Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fyra vargar har dödat en hund igen!

Featured Replies

Publicerat

Man blir så f-b och upprörd när man läser sånt här! Man kan ju undra hur f-n politiker och vargälskarna tänker, eller så är det tomt i hjärnkontoret. De sitter bakom sitt skrivbord och har inte varit ute i skogen bland varg och björn. :)

Vi som bor utanför tullarna måste ju sätta stopp för de här idiotierna med att öka vargstammen i det här landet. Nu har de oxå tänkt ta in 20 st fr öst och placera ut i 10 olika län.

Har dom tänkt avfolka landsbygden?

Ska man inte kunna gå ut i skogen som vanligt med sin hund?

Ska man inte kunna släppa sin hund, eller jaga med sin hund?

Har dom inte tänkt att de som lever på turism inte ska kunna det längre?

Det är bara en tidsfråga innan en varg har anfallit ett barn, det finns faktiskt redan barn som haft en varg efter sig hem från skolan.

http://www.dt.se/nyheter/malung/article821327.ece

Sen har vi ju problemet med björnstammen, som oxå är in på knuten runt byar och städer. Det börjar likna snart Kanada där dom har problem med björn inne i samhällen där de käkar i soptunnorna.

Det finns ju en anledning till varför vi näst intill utrotade dessa vargar en gång i tiden, och inte var det för nöjes skull som de jagades.

Vad göra?

Publicerat

jag håller med dig trots att jag bor i centrala sthlm.

Publicerat

Sagt det förr, säger det igen. Vargen ska bort, håll björnen kort!

Publicerat

Ja det är fruktansvärt att dom som bestämer i dom här frågorna inte har sett vilka det drabbar eller så har dom sett det och bara skiter i det. Jag tycker det är synd att det alltid är landsbyggden som ska drass med dom här problemen se bara hur många fäbobrukare som har slutat med sian fäbodar nu det senaste året på grund av dessa gråben. Sen att vi som bor på landet inte ska våga ha våra djur ute längre jag och min sambo har både hundar, katter och hästar här på gården hur ska det bli med sånt nu när varg asen ska få härga fritt.Sen har vi jakten som jag är uppväxt med och då med hundar ska den va slut nu bara för att det är nån dum jävla grön fot som vill ha varg i det här annars så fina jaktland. Det är ju så att vi en gång utrotade varg i Sverige och det va antagligen på grund av nått så varför ska dom nu hellt plötsligt inplanteras igen.

Om det nu är så att dom säjer att vargen ska finnas i Sverige på grund av att den en gång i tiden hörde till vår fauna så tycker jag vi ska ha lite nya hjort djur också. Sen skulle jag kunna tänka mej o ha vincent som facktiskt har funnis här i Sverige

Det jag ser som problemet är att om vi jägare och landsbygds människor hella tiden blir överkörda så här som vi blir är tjuvjakten som jag vet kommer bli mycket större i framtiden än va den är idag, men det kanske är det som måste till för att bestämarna ska inse att det måste bli en ändring i det här

Publicerat

Det är bara att inse att samhället är i en retrotrend för tillfället. Vi skall döva vårt dåliga miljösamvete med att ta oss själva tillbaka till artonhundratalet. Egentligen är yttringarna kopplade till ekotrenden och urbaniseringen, vi skall leva ekologiskt till max och naturen skall sköta sig själv därute långt bort. Skitsamma att världen svälter bara vi får knapra ekomusli till frukost och att vargen får härja fritt i skogen.

Det enda som är säkert är att dessa vindar kommer att svänga med tiden. Men under tiden lever vi i det och det är illa nog, ingen vet vilka hemskheter vi kommer få uppleva innan dess. Men vargen kommer att uppfinna hjulet igen, var så säker.

Publicerat
Det är bara att inse att samhället är i en retrotrend för tillfället. Vi skall döva vårt dåliga miljösamvete med att ta oss själva tillbaka till artonhundratalet. Egentligen är yttringarna kopplade till ekotrenden och urbaniseringen, vi skall leva ekologiskt till max och naturen skall sköta sig själv därute långt bort. Skitsamma att världen svälter bara vi får knapra ekomusli till frukost och att vargen får härja fritt i skogen.

Det enda som är säkert är att dessa vindar kommer att svänga med tiden. Men under tiden lever vi i det och det är illa nog, ingen vet vilka hemskheter vi kommer få uppleva innan dess. Men vargen kommer att uppfinna hjulet igen, var så säker.

Agreed.

Publicerat

Allt är ju egentligen ett tecken på att människor kommit längre från naturen och saknar ett sunt förhållande till den. Finns det nåt mer onaturligt än en modern ekologisk livstil?

Publicerat

Konstigt att vargskräcken lever kvar än...

Är väll lika bra att döda bort all varg, björn, lo och järv så har vi inget mer att gnälla om.

/Baner

• 5 weeks later...
Publicerat

Fick precis höra av familjen som bor ute i Åkersberga att man nu har sett en varg där ute.

Både i Svinninge och vid SäbySåg.

Får vi se hur lång tid det tar innan något händer.

Publicerat

Allt är ju egentligen ett tecken på att människor kommit längre från naturen och saknar ett sunt förhållande till den. Finns det nåt mer onaturligt än en modern ekologisk livstil?

Ja jag läste just en skrivelse från slutet 1800 tal om inrapporterade tamdjur som var rivna det året av varg... det var över 40 000 hästar kor och får som var rapporterade det året ... så man förstår varför man utrotade vargen och satte lag på att , man skulle gå ur huset för att jaga varg i varje socken..

Men det är lätt att tycka annat när man aldrig vistas i naturen och förstår sig på vad som händer ..där ute i det gröna :angry:

...

Publicerat

det är nog många som inte känner till detta.

källa?

Publicerat

Allt detta finns i en bok som heter jakten i norden, väldigt bra bok!