Publicerat November 28, 201015 yr har varit bakom en skadskjuten räv i -38 grader ,,,det var INTE härligt,,har -15 ungefär nu,,kallare så stannar jag inne och eldar,,,jag verkligen hatar kyla och vinter öht,,bara synd man inte har råd att flytta till costa del sol på vintern
Publicerat November 28, 201015 yr Författare har varit bakom en skadskjuten räv i -38 grader ,,,det var INTE härligt,,har -15 ungefär nu,,kallare så stannar jag inne och eldar,,,jag verkligen hatar kyla och vinter öht,,bara synd man inte har råd att flytta till costa del sol på vintern Ja.... Det skulle få vara September ända till Maj, så hoppar vi över kallvintern!
Publicerat November 29, 201015 yr Är det under -15 så går jag inte ut på nå jakt alls! Var ut idag -12 tyckte nästan dä räckte!
Publicerat November 29, 201015 yr har inte nån speciel köldgräns bara det är bra jakt, men sällan man är ute o jagar i mer en -20 då är man hemma ner krupen framför en brasa eller i soffan
Publicerat November 29, 201015 yr Så länge det är vindstilla så går det nog bra... Förra årets kallaste natt var vindstilla och månklar... Då satt jag och kamraten och skrek efter räv i varsin snödriva.. tror att även räven tyckte det var lite kallt då för han kom inte till oss iaf... det var väl en -28 grader då om jag minns rätt... Flytoverallen och med snödräkten dragen ovanpå, det var bara att hoppa så man kom så djupt ner i diket eller snödrivan som möjligt, och ta till pipan... Det var nästan lite varmt emellanåt...
Publicerat November 29, 201015 yr här har vi gräns vid 10- när vi postar på älg.. står man för länge blir man frusen-stel. chansen för skadeskjutning ökar.
Publicerat November 30, 201015 yr Låga temperaturer är vanligtvis inga större problem men när det blåser och snöar utöver kylan blir det inte så trevligt. Var ute och jagade älg igår, det var runt 12 grader kallt och snöstorm, fruktansvärt blåsigt. Satt dessutom som passkytt vilket inte gjorde saken mer upplyftande, kunde lika väl ha stannat inne då jag hade glömt vantarna, hade en älg gått i pass så hade jag nog inte kunnat använda avtryckarfingrat ändå...
Publicerat November 30, 201015 yr Med våran råkalla luft här på ön så är det mest vinden som stoppar mig från att gå ut, så fort isen lagt sig på havet så slutar det vara rått och då kan man locka på räv i -20 eller mer men är havet öppet och vinden ligger på ordentligt så ska man inte gå ut i kallare än -5 och sätta sig för då blir du inte människa på ett bra tag efteråt. Regn är däremot inget för mig då stannar jag hellre hemma och umgås med familjen eller något i den stilen. Avskyr att bli genomsur..
Publicerat November 30, 201015 yr JAg undviker i möjligaste mån att släppa då det går ner mot -10. Kanske en kortare sväng men vid -15 är det stopp. en hund som skallar drar i sig rejält med kall luft som inte alls är nyttigt för dem. Även tassar och leder tar stryk. För min egen del så fryser jag inte så ofta då det är en massa minus. Det går att åtgärda. Har suttit och vaka gris vid -25 i ett öppet torn. Då kan man liksom inte röra sig för allt hörs så jäkla väl! Men efter jag hade skjutit fick jag fan åka hem och värma mig innan jag fortsatte och ta hand om grisen! Anspänningen gör att man inget känner och sen kommer allt.. Hua!
Publicerat December 1, 201015 yr Vad är er köldgräns för att gå ut på jakt?Hur kallt ska det vara för att lämna hunden hemma? Själv känns det som kallare än -20 på morgonen gör att jag sitter inne och eldar istället för att jaga. (Har nog varit ute vid -25 några gånger när jaktabstinensen slagit till) Lite över -10 gränsen. Tänker på hunden, så att han inte andas in för mycket kalluft.