Publicerat November 29, 201015 yr hejsan nu är det så att jag sålt gammla 8x57:an pga att jag tänkte köpa en lite mer allround kaliber och nyare bössa! Men vad ska man ha? fabrikat modell och kaliber?? Tänkte ha den till lite allt möjligt älg, rådjur, locka räv, vaka, lodjur, och kulstig!! Tackar hemskt för alla svar!! MVH André
Publicerat November 29, 201015 yr hejsan nu är det så att jag sålt gammla 8x57:an pga att jag tänkte köpa en lite mer allround kaliber och nyare bössa!Men vad ska man ha? fabrikat modell och kaliber?? Tänkte ha den till lite allt möjligt älg, rådjur, locka räv, vaka, lodjur, och kulstig!! Tackar hemskt för alla svar!! MVH André Ny kul bössa vad är bra? En kul bössa är det en sån man skjuter skrattsalvor med ????
Publicerat November 29, 201015 yr Jag kör med Tikka 65 i 6,5X55 Ypperligt till det du beskriver, bra precision, billiga i inköp, otrolig kvalite, löstagbart magasin i metall, justerbart trycke. Bara trä och stål! Tror inte man kan finna bättre bössa faktiskt
Publicerat November 29, 201015 yr Jag kör med Tikka 65 i 6,5X55Ypperligt till det du beskriver, bra precision, billiga i inköp, otrolig kvalite, löstagbart magasin i metall, justerbart trycke. Bara trä och stål! Tror inte man kan finna bättre bössa faktiskt +1 Men 308. är nog snäppet mer allround.
Publicerat November 29, 201015 yr Ja så länge man inte jagar nästan uteslutande gris och älg så tycker jag 6.5x55 är en förbannat fin kaliber som går att använda till det mesta. Annars så om du kommer över en varberger i 308w så är det en trevlig bössa. Men här finns många fler som kan betydligt mycket mer än jag. =)
Publicerat November 29, 201015 yr Säljer en 8x57 för en mer allround kaliber? Har det brunnit för dig eller? Jaja.. En 6,5x55 är en allroundare till småviltet, medans en 8x57 är det för högviltet.
Publicerat November 30, 201015 yr 6,5x55 då finns det iallafall en sportmössa att pälsdjuren du nämner håller ihop.
Publicerat November 30, 201015 yr Kör på en Sauer s202 308w. Grymt nöjd med min. Är dock själv lite småsugen på en Blazer, Straight-pull tappar du inte målet med lika lätt.
Publicerat November 30, 201015 yr köp dig en Marlin bygel i 30/30 eller en Xs7 i 308 billiga o bra bruks bössor
Publicerat November 30, 201015 yr Författare Ja det är ju så att jag börjat snegla lite på 308win, men det finns många bra märken så de blir svårt detta:P
Publicerat November 30, 201015 yr hejsan nu är det så att jag sålt gammla 8x57:an pga att jag tänkte köpa en lite mer allround kaliber och nyare bössa!Men vad ska man ha? fabrikat modell och kaliber?? Tänkte ha den till lite allt möjligt älg, rådjur, locka räv, vaka, lodjur, och kulstig!! Tackar hemskt för alla svar!! MVH André Köp en Hova 308w en lätt och mycket välskjutande bössa. Willy
Publicerat November 30, 201015 yr Jagar du huvudsakligen älg men ibland småvilt: .308W Jagar du huvudsakligen småvilt men ibland älg: 6,5x55 Båda är bra allroundkalibrar men 6,5:ans lägre rekyl tycker jag är en fördel vid skott på små mål och vid kanske konstiga skjutställningar. Märken är svårt att säga eftersom du inte gett oss en budget eller om det är nytt eller begagnat du vill ha. Själv trivs jag väldigt bra med min begagnade Sako Forester i 308W.
Publicerat December 1, 201015 yr Författare Jagar du huvudsakligen älg men ibland småvilt: .308WJagar du huvudsakligen småvilt men ibland älg: 6,5x55 Båda är bra allroundkalibrar men 6,5:ans lägre rekyl tycker jag är en fördel vid skott på små mål och vid kanske konstiga skjutställningar. Märken är svårt att säga eftersom du inte gett oss en budget eller om det är nytt eller begagnat du vill ha. Själv trivs jag väldigt bra med min begagnade Sako Forester i 308W. Funderat både på nytt och gammalt! Nja inte över 25000! MVH Andre!
Publicerat December 1, 201015 yr Köper du en blaser blir du aldrig missnöjd. Sen förslagsvis i kalibern 308. Tröttnar du på kalibern byter du bara till en pipa kammrad i en roligare kaliber...
Publicerat December 3, 201015 yr Me den budjeten hade jag köpt en blaser i 308 eller en browning x-bolt. 308. eller sako hunter 308. Hade inte så mycke pengar när jag skulle köpa ny så de blev en HOWA. Är riktigt nöjd me den. 8000 spen betala jag.
Publicerat December 3, 201015 yr Köper du en blaser blir du aldrig missnöjd. Sen förslagsvis i kalibern 308. Tröttnar du på kalibern byter du bara till en pipa kammrad i en roligare kaliber... En R93 i 6,5x55 eller 308 komplettera med en större eller mindre, riktigt fina att skjuta med, var inne på en Heym SR30 men min jaktform så skulle stocken se ut som skit efter ett par år.
Publicerat December 3, 201015 yr En R93 i 6,5x55 eller 308 komplettera med en större eller mindre, riktigt fina att skjuta med, var inne på en Heym SR30 men min jaktform så skulle stocken se ut som skit efter ett par år. Nu fick du ju en som såg ut som skit från början, perfekt!
Publicerat December 3, 201015 yr Nu fick du ju en som såg ut som skit från början, perfekt! Ska du använda den eller titta på den? Allvarligt så är de fina bössor bägge. Blasern är så jävla praktisk inget trä och grejer att vara rädd om och till för att användas. Älskar den.
Publicerat December 3, 201015 yr Men har alla missat kungen av alla kalibrar för jakt i konungariket Sverige? 30.06!! Jakt kalibrarnas Volvo 240. Inte bäst på nåt, men duger till allt!! Men 6,5x55 är inte fel den heller!
Publicerat December 6, 201015 yr Usch vad jag blir trött på svaren i såna här trådar. Folk i allmänhet bara vill framhäva sina egna val som det optimala! Vore mycket bättre om folk kunde förklara varför de valt just den bössan. Om jag t ex skriver att "jag valt T3 för att den har ett löstagbart magasin och en kolv som passar mig som är 180cm" så ger det mer info än att skriva "köp T3, du ångrar dig inte". Jag misstänker att 60-70% köpt sin bössa bara för att handlaren sagt att "det är en bra bössa som passar din plånbok" och då ska man vara på det klara att handlaren främst rekomenderar bössor som han gör en bra affär på. Därför är min rekomendation att skita i märket och sätta istället upp en kravlista på egenskaper som du som potentiel bössköpare har. När listan är klar så tittar man över vad marknaden har att erbjuda för bössa som stämmer bäst in på kravbilden, sen ger man sig på jakt efter en bössa. När det gäller kalibern så bry dig inte så mycket om vilken av mediumkalibrarna som du väljer, alla klarar av att ta död på klass 1 vilt, möjligen med viss fördel för kalibrar i .30 kaliber då de har bättre utbud av kulor till bra pris.
Publicerat December 6, 201015 yr Usch vad jag blir trött på svaren i såna här trådar. Folk i allmänhet bara vill framhäva sina egna val som det optimala! Vore mycket bättre om folk kunde förklara varför de valt just den bössan. Om jag t ex skriver att "jag valt T3 för att den har ett löstagbart magasin och en kolv som passar mig som är 180cm" så ger det mer info än att skriva "köp T3, du ångrar dig inte". Jag misstänker att 60-70% köpt sin bössa bara för att handlaren sagt att "det är en bra bössa som passar din plånbok" och då ska man vara på det klara att handlaren främst rekomenderar bössor som han gör en bra affär på. Därför är min rekomendation att skita i märket och sätta istället upp en kravlista på egenskaper som du som potentiel bössköpare har. När listan är klar så tittar man över vad marknaden har att erbjuda för bössa som stämmer bäst in på kravbilden, sen ger man sig på jakt efter en bössa. När det gäller kalibern så bry dig inte så mycket om vilken av mediumkalibrarna som du väljer, alla klarar av att ta död på klass 1 vilt, möjligen med viss fördel för kalibrar i .30 kaliber då de har bättre utbud av kulor till bra pris. bra svar RW
Publicerat December 6, 201015 yr Usch vad jag blir trött på svaren i såna här trådar. Folk i allmänhet bara vill framhäva sina egna val som det optimala! Vore mycket bättre om folk kunde förklara varför de valt just den bössan. Om jag t ex skriver att "jag valt T3 för att den har ett löstagbart magasin och en kolv som passar mig som är 180cm" så ger det mer info än att skriva "köp T3, du ångrar dig inte".Jag misstänker att 60-70% köpt sin bössa bara för att handlaren sagt att "det är en bra bössa som passar din plånbok" och då ska man vara på det klara att handlaren främst rekomenderar bössor som han gör en bra affär på. Därför är min rekomendation att skita i märket och sätta istället upp en kravlista på egenskaper som du som potentiel bössköpare har. När listan är klar så tittar man över vad marknaden har att erbjuda för bössa som stämmer bäst in på kravbilden, sen ger man sig på jakt efter en bössa. När det gäller kalibern så bry dig inte så mycket om vilken av mediumkalibrarna som du väljer, alla klarar av att ta död på klass 1 vilt, möjligen med viss fördel för kalibrar i .30 kaliber då de har bättre utbud av kulor till bra pris. Benägen att hålla med dig här RW. I mitt fall är det lite tvärtom, jag har vapen som ingen annan har och ingen annan rekomenderar för att dom vet inte vad det är (Heym) - dock tenderar det vara fel också ibland då det blir lite prestigebundet. Är inte dummare än att jag inser att min grade5 kolv på min SR30 är malplacerad på hundförarjakt. Försöker nu få tag på en plastpaddel till den då systemet är bättre än R93ans i mina ögon. (har haft R93) Har kikat på R8an också men gillar inte lösningen med avtryckare och mag i samma paket. Subjektivt tyckande är så klart ok, men det ger inte frågeställaren nåt tillbaka. En bra bössa till överkomlig peng är Tikka T3, där tror jag egentligen alla är överens.
Publicerat December 6, 201015 yr RW är som vanligt saklig och korrekt. Tycker att man märker det generellt oavsett om det är vapen eller något annat, man vill gärna förstärka sitt eget köp av någon anledning. Jag körde nyköp nu i höst, mitt första nyköp i vapengarderomen för övrigt. Jag hade kalibern klar men lite olika bud på bössmodell. Det slutade med att jag köpte en R8 i allafall, jag är väldigt nöjd än så länge, tycker tvärt om mot MKJ att magasin/avtryckarlösningen är ganska smooth. Så nu har jag gjort min del och hypat mitt eget köp, lycka till med ditt.