Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

viltrelaterade recepttips inför julbordet 2010

Featured Replies

Publicerat

Jag, och säkert fler med mig, behöver lite inspiration inför julen. Jag behöver tips och idéer på bra vilträtter som platsar på julbordet!

Så kom igen nu, dela med er av era bästa tips!

Publicerat

Älgleverpastej

9Hg älgkalvlever

4Hg späck utan svål

2 ganska stora gula lökar

1 burk ansjovisfileér

4ägg

1dl vetemjöl

3dl gräddmjölk

1msk mejram

salt

svartpeppar

Jag mäter aldrig någonting när jag lagar mat, klarar bara inte av att följa ett recept slaviskt Alla mått är därför uppskattningar men jag vågar lova att det inte är så långt från den absoluta sanningen

Tärna späcket, koka i saltat vatten 10-12 min

Grovhacka löken fräs den försiktigt i en rejäl klick smör, det ska bara mjukna ej brynas.

Putsa under tiden hinnor från levern, skär den i bitar.

När späcket kokat lägg i levern så den blir varm, slå av vattnet efter ett par minuter.

Mal späck och lever i köttkvarn 2 gånger, andra gången med lök och ansjovis.

Lägg allt det malda i en rymlig bunke i hett vattenbad, (du kan gott slå i ansjovisspadet också)

Värm gräddmjölken

Rör ned äggen i bunken, ett i taget

Rör ned vetemjöl, kryddor och slutligen den heta mjölken

Det kan vara bra att steka ett litet prov av smeten i stekpanna för att se om man är nöjd med krydd-ningen. Själv gillar jag en tydlig mejramsmak, då är nog en msk som ovan lite i minsta laget.

Fyll smeten i aluminiumformar, ställ i långpanna nederst i ugnen, slå kokande vatten runt om formarna

30-40 min i ungen borde räcka, blir det för brun skorpa lägg över aluminiumfolie.

Om man inte vill äta sig fördärvad på leverpastej första veckan är det bra att frysa leverpastejerna råa, de är då lätta att tina och göra färdiga i ugnen. Fryser man dem färdiga blir konsistensen lätt lite tråkig, men det är en smaksak.

I Danmark har jag fått leverpastej serverad ljummen det är fantastiskt gott, kanske någonting för jul-bordet om man gör färdig pastejen bara någon timme innan?

Publicerat
  • Författare
Jag mäter aldrig någonting när jag lagar mat, klarar bara inte av att följa ett recept slaviskt Alla mått är därför uppskattningar men jag vågar lova att det inte är så långt från den absoluta sanningen

Då har du en själsfrände i mig. Jag brukar leva efter måttot att recept är inspirationskällor, inte lagtexter.

Håller med om att ljummen leverpastej är riktigt djäkla gott. Att plocka fram en fryst rå pastej och tillaga den på julafton innebär ju inte mycket merarbete, men sannolikt en klar smakförhöjning.