Publicerat November 21, 201015 yr Jaha det ser ut som om det är ganska så många som börjar få lite rullning på projekten iår, vilket givetvis är kul! Även jag har som så ofta förr ett projekt på gång. Tänkte att jag skulle fräsha upp min 8x57:a vilken tjänstgör som drev och hundförarvapen om veckorna/helgerna. Nu är det ju bara så att den ser fördjävlig ut och den har fortfarande en flaggsäkring vilket gör att det blir besvärligt att använda sikte på bössan. Det jag hade tänkt mig att göra är följande: Duracoata stocken i signalorange eller rött Duracoata låda,underbeslag, pipa och slutstycke i grått eller grönt Installera Recknagel Räz öppna riktmedel Byta ut säkring till en uppspänningsmodell Montera på Apel vridmontage Eventuellt skaffa nytt kikarsikte Tanken är att saker och ting skall göras i precis den ordningen som den är i listan ovan. Duracoat -Av stock, låda, pipa, underbeslag och slutstycke. Har skickat PM till Mike här på forumet ifall han vill åta sig detta jobbet, då han verkar komma ganska så bra överens med spraypistolen. Om han väljer att åta sig jobbet så blir ingen gladare än jag. Om han inte vill göra det så tror jag nog att Anders Vapen i Nybro förhoppningsvis kan åta sig jobbet. Det kommer i vilket fall som helst att bli en färg som går i röd ton på kolven. Har haft det här på min 308win innan då jag hade den till att slaska runt med och jag trivdes bra med kolven och färgen den hade. Om det sedan blir Signalorange eller någon annan rödaktig färg vet jag inte i dagsläget. Allt beror ju på vad som kan fixas fram. Om man sedan tittar på låda, pipa, underbeslag och slutstycke så lutar det åt att det blir en typ mossgrön eller olivgrön färg för att sticka ut lite från mängden med svarta vapensystem. Tror dessutom att det kan passa ganska så bra ihop med Signalorange och olivgrönt på ett sådant här vapen. Öppna riktmedel Räz känns som det enda riktiga alternativet Har varit inne på Recknagels Räz riktmedel till flera av mina vapen. Men det har inte kännts rätt att installera det på någon av de vapnen jag ägt innan då säkringen inte varit såpass tillfärlitlig att jag velat använda dessa vapen till rena hundförar/drevjaktsvapen. Nu är det dock annorlunda, En M98 med uppspänningstangent känns ju tämligen säker måste jag säga. Vilket medför att detta känns som väl spänderade pengar. Säkring Här känns det som att genvägarna tar slut Att ha kvar flaggsäkringen är ju absolut inte ett alternativ då det inte kommer gå att bruka ett normalt kikarsikte då. Att då gå från idiotsäker flaggsäkring till en sidosäkring är för mig inte heller det ett alternativ. Då känns det som att det bara finns ett enda val kvar vilket får bli en uppspänningstangent. Tror nog att man ska satsa på kvalitet då det börjar att röra sig en hel del olika varianter på marknaden nu. Vad som är kvalitet är ju alltid svårt att avgöra med en såpass här "ny" produkt. Men det känns ändå som att handgjort är ändå bäst, eller? Det här är en tangent som P-O stenmark instalerar. Han skriver följande på sin hemsida om den: "Manuell spänntandshylsa, Passar Mauser -98. En mycket säker konstruktion. I säkrat läge är slagstiftet helt i ospänt läge. Pris 3 800 inkl moms. För att spänna mekanismen trycks säkringsarmen framåt och åt vänster, För att släppa till spänt läge viks den tillbaka." Känns helt klart som en fair deal att betala 3800kr för att få ett helt säkert vapen. Dessutom är det ju så att det skiljer cirka 17 000kr att byta upp sig till en Heym Sr30, men bara 3800kr att få en spänntangent på sin M98. Nu haltar dock det lite då man inte får något snälltryck och ingen stright-pull. Och andra sidan så överlever jag helt klart utan Stright-pull och snälltryck behövs inte sedan jag installerade det trycket jag fick av Mike. Kikarfäste Svårt att slita sig från Apels vridmontage. Har man en gång hafft ett så kommer man aldrig därifrån. Överskriften talar sitt tydliga språk. Har andvänt både Warne QRW, Leupold QR osv. men det slutar alltid med att jag kommer tillbaka till Apels montage. Leupold i all ära, men tyvärr så är dom inte lika gedigna och kvaliten har ju en hel del i övriga att önska jämfört med Apel. Kikarsikte Det lutar åt att det blir ett nytt kikarsikte till bössan i fråga när jag ändå är igång. Det jag kan avsläja såhär långt är att det lutar åt att det blir ett Zeiss 1,1-4x24 då jag saknat ett sådant länge nog nu. Nu är det bara att avvakta, lägga undan så mycket det finns plats till varje månad och sedan börja bygga, enkelt va? Japp om det inte hade varit för resten av familjen ja MVH/Joacim
Publicerat November 21, 201015 yr Ser ju trevligt ut, den säkringen såg ju smutt ut. Är den bättre än en trelägessäkring av Winchestertyp tror du? Lite spänd på hur det blir med recknagelsikten, jag är sugen på det till min 9,3a men vet inte hur dyrt det kan bli och nu har jag ju dragit igång ett annat projekt som också tär på jaktbudgeten. Kör hårt, lycka till
Publicerat November 21, 201015 yr Författare Ser ju trevligt ut, den säkringen såg ju smutt ut. Är den bättre än en trelägessäkring av Winchestertyp tror du? Lite spänd på hur det blir med recknagelsikten, jag är sugen på det till min 9,3a men vet inte hur dyrt det kan bli och nu har jag ju dragit igång ett annat projekt som också tär på jaktbudgeten. Kör hårt, lycka till Enligt mig så slåss inte ens M70 och den här säkringen från P-O i samma liga. Nu ska jag ju inte höja P-O´s säkring till skyarna då jag inte kännt på den IRL ännu men med tanke på att den ser ut att vara konstruerad på samma vis som en M03 säkring så kan man ju utgå ifrån den. Kör man med Winchester M70 säkring av typen där det sitter en extra spärr så har man ju ändå lite mer trygghet, men den stora skillnaden ligger ändå i att du har en patron i loppet och ett spänt slagstift i nacken i ena läget men en patron i loppet och ett slackat stift i det andra. Som sagt, det går inte att jämföra äppel och päron. Räz riktmedlen är riktigt trevliga och jag kan inte fatta att jag aldrig haft ett par innan. Känner ett antal som har de på sina vapen och jag har provat ett par bössor med de på och kan bara konstatera att för snabba skott på korta håll är de guld värda! MVH/Joacim
Publicerat November 22, 201015 yr Har ju som bekant en win 70 låda på min älgpang och det har hänt en gång att säkringen har "osäkrat" sig själv. Funderar på den där extra grejen själv till min. Uppspännare är ju bra men den modellen som man svänger från ena sidan till andra känns rent spontant att det tar lite tid jämfört med tex Blaser som man bara skjuter framåt. Iofs så kanske man har den tiden bara en reflektion.
Publicerat November 22, 201015 yr Författare Har ju som bekant en win 70 låda på min älgpang och det har hänt en gång att säkringen har "osäkrat" sig själv. Funderar på den där extra grejen själv till min. Uppspännare är ju bra men den modellen som man svänger från ena sidan till andra känns rent spontant att det tar lite tid jämfört med tex Blaser som man bara skjuter framåt. Iofs så kanske man har den tiden bara en reflektion. Det ligger något i det du säger. Ska snoka runt lite och se vad jag kan hitta mer. Det finns ju en sådan här variant också, vilken rent ergonomiskt verkar bättre att handskas med. Örnerkrans Kostar visserligen 700kr mer, men om den känns bättre så är det ju väl spenderade pengar. MVH/Jocke
Publicerat November 23, 201015 yr Författare Då var det bestämt, Mike här på forumet tar på sig att coata bössan. I april/maj drar det ingång. Får se om jag lyckas skrammla ihop till en uppspänningstangent och ett par räz riktmedel innan dess. Mvh/jocke
Publicerat December 5, 201015 yr Författare Imorgon ska jag och snacka ihop mig med Sven Eliasson på Vapensmedjan om att plocka in lite sådana här spänntangenter. Vad tror ni, är det något som är eftertraktat? Det är ju typ den här principen som t.ex Dino Wildt, Örnerkrans m.fl monterar. Vi får se vart det här slutar. Trodde att jag var färdig med funderingar över säkring till hundförarbössan, tyvärr blev det inte så då M70 säkringen (med en extra spärr) blev dyrare än vad jag räknat med, även om jag plockade den från USA. 2900kr ungefär skulle den ligga på. Då tror jag nog att jag kan få bättre pris på spänntangenten, och jobbet ska jag nog klara av själv. MVH/Jocke
Publicerat December 7, 201015 yr Författare Nu är spänntangenten beställd. Vi får se när den dyker upp. MVH/Jocke
Publicerat December 18, 201015 yr Författare Nu rör det här projektet på sig. Som vanligt snabbare än beräknat, men det gör väl inget så länge jag har råd med dessa nöjen och samtidigt ha råd med saker till lillan. Blöjkontot är ju inte billigt direkt Spänntangenten är som sagt beställd, men handlaren har inte tagit tag i det ännu vilket gör att jag under nästa vecka kommer att avbeställa den och istället själv beställa den direkt från Frankonia. Idag inhandlades också ett par Leupold QR baser från Midways fyndhörna, tyvärr är det väl så att man inte kan ropa "hej" ännu då det inte alltid verkar vara så att sakerna i fyndhörnan tas bort så fort någon beställt det. Ett par Superlåga 1" QR ringar är också köpta ifrån "grytjonte" på grannforumet. Då är det "bara" duracoat och nytt kikarsikte som återstår då. Ny kikare får man väl dra ut på lite, annars blir det nog en pers för plånboken. Dessutom så har jag ju ett Weaver 1,5x20 liggande vilket åker på så fort jag börjar få ordning på bössan. För att förklara mina val lite. Från början så var jag helt inne på Apelvrid till denna bössan. Men faktum är att jag har ändrat mig på vägen. Tror att Apels vridmontage kommer att bli i högsta laget då det kommer att bli ett 1 (1,1) - 4x24 som ska pryda den här bössan upptill de öppna riktmedlen. Anledningarna är flera, dels så har jag aldrig ägt en variabel kikare med så låg förstoring och dels så tror jag att jag kommer att klara mig ypperligt med ett sådant sikte då jag ska börja köra som Karl Ö, med andra ord med blykulor. Så som jag har förstått det så medför blykulorna att man har en slägga ut till 50-60meter och att man i högsta grad bör undvika att skjuta på längre håll då presitionen snabbt avtar. Med de öppna riktmedlen för närstrid i vass och plantering och med en 1- eller 1,1-4x24 för de öppnare lägerna så känner jag mig väl rustad, helt klart. Så istället kommer jag att satsa på ett så lågt monterat sikte som möjligt. Mycket lägre än Leupold QR med Super låga ringar är inte lätt att frambringa. Det blir väldigt lågt vet jag sedan tidigare. Att kvalitén skiljer avsevärt mellan Apel och Leupold är självklart men det är ju trots allt så att Apel diskas på höjden. Även priset med en skillnad på 3050kr gör sitt till. Skulle behöva lite tips på lämpliga kikare för upp till 7-8 000kr. Kravet är 1- eller 1,1 (kan även tänka mig 1,25)-4x24. MVH/Jocke
Publicerat December 19, 201015 yr För 7-8000:- borde du väl kunna hitta en Zeiss eller Swarre begat. om du inte vill ha nytt då är ju Leupold en het kandidat.
Publicerat December 19, 201015 yr Författare Ja det har du nog helt ratt i Mats. En Zeiss 1,1-4 suktar man ju helt klart efter. Kan det här vara något som ett lite billigare alternativ? Nikon Africa 1-4x20 MVH/Jocke
Publicerat December 21, 201015 yr Författare Nu har jag funderat klart! Nu är det bara till att spara. Är barnsligt förtjust i Burris sikten över lag. Det är oftast väldigt mycke sikten för de pengarna man betalar för detta märket. Därför har jag kommit fram till att denna bössan ska få prydas med ett sådant här: Burris Euro 30 1-4x24 obelyst MVH/Jocke
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare Jaha, vad ska man säga. Outgrundliga äro herrens vägnar. Som vanligt blir det sällan som man tänkt sig från början. Så även den här gången. Istället för spänntangent så behåller jag flaggsäkringen och kör de öppna riktmedlen i kombination med ett Aimpoint 7000comp fäst med en låg Warne qr ring i främre klacken, tror det kan bli riktigt bra faktiskt. Mvh/joacim
Publicerat Januari 4, 201115 yr Jaha, vad ska man säga. Outgrundliga äro herrens vägnar. Som vanligt blir det sällan som man tänkt sig från början. Så även den här gången. Istället för spänntangent så behåller jag flaggsäkringen och kör de öppna riktmedlen i kombination med ett Aimpoint 7000comp fäst med en låg Warne qr ring i främre klacken, tror det kan bli riktigt bra faktiskt. Mvh/joacim Bara 1 QR-ring? Det skulle jag inte rekomendera. Du kanske lyckas där jag misslyckades, men jag tror dina chanser är små.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare Vad använde du för fäste? Tycker nog att ett stabilt Warne fäste bör räcka, men jag kan ju ha fel. Nu blev jag osäker I värsta fall får jag väl antingen enbart köra med de öppna, eller spara till ett Trijicon spegelsikte med ett snabbfäste, skulle tro att det är den gyllene vägen trots allt. Mvh/joacim
Publicerat Januari 4, 201115 yr Använde just ett Warne QR till aimpoint Comp M2. Första och andra skottet tog 20cm isär på 80m, sedan satt resterande skott prydligt samlade, men fästet satte sig alltså tillrätta i klacken vid förstaskottet. Flera vapensmeder tog sig en titt och dömde ut det hela, utom en viss rundlagd frispråkig skåning som skriver vapenartiklar. Det var han som på förhand påstod att det skulle fungera. Jag är tämligen övertygad om att det behövs 2 "fästpunkter" (klackar) för att Warnes QR skall fungera någorlunda.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare Ok, får väl satsa på en spegel eller ett micro med snabbfäste istället. Man vill ju inte lägga 2500- 3000kr på ett comp för att sedan konstatera att det inte fungerar, har fått för mig att de kan vara lite svårsålda de där comp sikterna. Får fundera över det här en extra gång. Tack för input och råd! Mvh/joacim
Publicerat Januari 5, 201115 yr Författare Varför inte köpa en vanlig aimpoint som du har 2 ringar till? Då kan jag inte utnyttja de öppna riktmedlen pga att den bakre klacken är så hög så att den skymmer siktbladet och en del av kornet. Vill ju ha möjlighet att nyttja de öppna riktmedlen i plantering och vass. MVH/Jocke
Publicerat Januari 5, 201115 yr När jag skummar igenom tråden ser jag att du avser montera Recknagelriktmedel. Jag har en variant av sådana på min (samma siktblad som Sauer använder) och det fungerar utmärkt med en bakre klack monterad. Säkringsproblematiken löste jag med att ha flaggsäkringen kvar och ett Timneytrycke med sidosäkring. För några år sedan hade jag även ett Trijicon 3-9x40 som växlades med ett aimpoint 9000L 2 moa. Det är en mycket användbar bössa som tyvärr står längst in i skåpet och samlar damm efter att Finnlighten gjort entré.
Publicerat April 15, 201115 yr Författare Jocke Har du fått din uppspännare monterad än ? "tyvärr" det blev en Blaser istället. Bra riktmedel från början och en i övrigt trevlig mekanism MVH/Joacim
Publicerat Maj 9, 201114 yr hur fungerar uppspännar tangenten, som blasers? och vart tänkte du beställa den ifrån innan du ändra dig?
Publicerat Maj 9, 201114 yr Författare Tangenten fungerar typ som en Blaser- tangent. Man trycker den framåt för att spänna stiftet och sedan för man fram den och trycker på en liten knapp på sidan för att slacka det igen. Jag tänkte ta den direkt från Frankonia.de Mvh/ Joacim