Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny kulbössa vad är bra?

Featured Replies

Publicerat
RW är som vanligt saklig och korrekt.

"Nille: bra svar RW"

:huh:

"MJK: Är inte dummare än att jag inser att min grade5 kolv på min SR30 är malplacerad på hundförarjakt. Försöker nu få tag på en plastpaddel till den"

Låter onekligen lite bakvänt att betala XXXXX kr för en träbit som du sen lägger hemma i byrålådan. Å andra sidan har jag 3 eller 4 klass 1 bössor, om man räknar med drillingen, hemma i skåpet. När jag sen sitter i tornet så kan man ge sig fan på att det är gamla Sauer 200n som jag har i näven. :D

Publicerat
Usch vad jag blir trött på svaren i såna här trådar. Folk i allmänhet bara vill framhäva sina egna val som det optimala! Vore mycket bättre om folk kunde förklara varför de valt just den bössan. Om jag t ex skriver att "jag valt T3 för att den har ett löstagbart magasin och en kolv som passar mig som är 180cm" så ger det mer info än att skriva "köp T3, du ångrar dig inte".

Jag misstänker att 60-70% köpt sin bössa bara för att handlaren sagt att "det är en bra bössa som passar din plånbok" och då ska man vara på det klara att handlaren främst rekomenderar bössor som han gör en bra affär på.

Därför är min rekomendation att skita i märket och sätta istället upp en kravlista på egenskaper som du som potentiel bössköpare har. När listan är klar så tittar man över vad marknaden har att erbjuda för bössa som stämmer bäst in på kravbilden, sen ger man sig på jakt efter en bössa.

När det gäller kalibern så bry dig inte så mycket om vilken av mediumkalibrarna som du väljer, alla klarar av att ta död på klass 1 vilt, möjligen med viss fördel för kalibrar i .30 kaliber då de har bättre utbud av kulor till bra pris.

Mitt förslag är precis det omvända. Skit i kravlistan och gå på magkänslan. Kasta upp bössan mot axeln och skjut. Känns det bra så köp. OK några grundläggande spec-krav kan jag hålla med om att man bör ha. Men i övrigt handlar vapen väldigt mycket om känslor. Du och vapnet skall trivas ihop under en lång tid. Ni skall vara med om både med och motgångar och det viktigaste är att ni tillsammans träffar det där målet därborta. Ett vackert utseende och liknande ytliga egenskaper är givetvis inte fel. Men om inte känslan infinner sig så blir det inte bra i alla fall. Och om någon tycker att det här resonemanget passar bättre i singeltråden så har ni fattat precis vad jag menar. För hur många av er har en sambo, fru, man som stämmer in på den spec ni skulle skrivit om ni skrivit ner den när ni var "på jakt"... :D

Publicerat
Och om någon tycker att det här resonemanget passar bättre i singeltråden så har ni fattat precis vad jag menar. För hur många av er har en sambo, fru, man som stämmer in på den spec ni skulle skrivit om ni skrivit ner den när ni var "på jakt"... :)

:D Så klockrent Henke!!! :huh:

Publicerat
Låter onekligen lite bakvänt att betala XXXXX kr för en träbit som du sen lägger hemma i byrålådan. Å andra sidan har jag 3 eller 4 klass 1 bössor, om man räknar med drillingen, hemma i skåpet. När jag sen sitter i tornet så kan man ge sig fan på att det är gamla Sauer 200n som jag har i näven. :blink:

Hade så varit fallet hade det varit än värre, men betalade för standard kolv. Dock är repor träliga ändå. Samma sak är det med drillingen, dessa två får mest smörj av logiska skäl.

Ogillar plastkulturen, men det kan inte rås för att det är praktiskt.

Publicerat
Hade så varit fallet hade det varit än värre, men betalade för standard kolv. Dock är repor träliga ändå. Samma sak är det med drillingen, dessa två får mest smörj av logiska skäl.

Ogillar plastkulturen, men det kan inte rås för att det är praktiskt.

Ähh, har du inte betalt nåt x-tra för träbiten så gör väl inte en repa nåt.... ;)

Håller med om att plast är trist men praktiskt. :blink:

Publicerat
Mitt förslag är precis det omvända. Skit i kravlistan och gå på magkänslan. Kasta upp bössan mot axeln och skjut. Känns det bra så köp. OK några grundläggande spec-krav kan jag hålla med om att man bör ha. Men i övrigt handlar vapen väldigt mycket om känslor. Du och vapnet skall trivas ihop under en lång tid. Ni skall vara med om både med och motgångar och det viktigaste är att ni tillsammans träffar det där målet därborta. Ett vackert utseende och liknande ytliga egenskaper är givetvis inte fel. Men om inte känslan infinner sig så blir det inte bra i alla fall. Och om någon tycker att det här resonemanget passar bättre i singeltråden så har ni fattat precis vad jag menar. För hur många av er har en sambo, fru, man som stämmer in på den spec ni skulle skrivit om ni skrivit ner den när ni var "på jakt"... ;)

:blink:

Fast helt utan kravspec kan man nog inte vara annars man kan man vakna upp brevid en "Babbsan"...... ;)

Publicerat
:blink:

Fast helt utan kravspec kan man nog inte vara annars man kan man vakna upp brevid en "Babbsan"...... ;)

Som sagt. Några grundläggande speckrav måste man ha.

Började skriva något om mynningsladdare VS bakladdare och dimensioner på kaliber men tror vi hoppar det... ;)

Publicerat
Usch vad jag blir trött på svaren i såna här trådar. Folk i allmänhet bara vill framhäva sina egna val som det optimala! Vore mycket bättre om folk kunde förklara varför de valt just den bössan. Om jag t ex skriver att "jag valt T3 för att den har ett löstagbart magasin och en kolv som passar mig som är 180cm" så ger det mer info än att skriva "köp T3, du ångrar dig inte".

Jag misstänker att 60-70% köpt sin bössa bara för att handlaren sagt att "det är en bra bössa som passar din plånbok" och då ska man vara på det klara att handlaren främst rekomenderar bössor som han gör en bra affär på.

Därför är min rekomendation att skita i märket och sätta istället upp en kravlista på egenskaper som du som potentiel bössköpare har. När listan är klar så tittar man över vad marknaden har att erbjuda för bössa som stämmer bäst in på kravbilden, sen ger man sig på jakt efter en bössa.

När det gäller kalibern så bry dig inte så mycket om vilken av mediumkalibrarna som du väljer, alla klarar av att ta död på klass 1 vilt, möjligen med viss fördel för kalibrar i .30 kaliber då de har bättre utbud av kulor till bra pris.

Instämmer helt och hållet, gjorde misstaget att gå på känsla när jag skulle köpa studsare för 5-6 år sedan, vilket resulterade i en Titan 6, en sorglig historia...Jag fick slutligen lämna tillbaka den efter flera vändor hos vapensmeden. Därefter gjorde jag en kravlista på olika kriterier för mitt nya inköp, och värderade noga de aktuella alternativen efter denna, vilket slutligen resulterade i en Merkel KR1, ett val som fortfarande känns helt rätt för mig.

Publicerat

+1 för .308! En kaliber som snarast ska tillbaka i mitt husåll.

• 1 year later...
Publicerat

I stället för att göra en ny tråd använder jag mig utav denna eftersom detta är en vanligt förekommande fråga; Skulle behöva komplement till min 30-06, någonting att jaga räv, rådjur, kronhjort, dov etc? funderade på 6.5 men vad jag har läst så kan de vara på väg ut genom de nya blyföreskrifterna som kommer? Så ett komplement.

Publicerat

I stället för att göra en ny tråd använder jag mig utav denna eftersom detta är en vanligt förekommande fråga; Skulle behöva komplement till min 30-06, någonting att jaga räv, rådjur, kronhjort, dov etc? funderade på 6.5 men vad jag har läst så kan de vara på väg ut genom de nya blyföreskrifterna som kommer? Så ett komplement.

folk har valt bort 6,5 i 15 år pga blyföreskrifter hit och dit. om det blir blyförbud så köper jag en annan kaliber eller ett 1000 pack jaktkulor men jag har inga problem att lägga 40000 på ett 6,5 vapen i dagsläget.

Publicerat
...
Ursäktar för bump då den inte hör till ämnet, önskar bara att uppmärksamma hubler att kolla sin inkorg på sidan som gått orättvist försummad allt för länge :D
Publicerat

av en händelse laddade jag igår gamla barnes x 140gr i 6,5