Publicerat November 27, 201015 yr hejsan jag är ny här och jag har tänkt att köpa en båge men jag vet inte vilken båge som är bra för nybörjare. jag undra om ni kan rekomendera några båga om det går bra. MVH pierre
Publicerat December 5, 201015 yr hejsan jag är ny här och jag har tänkt att köpa en båge men jag vet inte vilken båge som är bra för nybörjare. jag undra om ni kan rekomendera några båga om det går bra.MVH pierre Titta runt lite bland trådarna så hittar du vilka du ska köpa av och vilka du inte ska köpa av. Good guysen finns på någon lista tror jag. Dom kan du höra av dig till så hjälper dom dig. Alla har så olika smak och stil när det gäller bågar. Själv gillar jag APA och PSE. Mathews enkelkammade bågar.. osv.. Medans jag inte alls kan med Darton, Hoyt osv.. För dig kanske det är helt tvärtom. Man måste känna sig fram lite.. Ungefär som Harry Potter med hans trollstav.. Lycka till! Mvh C-A
Publicerat December 6, 201015 yr hejsan jag är ny här och jag har tänkt att köpa en båge men jag vet inte vilken båge som är bra för nybörjare. jag undra om ni kan rekomendera några båga om det går bra.MVH pierre Välkommen Pierre Innan du köper båge är det några saker du ska fundera på som är bra att veta när du kontaktar någon som säljer bågar. 1. Vad är syftet? dvs ska du mest stå hemma och "lekskjuta" eller kommer du kanske gå med i en klubb och tävla lite ? eller ska du börja jaga med bågen också ? Det är viktigt att veta för det är avgörande i ditt bågval. Ska du bara leka med bågen (inget fel med det) Så funkar Genesiss bågar utmärkt, hela familjen kan använda dem med och de är inte dyra. Ska du vara mer avancerad och kanske jaga med så behöver du dyrare saker se mitt inlägg om det här http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=19901 2. Ska du skjuta Compound,Recurve eller Långbåge det första är lättast att lära sig, men det sista får du räkna med att öva varje dag om du ska bli bra. 3. Märken är precis som C-A just nämnde väldigt subjektivt, men du ska hålla dig till etablerade märken med hög stränghöjd och långt axel till axel avstånd (lätt skjutna) Detta får du hjälp med im du går till en expertbutik (rekomenderas!) Jag kan INTE rekomendera att du köper en båge på annons t.ex. det blir garanterat fel då du är nybörjare. Du måste få rätt draglängd och rätt dragvikt för just dig, höger eller vänsterbåge avgörs mycket av vilken ögon dominans du har (men inte enbart), och igen detta får du hjälp med av en expert. Om du har en lokal klubb, kontakta dem och hör om du kan få komma och provskjuta lite, samma klubb är bra för att få hjälp med grunderna, dvs skjutform och teknik, dessa är mycket svåra att lära sig själv och slutar med att man antingen slutar skjuta eller lär in fel teknik som sen är svår att träna bort. Så tiden på klubben är väl värt! Lycka till