Publicerat November 24, 201015 yr Vet inte riktigt vars jag ska lägga in den här frågan...förhoppningsvis kan man få svar ändå. Har två arbetskompisar som båda skulle vilja ta jägarexamen. Ingen av dom bor på orten vi jobbar. En har precis som mig problem att veta var man ska vara från vecka till vecka, mest troligt blir han här några år, men helt plötsligt kan det röra sig om veckor istället. Så jag undrar, finns det någon vettig online utbildning ännu? Jag undrar även ungefär hur många veckor det traditionella sättet tar nuförtiden, jag vet att utbildningen är någrlunda olikt jämfört med för 20 år sedan. Den andra kan väl med lite större säkerhet säga vars han ska vara i ett par år nu men har dyslexi, och jag undrar om det finns någon extra hjälp då? Vad är det som gäller, längre tid på sig att skriva provet eller?
Publicerat November 24, 201015 yr Det finns en oline tjänst, http://www.e-jakt.se givetvis är de svårt att skjuta upp online, "duck hunt" är inte godkänt än som testbana. På frågan om lässvårigheter, frågan är om man inte kan få ta provet muntligt? Det enklaste är att du ringer upp den som är examinator i länet o pratar med vederbörande. /Christian
Publicerat November 24, 201015 yr http://www.jagareforbundet.se/Jagaren/Butiken/e-jakt/ http://www.e-jakt.se/ Här ska det gå bra med teorin iallafall.
Publicerat November 24, 201015 yr Vet inte riktigt vars jag ska lägga in den här frågan...förhoppningsvis kan man få svar ändå.Har två arbetskompisar som båda skulle vilja ta jägarexamen. Ingen av dom bor på orten vi jobbar. En har precis som mig problem att veta var man ska vara från vecka till vecka, mest troligt blir han här några år, men helt plötsligt kan det röra sig om veckor istället. Så jag undrar, finns det någon vettig online utbildning ännu? Jag undrar även ungefär hur många veckor det traditionella sättet tar nuförtiden, jag vet att utbildningen är någrlunda olikt jämfört med för 20 år sedan. Den andra kan väl med lite större säkerhet säga vars han ska vara i ett par år nu men har dyslexi, och jag undrar om det finns någon extra hjälp då? Vad är det som gäller, längre tid på sig att skriva provet eller? Kolla med Micke Nyberg i Sunderbyn brukar ha intensivkurser och provledaren kan läsa frågor och svar så det är inga problem. http://www.sunderbyskytte.com/
Publicerat November 24, 201015 yr Kan personligen rekommendera någon form av intensivkurs. Så här i efterhand undrar jag om man inte rent av kunnat våga sig på att läsa in teorin själv också. Det är egentligen inga konstigheter.
Publicerat Januari 17, 201115 yr Personligen läste jag in teorin helt på egen hand. Finns flera sidor på nätet med frågor och svar. Använde mig dessutom av biblioteket. Skyttet kräver en del träning i en lokal skytteklubb, när känslan infinner sig av att vara rätt är det bara att komma överens med en lokal provledare.Finns inget krav på att absolut vara bunden till en kurs. Är man däremot helt oerfaren betr jakt, skytte etc kan det emellertid underlätta att gå tillsammans med andra.
Publicerat Januari 18, 201115 yr I syfte att klara provet är det inga problem att läsa in teorin på egen hand. Men på en kurs så blir det lite mer diskussioner som också är givande. Bäst var det väl egentligen på den tiden när det oftast fanns med någon som jagat i en herrans massa år. Jag gav min far en kurs i Julklapp någon gång i mitten på 90 talet. Känner kursledaren och han berättar fortfarande om hur tacksam han var för alla historierna... (Även de som var avskräckande exempel!) Om dina vänner skall läsa in examen på egen hand så har du ett stort ansvar här. Tänk också på att för den som inte har växt upp med Jägare runtomkring sig så är det lite svårare. För dyslektikern finns böcker som ljudbok. Det kan också vara en bra idé för den som t.ex. sitter många timmar/dag i bil. // Henrik
Publicerat Januari 18, 201115 yr I syfte att klara provet är det inga problem att läsa in teorin på egen hand. Men på en kurs så blir det lite mer diskussioner som också är givande. Bäst var det väl egentligen på den tiden när det oftast fanns med någon som jagat i en herrans massa år. Jag gav min far en kurs i Julklapp någon gång i mitten på 90 talet. Känner kursledaren och han berättar fortfarande om hur tacksam han var för alla historierna... (Även de som var avskräckande exempel!) Om dina vänner skall läsa in examen på egen hand så har du ett stort ansvar här. Tänk också på att för den som inte har växt upp med Jägare runtomkring sig så är det lite svårare. För dyslektikern finns böcker som ljudbok. Det kan också vara en bra idé för den som t.ex. sitter många timmar/dag i bil. // Henrik Henrik har många goda tankar här, men det är nog sant att man egentligen borde ha en mentor/flera mentorer under det att man börjar att jaga, examen är ju enbart ett sätt att visa att man har klarat en grundsten på vägen till att vara jägare, till skillnad från att jaga. Jag har sneglat lite på den tyska varianten för att få jaga där de har mycket av ett rätt tänk, iofs har britterna det med där man för kula måste visa på en bredare o djupare kunskap om vilt, jakt och framför allt slakt än i Sverige. Men för att så att säga få komma ut o faktiskt erfara jakt är nog de expedierade kurserna ingen dum idé, bara man inser att man börjar på 0 i kunskaper. /Christian
Publicerat Januari 18, 201115 yr Jag hjälper till titt som tätt med kurser i jägarexamen och framförallt teori och praktik med skyttet! Det absolut viktigaste momentet i jägarexamen är inte provena eller hur bra man är på att känna igen alla våra fågelsorter... ...det är alla diskussionerna där man kan diskutera och verkligen förstå varför vi jagar, hur vi gör det och vad som är etiskt rätt och vad som är käpprätt åt helvete! Man blir fort en gemytlig grupp som törs ställa även de korkade frågorna och gruppen lär sig tillsammans hur man inte bara klarar av själva kursen utan även får de färdigheter och egenskaper som gör att man faktiskt kan ge sig ut och börja kalla sig jägare! Många av de "eleverna" jag har haft som totala nybörjare har jag bjudit in på jakt och det är skitkul att se hur de har utvecklat sig, inte bara tekniskt utan även den "stora bilden". Har haft killar som fanimig inte kunde hålla i en bössa och nu skjuer de som gudar eftersom de lyssnade på mig samt att jag lyssnade på dem. Hade jag mer tid skulle jag hålla betydligt fler kurser eftersom det är så himla kul men jag försöker ställa upp för dem på skjutbanorna i alla fall för att se till att de kan skjuta den dagen de får licensen i näven och inte bara för att klara skjutproven. Ibland ringer eller mailar någon med frågor eller bara vill tala om att de har skjutit sin första hare eller har avstått ett skott eftersom förhållandet inte var 100 och då blir man riktigt glad! Så till er som funderar på att skaffa er en jägarexamen, gör detta i en grupp och ha riktigt kul när ni gör det under de nästkommande månaderna! Kan lova att det blir någonting ni har med er resten av livet.