Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Finsk stövare med rovdjurslinjer!

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Har läst att det är säkrare för hunden om den väcker.....kan bli otäcka rivsår ifall hunden är skarp å kommer på katten i legan.

Jaha?! Jag har en kompis som jagar lo med sin laika och den skäller inte färens vid närkontakt och det som brukar hända är att de blir ståndskall eller att lodjuret träar, eller så drar de iväg men de händer sällan!

Publicerat

Jaha?! Jag har en kompis som jagar lo med sin laika och den skäller inte färens vid närkontakt

Kan bero på att det är en spets rovjägarn!

Publicerat

Har din yngre hund blivit hetare eller lugnare vid dom obehagliga kontakterna?,ska tillägga att jag har inte mycket erfarenhet av lojakt eftersom licenser har saknats,men ifjol hade vi ståndskall 2ggr o båda hundarna gick tysta tills de hade kontakt. Så jag antog att det var bättre ^_^

han verkar ha lugnat sig lite och fått en viss respekt för katterna nu:)

Publicerat

han verkar ha lugnat sig lite och fått en viss respekt för katterna nu:)

De va bra man vill ju inte ha sönderrivna hundar ^_^

Publicerat

Jaha?! Jag har en kompis som jagar lo med sin laika och den skäller inte färens vid närkontakt och det som brukar hända är att de blir ståndskall eller att lodjuret träar, eller så drar de iväg men de händer sällan!

Lodjur? Se på de som har mera erfarenhet under den rubriken mestadels ställande hundar där dock! ;)

• 2 months later...
Publicerat

Öppnar tråden igen! Då jag nu har första ting på en finne till sommaren! Satt vid köksbordet med en kompis å prata jakt som vanligt råka slå ur mig att man ville ha en rävstressare! Då sa han att jag kunde ta en av han sen när han skulle para sin tik i sommar! dock har hunden svamp i tassarna nu så är oturen framme blir dä inge! Men om de nu blir har ni som är finnefantaster nå bra tips! Om vad man ska titta på hos modern/fadern

nå specielt! Vet dock att det skjutits mycket räv å lo för både modern och fadern! bra drevtider efter vad han sa! Folk som vart å jagat med han har sagt att de har vart bra jakter!

Så tips vad man ska kolla på! Bara bomba på med svar! :lol:

MVH En valpjävel som inte fattar nå :D:lol:

Publicerat

Alla tycker olika,men bra drev tider för mig är gärna mer än 3 timmar innan den fyllt 1år,då brukar man ha lagom lust i hunden. Sedan hur snabbt den driver vet jag fler som har usla hundar som går bort sig ofta eller lessnar i mindre bra före,Ofta är dom inte snabba i början utan blir det juh mer den jagar,sen att den är snabbare i sök är så klart olika..

Lojaktens stora fördel med just dom jag känner är alla släpper på inspår,alltså som ofta i rävjakt och inte bandar fram till legan som man gör med jaktljumma hundar.Då har man jakt och inte stöta ut djuren till nån av dom 43 passarna,

Min väcker ibland rätt mycket på räv men väldigt sällan på lo

Publicerat

Om hunden har svamp i tassarna skulle jag fundera lite extra. Är det första gången den har svamp i tassarna?Vad beror det på? En hund med tassproblem är ingen bra hund att avla på. Det finns endel finnar som har problem med allergi, svamp osv...undvik sånt.

Publicerat

Alla tycker olika,men bra drev tider för mig är gärna mer än 3 timmar innan den fyllt 1år,då brukar man ha lagom lust i hunden. Sedan hur snabbt den driver vet jag fler som har usla hundar som går bort sig ofta eller lessnar i mindre bra före,Ofta är dom inte snabba i början utan blir det juh mer den jagar,sen att den är snabbare i sök är så klart olika..

Lojaktens stora fördel med just dom jag känner är alla släpper på inspår,alltså som ofta i rävjakt och inte bandar fram till legan som man gör med jaktljumma hundar.Då har man jakt och inte stöta ut djuren till nån av dom 43 passarna,

Min väcker ibland rätt mycket på räv men väldigt sällan på lo

Okej! Då har man en hel del frågor tills nästa gång man träffar kompisen! Tackar

mvh A.E

Publicerat

Om hunden har svamp i tassarna skulle jag fundera lite extra. Är det första gången den har svamp i tassarna?Vad beror det på? En hund med tassproblem är ingen bra hund att avla på. Det finns endel finnar som har problem med allergi, svamp osv...undvik sånt.

Ja de var första gången, vad det beror på har han ingen aning om! okej ska ta reda på mer om detta!

Mvh A:E

Publicerat

Finnsdet någe mer man bör forska i!? så att man får bra chanser till en bra hund!

MVh

Publicerat

Hej

Har skrivet detta en gång förut, men eftersom FC också upprepar sej så;

Det är INTE bra för en ej utvuxen hund med långa drev, och speciellt inte i snö.Och särskilt rävdreven brukar gå i högt tempo och med få tappter.

Brukar FC tex cykelträna sina valpar i 3 timmar i drevtempo före 1 års ålder?

En så ung hund är inte färdigväxt i leder, ligament osv., vilket gör att man riskerar att det kommer surt efter i vuxen ålder.

MVH FinneoTysk

Publicerat

Hej

Det är INTE bra för en ej utvuxen hund med långa drev, och speciellt inte i snö.Och särskilt rävdreven brukar gå i högt tempo och med få tappter.

En så ung hund är inte färdigväxt i leder, ligament osv., vilket gör att man riskerar att det kommer surt efter i vuxen ålder.

MVH FinneoTysk

"Smaken är som baken" brukar det heta. ;) Känner du till någon stövare som fått lida som gammal då den jagat för mycket som ung ? det gör inte jag,men jag känner till hur många som hellst som blivit lidande av för lite jakt. ;)

Och handen på hjärtat så hur många stövare klarar av att driva tappfritt i 3-4 timmar i en ålder under ett år....inte många.

Publicerat

Hej

MVH FinneoTysk

Jag cyklar inte många meter,utan kör bil med hunden då det inte går jaga..

Min hund skulle mått dåligt av inte få jaga tidigt, vill hunden jaga ska den jaga,vänta på ett datum och ingen som jag känner har fått fel på hunden av tidig jakt utan endast hos terriers som kan bli ibland väl skarp..

Nästa valp vill jag även ha 2-3timmars drev på räv innan året då jag gillar jaktlust före bortförklaringar.

Min hund är inte bättre för det,men sällan den som gett upp en jaktdag eller slravat bort en räv i dugliga förhållander..

Publicerat

Hej igen.

Nja, det är nog inte hundägarens "smak" som avgör om den ej färdigvuxna hunden mår bra utav tidig, hård jakt. Utan det är nog mera den normala fysiska tillväxten hos den unga individen. Just detta är vad som ligger bakom att man inte får starta på jaktprov före 15 månaders ålder.

Jag har haft hundar som gjort upprepade prisdrev redan från 7-8 månaders ålder, kolla bara vad det är för ålder på dom hundar som vann Unghundspokalerna före 15månadersgränsens införande.

Det är ju inte frågan om att INTE jaga med unghunden, utan det är upprepade fulla jaktdagar med för unga individer.

Och ja, Foxkiller, jag fick ta bort min unghundsstjärna i förtid. Nu kan jag inte direkt leda i bevis att jag körde för hårt med honom som valp, men jag vill inte ha långkörning på mina unghundar efter det. Jaktlusten blir inte mindre av att man ger sej till tåls lite, möjligen så kan husses jaktlust rinna över lite....

MVH FinneoTysk

Publicerat

Hej igen.

Nja, det är nog inte hundägarens "smak" som avgör om den ej färdigvuxna hunden mår bra utav tidig, hård jakt. Utan det är nog mera den normala fysiska tillväxten hos den unga individen. Just detta är vad som ligger bakom att man inte får starta på jaktprov före 15 månaders ålder.

Jag har haft hundar som gjort upprepade prisdrev redan från 7-8 månaders ålder, kolla bara vad det är för ålder på dom hundar som vann Unghundspokalerna före 15månadersgränsens införande.

Det är ju inte frågan om att INTE jaga med unghunden, utan det är upprepade fulla jaktdagar med för unga individer.

Och ja, Foxkiller, jag fick ta bort min unghundsstjärna i förtid. Nu kan jag inte direkt leda i bevis att jag körde för hårt med honom som valp, men jag vill inte ha långkörning på mina unghundar efter det. Jaktlusten blir inte mindre av att man ger sej till tåls lite, möjligen så kan husses jaktlust rinna över lite....

MVH FinneoTysk

I finland äre inte samma syn,och dom har bättre rävhundar än oss,tills någon svensk hund går och spöar dom år på år ska jag iaf ändra syn..Finland är steget före..enligt mig..

Publicerat

I finland äre inte samma syn,och dom har bättre rävhundar än oss,tills någon svensk hund går och spöar dom år på år ska jag iaf ändra syn..Finland är steget före..enligt mig..

Ja De är ju en FINSK stövare ^_^:D