Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jag - en okunnig sambo

Featured Replies

Publicerat

Väntar spänt att Hipshot och Jensa hittar denna tråden :)

//

Publicerat
  • Författare

Håkan H: 5 hundar... Puh! Det tål att tänkas på. =)

ajV: Hur mycket jakt anser du att man behöver ha för att det ska vara skäligt att ha flera hundar?

jonaswande: Åh, klokt tänkt! Antar att det inte är helt lätt att få en hund att jaga som man vill. Tanken att "byta ut dom" för att dom inte fungerar tillfredställande låter inte helt okej i mina öron...

amakulo: *flinar stort* Jo, kan tro att det blir ett och annat hundhår att dammsuga upp. Har ni alla hundar inne?

Skuris: Är det kloka "pojkar" hoppas jag oxå att de hittar hit!

Publicerat
Väntar spänt att Hipshot och Jensa hittar denna tråden :(

//

Datorhaveri.... men med lånad dator så är jag här nu!!

Ska man jaga en hel dag och ska jaga gris exempelvis ..så tar det rätt mycket på hundarna att gå flera såtar .. hundarna blir trötta och skaderisken på hundarna ökar med det.. bra att komplettera en wachtel och en korsning med en ställande hund..

Med en ställand hund har man bättre möjligheter att jaga själv om inte jaktlaget är med och större chans att få skjuta på ståndskall vilket är en av jaktens höjdare..

Jag låter aldrig hundarna jaga mer än en såt om dagen .. för då kan dom jaga 6 dagar i veckan.... hela säsongen i princip :o

Därför har jag 5 wachtlar och 5 korsningar och 4älghundar och en vorsteh för lite fågeljakt och eftersök... :wub:

Annars riskerar man ju att stå utan hund ... vilket gud förbjude!!

Obs har ingen Sambo! ..Vet inte om det har någe med hundantalet att göra :ph34r:

Publicerat

Varit på vippen att skriva men avhållt mej.. frågan är ehh.. delikat :blink:

Spontant efter att ha tittat igenom tråden tidigare idag så slog det mej att jyckarna var väldigt unga? Tror det är vettigt att jaga in dem och ha i gång dem hyggligt innan man börjar se sig om efter ny jycke. Det handlar helt och hållet om hur mycket det ska jagas.

Krasst sett så är det ganska få människor som jagar likt Jensa här ovan och har behov av denna mängd jyckar men med detta sagt så ligger det väldigt mycket detta med vinsten, alltid pigg hund. Men kraven är lite olika Jensa lever på sina jyckar medan din Sambo jagar mer själv eller med egna laget?

Vi har nått taket för länge sen avseende antal, uppe i 8 hemma nu. Vi har en klar tyngdpunkt på fågeljakt, hade gärna sett två wachtlar i stället för en för det suger verkligen. Sambon här hade väl en wachtel och en blandras så.. tja han sitter väl inte i sjön?

Sen, hur rutinerade är ni med jyckarna? Skaffar man fler för tätt så hinner man nog inte upptäcka alla tavlar man gör under injagningen, tror att alla tjänar på att ha en viss tid att utvärdera det färdiga resultatet.

En annan grej är att ju mer jyckarna får jaga desto bättre blir de. Har man få så får de mer rutin och når toppen av sin förmåga snabbare. Sen är det ju det ...delikata.. Jyckarna ska aktiveras även under icke-säsong. Där är jag själv genuint svinusel något jag får höra varje gång jag ens antyder nyanskaffning. Aktiveringen hemma står Fru Lewander för i princip helt och hållet, vet inte hur der ser ut hemma hos er?

Men ok mitt tips är vänta ett tag tills de två befintliga är up and running.

Mvh!

Publicerat
Varit på vippen att skriva men avhållt mej.. frågan är ehh.. delikat :blink:

Spontant efter att ha tittat igenom tråden tidigare idag så slog det mej att jyckarna var väldigt unga? Tror det är vettigt att jaga in dem och ha i gång dem hyggligt innan man börjar se sig om efter ny jycke. Det handlar helt och hållet om hur mycket det ska jagas.

Krasst sett så är det ganska få människor som jagar likt Jensa här ovan och har behov av denna mängd jyckar men med detta sagt så ligger det väldigt mycket detta med vinsten, alltid pigg hund. Men kraven är lite olika Jensa lever på sina jyckar medan din Sambo jagar mer själv eller med egna laget?

Vi har nått taket för länge sen avseende antal, uppe i 8 hemma nu. Vi har en klar tyngdpunkt på fågeljakt, hade gärna sett två wachtlar i stället för en för det suger verkligen. Sambon här hade väl en wachtel och en blandras så.. tja han sitter väl inte i sjön?

Sen, hur rutinerade är ni med jyckarna? Skaffar man fler för tätt så hinner man nog inte upptäcka alla tavlar man gör under injagningen, tror att alla tjänar på att ha en viss tid att utvärdera det färdiga resultatet.

En annan grej är att ju mer jyckarna får jaga desto bättre blir de. Har man få så får de mer rutin och når toppen av sin förmåga snabbare. Sen är det ju det ...delikata.. Jyckarna ska aktiveras även under icke-säsong. Där är jag själv genuint svinusel något jag får höra varje gång jag ens antyder nyanskaffning. Aktiveringen hemma står Fru Lewander för i princip helt och hållet, vet inte hur der ser ut hemma hos er?

Mvh!

Delar Hippens uppfattning om att skaffa en hund till innan unghundarna är ordentligt injagade... har man inte som jag obegränsat med jakt så är det tjurigt att få fason på flera unghundar samtidigt ... dom gånger som jag har två valpar samtidigt så har jag sett att dressyr och dyligt bara blir hälften så bra som när man har bara har en hundvalp.. tiden räcker inte till ... det räcker inte med jakt två dagar i veckan för att hålla tre hundar på en skaplig nivå.. jaktligt sett...

Mvh Jens

Publicerat

Håller helt o hållet med jensa o hippen, två hundar under utbildning räcker för att knäcka den mest härdade.

på grund av en massa tokiga omständigheter har jag nu två unghundar o en valp som ska tränas o det tar en j,,,la tid, samtidigt som familj,jobb, bil,hus osv oxå kräver sitt. så mitt råd är iaf att vänta tillls dom andra visat framfötterna ordentligt.

Publicerat
Av den enkla anledningen att han/ni inte har en ställande hund i hemmet :o

Svårare än så ser jag det inte faktiskt :blink:

Det mesta är väl sagt! :D vet inte hur sambon jagar på för sätt men nog saknas det en ställare, dock så tar allting sin tid att börja leta nu är inte fel men lägg in det i planerna på att köpa om 1-2år, sen är ju frågan om din sambo sak hålla hela jaktlaget med hundar eller om ställaren är för att jaga själv.

Har två ställare själv en tredje skulle gå bra dock blir det en hund som kan täcka upp för ställarens nackdel.

Publicerat
  • Författare
Det är ju en stående fågelhund även om den är allround så det har blivit att jaga ripa och skogsfågel med honom, även blivit endel rapphöns och fasaner. Sedan har vi honom när vi jagar sjöfågel som apportör, så även vid andjakter. Han har en näsa som är riktigt trevlig så han får jobba på eventuella eftersök vid andra jakter. Blir att nyttja honom som "apportör" vid eventuella mindre bra skott vid kaninjakten.

Sedan startar vi på jaktprov med honom också. Det inkluderar eftersöksgrenar och fält/skog/fjällprov. Själv är jag sugen att gå någon form av eftersöksutbildning och nyttja honom till det mer. Problemet jag har är att hitta jägarförbundets utbildning i ämnet på bra avstånd och när det passar. Så om någon läser detta och har något att rekommendera är de välkomna att göra så. :D

Har vänner som använt/använder weimaraner som stöt hund (på klövvilt) samt ställande hund vid grisjakt. Som sagt, den är rätt allround.

Det låter som en trevlig hund med ett brett användningsområde.

Låter spännande att ni startat honom på jaktprov. Vill göra det med lillhunden så småningom oxå.

Hoppas du hittar någon eftersöksutbildning på nära håll. Kul att hitta fler användningsområden för hunden. (o husse)

Nja, i detta fall är det inte ett jaktlag utan ett gäng kompisar som skall jaga. Gubbarna (kompisen och jag) är 37 och 36 och damerna (frun mfl) är 29, 31 och 33 (ungefär) så jag tror vi inte ännu ramlat in i medelåldern, iaf inte övremedelåldern. <_<

Har du jägarexamen Vildvittran ?

Hehe, nej, det var nog inte vad jag tänkt med övre meddelåldern direkt då jag själv är 38 och sambon 29.

Ni är rena rama ungdomarna ännu! ;)

Jag har inte någon jägarexamen, än. Skulle ha startat en kurs nu i höstas, men det blev för få deltagare, så de startade aldrig kursen. Ev. blir det till våren istället.

Publicerat
  • Författare
Datorhaveri.... men med lånad dator så är jag här nu!!

Ska man jaga en hel dag och ska jaga gris exempelvis ..så tar det rätt mycket på hundarna att gå flera såtar .. hundarna blir trötta och skaderisken på hundarna ökar med det.. bra att komplettera en wachtel och en korsning med en ställande hund..

Med en ställand hund har man bättre möjligheter att jaga själv om inte jaktlaget är med och större chans att få skjuta på ståndskall vilket är en av jaktens höjdare..

Jag låter aldrig hundarna jaga mer än en såt om dagen .. för då kan dom jaga 6 dagar i veckan.... hela säsongen i princip :D

Därför har jag 5 wachtlar och 5 korsningar och 4älghundar och en vorsteh för lite fågeljakt och eftersök... :D

Annars riskerar man ju att stå utan hund ... vilket gud förbjude!!

Obs har ingen Sambo! ..Vet inte om det har någe med hundantalet att göra <_<

Oj, har du 15 hundar? ;)

Inte undra på att du ingen sambo har, du har väl inte plats för någon kvinna i sängen bland alla 4-benta? ;)

Skojar bara nu, förstår att du inte har alla hundar inne.

Du skriver en hel del bra saker här, tack för att du to dig tid att svara.

Det är mycket jakt på gris, kan bli ett par såtar om dagen. Att spara hunden så den inte blir trött o har lättare o minska skaderisken låter som en klok tanke.

Han jagar mycket själv, så är det en fördel för honom att ha en ställande hund kan jag nog köpa den tanken med.

Du har alltså älghundar som ställande?

Publicerat
  • Författare
Varit på vippen att skriva men avhållt mej.. frågan är ehh.. delikat <_<

Mvh!

Många kloka ord här, tack! :D

Vi är inte rutinerade med jakthundar. Jag har haft hund hela livet, tränat lydnad o agility. Men kan väl säga att mina kunskaper om agility har vi inte så stor användning av i skogen med dessa jakthundar. ;)

Detta är sambons första egna tänkta till jakt. Jag söker information på nätet, vi pratar mycket med vana hundförare och sen får man hoppas att det fungerar skapligt i praktiken det vi provar oss på med hundarna. Vad jag märkt hittills är det inte många jägare som har samma åsikt om hur man jagar in sin hund. Det gäller att ta lite från varje av det man tycker låter vettigt och användbart och gå på egen känsla.

Själv tycker jag att det låter klokt att vänta ytterligare en tid innan han tar hem en ställande hund, så de här 2 får en chans att utvecklas. Min tanke har varit precis som du skriver: han sitter inte i sjön med de två han har. Men jag vet ju som sagt inte hur viktigt det är för jakten att ha en rent ställande hund. Hundarna tar som sagt mycket tid, även när det inte är jaktsäsong. Är väl ungefär som hos er, det ansvaret hamnar lätt på mig. Tänker köra både lydnad o agility med wachteln. Hon är kul att jobba med! Inte kan det väl bli galet att använda en jakthund inom andra användningsområden oxå?

Nu fick vi lite att diskutera om här hemma. Tack än en gång för ditt svar!

Publicerat
  • Författare
Delar Hippens uppfattning om att skaffa en hund till innan unghundarna är ordentligt injagade... har man inte som jag obegränsat med jakt så är det tjurigt att få fason på flera unghundar samtidigt ... dom gånger som jag har två valpar samtidigt så har jag sett att dressyr och dyligt bara blir hälften så bra som när man har bara har en hundvalp.. tiden räcker inte till ... det räcker inte med jakt två dagar i veckan för att hålla tre hundar på en skaplig nivå.. jaktligt sett...

Mvh Jens

Helt sant, det tar tid med flera unghundar samtidigt. Måste säga att allmänlydnaden på dessa två är bra mycket sämre än på någon hund jag haft tidigare.

Kör du "slut" på dina hundar enbart via jakten eller hur tränar du dom? Du måste vara sysselsatt jämt! Wachteln här har ett sjukt energiförråd o då har vi bara en. <_<

Publicerat
  • Författare

Grabben: Ska framföra det så som ni har skrivit det <_< tycker det låter som kloka tankar ni har.

Bättre att hinna med de här och få två hyffsade hundar om vi har tur än 3 halvdåliga.

Pertan: Ja, mycket har blivit sagt här! Men du har helt rätt i att han kan börja fundera lite på vad han vill ha för ställande. Titta, men inte köpa. :D

Publicerat

Mvh Jens

Du har så rätt! Tror det är lika bra du lämnar bort din wachtelhane så du kan ge den andra valpen en chans? <_<

Publicerat
Hehe, nej, det var nog inte vad jag tänkt med övre meddelåldern direkt då jag själv är 38 och sambon 29.

Ni är rena rama ungdomarna ännu! :rolleyes:

Vilken tur. :lol:

Jag har inte någon jägarexamen, än. Skulle ha startat en kurs nu i höstas, men det blev för få deltagare, så de startade aldrig kursen. Ev. blir det till våren istället.

Hoppas det blir av, även om man inte vill jaga är den en suverän utbildning om man så bara tänker sig vara hundförare samt att man då har koll på vad som faktiskt gäller och kan säga ifrån om det inte är rätt. :rolleyes: