För att få ta del av köttlott måste du vara med och jaga, annars får du inget och alla som är med har samma lott oavsett markstorlek.

Vårat vvo är på totalt 36000 ha och delas i sex lag på älgjakten.

Så det är uppenbarligen väldigt olika regler mellan olika vvo:n.

Publicerat
hey

Forlåt for det öhh inte så bra svenska språk.

Vi dumme danskara har liten svårt med språket, men jeg hoppas at ni förstår vad jag menar ;)

Personligen skulle jag inte ha något emot att du skrev på danska. Vi arroganta svenskar behöver öva oss att förstå våra skandinaviska bröders språk! ;)

Regler och sedvanor skiftar sannolikt mycket mellan olika delar av landet. I södra delarna av Sverige är ju marken mest privatägd men i större skiften. I Dalarna där skiftesreformerna aldrig genomfördes fullt ut är marken oftast privatägd men i smålotter, mycket små i många fall. I Norrland och Bergslagen ägs marken till största delen av storbolag. Jag utgår från att dessa olikheter påverkar både skrivna och oskrivna jaktregler kraftigt.

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket for dom bra svar.

Tillämpas köttlott-ideen kun til älg-jakten eller är det också småvilt?

For som den dumma danskar har förstått det, så drives älg-jakten på vissa datum i lag og småvilt er frit for den enskilda jägara inom jakttiderne såklart?

och når nu jag bor i sverige tycker jag det är bra for integration att lära sig språket.... och köbe en SAAB :blush:

Publicerat

Det är nog väldigt olika hur köttet delas, hos oss delas köttet upp mellan dom som varit med den dagen älgen/älgarna fälldes och då spelar det ingen roll hur många hektar man äger. Övrigt vilt tillfaller skytten, åtminstone hos oss. Jag skulle tro det funkar så på de flesta marker.

Publicerat

Som jag skrev ovan så gäller 150Ha för att få en köttlott hos oss. Men man måste också vara med på jakten. Ligger man på soffan får man inget... Men detta gäller bara älg och björn. Övrigt tillfaller skytten.

// Henrik

Publicerat

Generellt sett så köper en utsocknes en liten stuga med markbit som ingår i ett större område för att få tillgång till billig jakt. Betänk att allternativet är att åka på jaktresa och då får man aldrig nåt kött. Därav är intresset för köttlott vanligen lågt och får man nåt är det bara bonus.

Finns det sen inte några regler för hur många jaktgäster man får ha så kommer den utsocknes att bjuda in så många kompisar som får plats i stugan och jaga så många dagar som möjligt. Eftersom de ofta har långt att köra så tar de varje tillfälle att skjuta.

Publicerat
Generellt sett så köper en utsocknes en liten stuga med markbit som ingår i ett större område för att få tillgång till billig jakt. Betänk att allternativet är att åka på jaktresa och då får man aldrig nåt kött. Därav är intresset för köttlott vanligen lågt och får man nåt är det bara bonus.

Finns det sen inte några regler för hur många jaktgäster man får ha så kommer den utsocknes att bjuda in så många kompisar som får plats i stugan och jaga så många dagar som möjligt. Eftersom de ofta har långt att köra så tar de varje tillfälle att skjuta.

Vi har som regel att jaktgäster (och medlemmar) skall lösa jaktkort på området. Efter ett visst antal sålda jaktgästkort (finns både som dygns och säsong) skall styrelsen för området besluta om det skall säljas fler.

Vi har alltså en formell möjlighet att strypa antalet jaktgäster. Än så länge har det aldrig funnits något behov.

För älgjakten så har vi förresten en regel som säger att den som är jaktledare för dagen beslutar om jaktgästen skall få ett eget pass eller sitta med den som bjudit in. Ej heller detta har någonsin hänt. Men det har tillsammans med sunt förnuft till följd att ingen vill ta med sig mer än max 1 jaktgäst.

Rent generellt skulle jag vilja påstå att reglerna i de flesta VVO'n jag besökt bygger mer på traditioner och förnuft än på vad lagen om VVO'n säger. Men så länge ingen klagar eller känner sig kränkt så funkar det. Problemet blir väl när något inte funkar...

Publicerat
Vi har som regel att jaktgäster (och medlemmar) skall lösa jaktkort på området. Efter ett visst antal sålda jaktgästkort (finns både som dygns och säsong) skall styrelsen för området besluta om det skall säljas fler.

Vi har alltså en formell möjlighet att strypa antalet jaktgäster. Än så länge har det aldrig funnits något behov.

För älgjakten så har vi förresten en regel som säger att den som är jaktledare för dagen beslutar om jaktgästen skall få ett eget pass eller sitta med den som bjudit in. Ej heller detta har någonsin hänt. Men det har tillsammans med sunt förnuft till följd att ingen vill ta med sig mer än max 1 jaktgäst.

Rent generellt skulle jag vilja påstå att reglerna i de flesta VVO'n jag besökt bygger mer på traditioner och förnuft än på vad lagen om VVO'n säger. Men så länge ingen klagar eller känner sig kränkt så funkar det. Problemet blir väl när något inte funkar...

Jag ser att ni tänkt till. Det finns en del som inte gjort så och då blir ofta konflikter.

Hemma finns det en liten gård som såldes till en dansk. Han utför ett väldigt omfattande "viltvårdsarbete" d v s han matar in så mycket vilt som möjligt på sin mark. Där skjuts allt som sätter in sin klöv där av honom och hans kompisar.

Publicerat

I vårt vvo får man inte ha gäster på älgjakten överhuvudtaget, givetvis får man ha med sig en kompis, fru, barn på pass men de får inte vara med och jaga.

Småviltskort får man lösa 5 dagsgästkort per år sen är det stopp.

Småvilt tillfaller den som skjuter det.

Publicerat
  • Författare

Är danska jägara i allmänhet inte så populära som markägare i vvo?

Publicerat

I vårat vvo spelar det ingen roll vart man kommer ifrån, man är välkommen iallafall. Nu har vi inte haft några danskar med oss men det var aldrig något snack när två smålänningar började jaga i laget, vi har även en hög andel kvinnor med och det är riktigt roligt, det är nu fem av tjugofem jägare som är kvinnofolk och man får hoppas på fler.

Publicerat

Föreningen har nog inga synpunkter på nationalitet, hur skulle det se ut? Om du köper en fastighet, oavsett storlek som ingår i ett vvo, så sitter du på alla rättigheter som den inavlade och infödde.