Jump to content

Den stora fäktningstråden

Recommended Posts

Ja nu är vi väl bara två fäktare som gett oss till känna iallfall så den kanske inte blir så stor. Men vi slutar kanske konvertera singeltråden till fäktningstråd:P

Jag kan ju börja med mina erfarenheter av fäktning

Började inom vikingafäktning och sodo (grekisk rommersk fäktning)

Testade sedan lite allt möjligt, värja, aikido och wushu testades men jag fastnade aldrig riktigt. Testade också den tyska långsvärdsfäktningen inom arma sthlm då jag tillbringade en hel del tid hos än vän där, men sedan så vart det inte aktuellt efter jag hade 20 mil till klubben enkel väg. Jag hittade då ett fåtal som vid sidan av vikingafäktningen tränade italiensk långsvärdsfäktning efter fiores manual. Tränade ett tag där innan gruppen gick över till Talhoffers manual och övergav både vikingafäktningen och fiore, jag gjorde då detsamma och stannade inom gruppen.

Tränade ett antal år efter Talhoffers manual men lämnade gruppen av diverse bråk med instruktören. Började då också träna med dåvarande flickvän och en kamrat efter Talhoffers manual fram tills vi ville starta en ordentligt grupp.

Vi hittade ett gäng nybörjare och startade en grupp som skulle träna enligt Ringecks manual eftersom GHFS hade ett bra nybörjarhäfte att träna efter och majoriteten var nybörjare och ingen kände sig manad att instruera helt. Gruppen drog igång men överlevde inte mer än något halvår innan den las ner pga bristande engagemang.

Så just för tillfället står jag utan fäktning men är pågång att starta upp en ny grupp för att träna långsvärdsfäktning enligt Ringecks manual och Dansk vikingafäktning. Konceptet får bli att vi tränar hela helgen, varje helg på olika platser i västmanland, dom tilltänkta medlemmarna är väl främst dom som ingick i den nybörjargrupp som enbart levde ett halvår, men denna gång tar jag kommandot som instruktör och driver hela projektet.

Och jag är ju då den andra fäktaren här!

Jag började träna fäktning i rost i Linköping på hösten 2004. Tränade då en gång i veckan under ett halvår. Sedan ökade antalet träningspass stegvis under hela min aktiva period. Vi tränade bara italiensk långsvärdsfäktning efter Fiore dei Liberis manual från 1409. En av de bästa grejerna med att fäkta italienskt är att man får lära sig en massa vackra italienska termer som man kan slänga sig med om man vill imponera på någon :blink: De är förvisso bara namn på garder och positioner men det vet ju inte de som inte kan italienska :blink:

Under mitt andra år i klubben blev jag sekreterare i styrelsen. Jag och huvudtränaren/viceordföranden/ordföranden var väl de som var mest engagerade i klubben så under en period var det i princip vi två som styrde hela klubben. Vi gjorde ett bra jobb i alla fall.

Vid det här laget tränade jag fyra gånger i veckan samt var med på helgkurser, både interna och helgkurser med Guy Windsor från SESH. Jag köpte en frifäktningsrustning, stålhandskar och hela kitet för att ha just till frifäktningen. Jag och tränaren började med rapir, något som var fantastiskt roligt men sjukt jobbigt. Sedan försvann all motivation, tränaren flyttade från stan och jag lade svärden på hyllan :wub:

Jag har fortfarande kontakt med min gamle tränare (vi blev riktigt goda vänner) och när vi träffas så dröjer det inte länge innan fäktsnacket är igång. Vi saknar båda fäktningen men inte klubben. Vi hade helt andra ambitioner och intressen än de andra medlemmarna.

Får se om jag återupptar fäktningen någon gång. För roligt är det ju!

Hade stora planer på att börja i -Rost-, skickade till och med efter The swordsman`s companion av Guy W.

Men det rann ut i sanden tyvärr o nu bor jag för långt från linköping för att det skulle vara aktuellt. Även om intresset finns där ...vilande :mad:

/ Per

coolt då är vi typ tre, även om jag verkar vara den enda som är noggurunda aktiv.

Definiera aktiv. Jag brukar fortfarande läsa både The swordsman's companion och The duellist's companion då och då. Det är ju teoretiska studier av fäktningen :D

Nåja, ser man till vem som mest aktivt utövar fäktning så vinner nog du.

Även jag har pysslat en del med fäktning, först kenjutsu för att sen hitta hem iom att jag började träna med Östra Aros Svärdsmän här i Uppsala. Tränat främst med långsvärd efter både tysk och italiensk modell, även kört en del med messer och rondelldolk.

Efter att vi flyttade så har fäktningen legat nere då det vart mer restid än träning. Har enbart kvar de oskarpa klingorna idag ifall man skulle börja igen.

Här är ännu en fäktare, förvisso vilande just nu. Fäktades inom ÖFHF (Örebros Förening för Historisk Fäktkonst) under min studietid i Örebro. Först och främst rörde det sig om långsvärdsfäktning, först enligt Fiore dei Liberis manuskript och senare även efter tysk förebild.

Jag pratiserade också single stick, eller regimental scottish broadsword om man så vill, oaktat namnet så fungerar teknikerna till alla former av strid med militära blankvapen såsom sablar, pallascher etc.

Har fortfarande glada minnen från ÖFHF:s besök i Linköping för gemensamma träningar med ROST. ;)

Hade stora planer på att börja i -Rost-, skickade till och med efter The swordsman`s companion av Guy W.

Men det rann ut i sanden tyvärr o nu bor jag för långt från linköping för att det skulle vara aktuellt. Även om intresset finns där ...vilande :lol:

/ Per

Var du med på någon av våra prova-på-tillfällen? Vi hade sådana två gånger om året ungefär och det brukade komma en hel del folk. När sedan träningen drog igång på riktigt kom knappt en bråkdel av de som hade testat :rolleyes: Fast det är ju en rätt dyr sport och inte alla har råd med svärd, fäktmask och alla andra miljarder prylar man behöver.

Här är ännu en fäktare, förvisso vilande just nu. Fäktades inom ÖFHF (Örebros Förening för Historisk Fäktkonst) under min studietid i Örebro. Först och främst rörde det sig om långsvärdsfäktning, först enligt Fiore dei Liberis manuskript och senare även efter tysk förebild.

Jag pratiserade också single stick, eller regimental scottish broadsword om man så vill, oaktat namnet så fungerar teknikerna till alla former av strid med militära blankvapen såsom sablar, pallascher etc.

Har fortfarande glada minnen från ÖFHF:s besök i Linköping för gemensamma träningar med ROST. ^_^

Då har vi kanske tränat ihop på någon helgkurs! Jag höll som sagt på med fäktningen fram till 2007 och var väl med på i princip alla helgkurser vi anordnade.

Ja se på f*n. Det finns ju lite fäktare här på jaktsidan trots allt.

Kristin då är du säkert mer aktiv i teorin än mig:p Jag har inte kikat i manualerna på över ett halvår men tränar lite för skojs skull med exflickvännen och en kamrat nu då jag inte har någon grupp.

Kristin då är du säkert mer aktiv i teorin än mig:p Jag har inte kikat i manualerna på över ett halvår men tränar lite för skojs skull med exflickvännen och en kamrat nu då jag inte har någon grupp.

Haha! Ja kanske det. Senast igår funderade jag över vad garderna heter, det är ju något som jag lätt glömmer bort när jag inte fäktas aktivt. Jag hade stora problem med att komma ihåg att posta coda longa distesa heter just det ;) En mycket snygg och cool gard för övrigt.

Tacka vet jag tyskan, kort och logiskt. I vissa fall låter dom ganska roligt också. Fan nu blir man ju sugen på att fäktas, får ringa exet och höra om hon har tid någon dag.

Började fundera nu på vad den hette i tyskan men så kom jag på att vi inte använder den i Ringeck och att vi i Talhoffer använde svenska namn på garderna. Där heter den enkelt svansen.

Så ambitiöst att översätta garderna till svenska. Hade "vi italienare" gjort det så hade vi pysslat med vildsvinsbetar, hela och halva järngrindar och fönster :blink:

Man får tacka ARMA det var dom som gjorde översättningarna. Vi hade ju garderna, svansen, dåren, plogen, tjuren och oxen.

Haha, dåren! Det var ett kul namn på en grad ;) Hur ser den ut?

Plogen, kan den motsvara dente di chinghiale (vildsvinsbeten) tro?

Haha, dåren! Det var ett kul namn på en grad ;) Hur ser den ut?

Plogen, kan den motsvara dente di chinghiale (vildsvinsbeten) tro?

Dåren är längst till vänster på bilden:

STC.jpg

The third position is Alber ("fool"), acheived by lowering the point with the hands (and making a pass of the foot, forward or back, in transition). Either leg may lead. The weapon is held point down, ussualy between the legs rather than outside of or next to them. This guard is also the "middle iron door" of the Italians. The position is deceptively open and allows for quick counter strikes.

Aha! Då är det alltså vår porta di ferro mezana.

Den andra bilden från höger ser ut som det vi kallar posta di fenestra aka fönstret ;)

Aha! Då är det alltså vår porta di ferro mezana.

Den andra bilden från höger ser ut som det vi kallar posta di fenestra aka fönstret ;)

ok B) Vom tag/ from the roof heter den i tyskan

Den andra bilden från vänster tycker jag ser ut som falcone. Den garden finns inte i Fiores system. Tror dock att Filippo Vadi, en annan italienare, har med den i sin manual.

Den andra bilden från vänster tycker jag ser ut som falcone. Den garden finns inte i Fiores system. Tror dock att Filippo Vadi, en annan italienare, har med den i sin manual.

Blev lite fel såg jag, läste vänster när du skrev höger :P

Här är garderna på den tidigare bilden, vänster till höger: Dåren, taket, oxen, plogen.

Sen finns även svansen:

PHM97_Tail.JPG

• 2 weeks later...

Värst vad den här tråden dog ut snabbt :mellow:

Nu får vi rycka upp oss och börja diskutera allt vad historisk fäktning heter.

Innan denna tråd skapades så diskuterades bland annat var Fiore hade fått sin "utbildning" och det är sant att han lärde sig fäktning från ett helt gäng fäktmästare både italienska som tyska. Sedan utvecklade han sitt eget fäktsystem.

Hur var det med Ringeck, Talhoffer och de tyska grabbarna? Jag har ytterst dålig koll på den tyska stilen :ph34r: Min åsikt om tysk fäktning är att den är väldigt kantig jämfört med den italienska, men det kanske är för att jag bara har sett stillbilder på tyska garder ^_^

Jag har tyvär ingen aning om vart dom fick sin träning faktiskt, läser man om dom står det mest vilka dom jobbade åt. Andra tyska fäktningsmästare antar jag:P Du får väl besöka en träning och testa den tyska skolan, eller så kanske vi ska ha en jaktsidans fäktningshelg någon gång.

Flos Duellatorum av Fiore är hyffsat lik den tyska fäktningen och om jag inte minns fel så är den inspirerad av fechtbuch.

En fäkthelg vore nåt! :)

Både den tyska och den italienska fäktningen borde ju fungera på liknande sätt. Jag menar, de grundläggande principerna bör ju vara samma även om det artistiska utförandet skiljer sig åt. Det viktigaste inom båda stilarna måste ju vara att bara attackera en öppen linje och att hela tiden vara i rörelse.

Ja det är ju lite samma grundprinciper i all fäktning. Man ska oftast sträva efter att vara den som attackerar och därmed styr striden och det mesta som är defensivt går ut på att komma från just defensiv till offensiv eller vor och nach. Vi får ta fäkthelg när det blir lite varmare eller ska vi satsa på en hall?

Jag är personligen stort fan av att slå upp ett gäng tält i skogen och sedan fäktas fram till middag och då tända en eld, grilla och sitta och snacka skit halva natten, vissa kallar det tydligen att umgås:p

Bara europeiska fäktare eller ska vi dra dit lite asienfolk också? Vore ju rätt skoj att testa olika stilar både i och utanför europa mot varandra och jämföra hur grunderna ser ut och hur dom har utvecklats både förr och i modern tid, nu har ju europas fäktning inte ändrats så mycket i modern tid men den asiatiska fäktningen har ju genomgått enorma ändringar.

Nu har kamraten som instruerar i Wushu fått tag på en lokal i Norrköping som han hyr dygnet runt 10 månader per år. Den borde vi kunna hålla till i på en fäktningsträff.

Norrköping är ju nära och bra för min del :D

Ifall det nu blir nåt av träffen (folk måste ju ha tid och lust att vara med) så kommer jag nog att dra med mig min f.d tränare. Han kommer ihåg mer av fäktningen än vad jag gör och dessutom är vi så himla sugna på att köra rapir ihop igen.