Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sikahjort

Featured Replies

Publicerat

Har börjat titta lite på en ny jaktresa under 2011 och Sikahjort intresserar mig. Verkar vara en kul jaktform (pursch o sitta om varandra) på en intressant art. Det ska ju vara ganska knepig att jaga och kallas för "svarta skuggan" av lokalbefolkningen. Alternativet är väl främst att åka till Polen o jaga brunst kronhjort men det var jag ju 2006 så det är väl inte det jag sätter högst på önskelistan.

Själv har jag ju surfat runt o hitade Buhl´s resa till nord Irland men den är slutsåld för 2011 och nästan hela 2012. Det verkar som fler än jag tycker att det verkar vara en kul resa. ;)

Som jag förstått det så är Irland nr:1 och då främst Wicklow Mountain med Co Kerry strax efter.

England ska vara helt ok att jaga Sika i och då främst i sydengland (Dorchester) och sen finns det även Skottland. Skottland är väl det land som det finns mindre och färre Sikahjortar i så det kommer som nr:3 som jag förstått det men ofta kan man kombinera jakten i Skottland med Kronhjortsjakt vilket är ett +.

Nu undrar jag om det finns nån här på forumet som varit och jagat Sikahjort och vilka erfarenheter som dragits?

Publicerat
Jag betalar inte för jakt på det viset. Ett arrende ok, ett långsiktigt avtal. Men att köpa skottillfällen är i mina ögon ett horeri. Jag kan sträcka mig till att köpa jakt i present, där går min gräns. Jag har till och med svårt för bjudjakter, jakter där jag inte har ngn anknytning till markerna. Dock brukar det lossna efter ett par tre gånger...

5 gyttorp steel max till den som vet vem som posta ovanstående!! (Inte RW alltså)

för tusan RW ska du betala för jakt? ;):D:D

Publicerat
5 gyttorp steel max till den som vet vem som posta ovanstående!! (Inte RW alltså)

för tusan RW ska du betala för jakt? ;):D:D

Tompa Jan

Hit med 5 steel!

:(

Publicerat
QUOTE (Taxmannen @ Dec 8 2010, 14:10 )

för tusan RW ska du betala för jakt?

Tompa Jan

Hit med 5 steel!

U bet!

ses på plattan? ;)

Publicerat

hejsan, ett par goda vänner var precis i Tjeckien på just sikajakt, visserligen var de på drevjakt i privat omsorg, men det borde väl finnas möjlighet för vak/pyrsch i Tjeckien via resebyrå? oavsett så sköts det två grymt grova 8taggare under drevjakten......

Publicerat
  • Författare
för tusan RW ska du betala för jakt? :):D-_-

Vill jag skjuta en Sikahjort så lär det få bli så för det lär dröja innan de etablerar ett jaktbart bestånd i sverige. :huh:

Sen är det trevligt att dricka Guiness och/eller en Tullamore dew på puben efter jakten... :)

Publicerat
  • Författare
hejsan, ett par goda vänner var precis i Tjeckien på just sikajakt, visserligen var de på drevjakt i privat omsorg, men det borde väl finnas möjlighet för vak/pyrsch i Tjeckien via resebyrå? oavsett så sköts det två grymt grova 8taggare under drevjakten......

Ahh, låter kul! Diana har resor till Tjeckien så jag får kolla där. Annars har jag fått ett lockande erbjudande från Gamekeeper.dk på jakt i Wicklow mountain/Irland.

PS:Du har inte bilder på hjortarna?

Publicerat

Jag har varit 2 ggr i Skottland på efterjakt på hindar och kalvar. Då sköt vi iofs både kron, sika och rådjur vilket var kul. Pga detta vet jag inte hur trofeerna på sika är i området men kronens trofeer var lite rejälare än i övriga Skottland då vi var långt västerut. Närmsta by heter Tarbert och ligger på halvön mellan Arran och Islay.

Blandad natur med en hel del ljunghedar kvar men även områden som de hade planterat igen med sitkagran som var tätare än en vass så där smög man i brandgatorna.

Vill du åka till England och smyga så trodde jag att jag hade en kille att rekomendera men han skulle flytta till Sydafrika och nu är hans hemsida nere. To bad för han var bra. Ska iofs kolla runt lite för han var en bra kontakt att ha.

Publicerat
  • Författare
Jag har varit 2 ggr i Skottland på efterjakt på hindar och kalvar. Då sköt vi iofs både kron, sika och rådjur vilket var kul. Pga detta vet jag inte hur trofeerna på sika är i området men kronens trofeer var lite rejälare än i övriga Skottland då vi var långt västerut. Närmsta by heter Tarbert och ligger på halvön mellan Arran och Islay.

Blandad natur med en hel del ljunghedar kvar men även områden som de hade planterat igen med sitkagran som var tätare än en vass så där smög man i brandgatorna.

Vill du åka till England och smyga så trodde jag att jag hade en kille att rekomendera men han skulle flytta till Sydafrika och nu är hans hemsida nere. To bad för han var bra. Ska iofs kolla runt lite för han var en bra kontakt att ha.

Låter kul, antar att ni testade Whisky på bryggerierna i närheten!! :wub:

Generellt är troféerna lite mindre i Skottland p g a den näringsfattigare födan vilket är synd. Därför blir det nog inga resor till Skottland på troféjakt men att jaga hondjur o kalvar låter lockande.

Snällt av dig att kolla runt.... :wub:

Publicerat

Njae, sista gången vi var där hade vi planerat in en dag att åka ut till Islay men det blåste såpass hårt och skulle öka så vi vågade inte åka. Inte för sjögången men om de hade ställt in båtresan hem hade vi missat vårt flyg.

Var däremot inne i "världens största whiskeyaffär" (enligt ägarens egen utsago) i Inverery. Kul ställe.

http://www.lfw.co.uk/

Publicerat

Ha ha, jag har pangat sika i Svedala. Skulle skjuta dov men det råkade bli en sika... hjort är hjort.... :P

Publicerat
  • Författare

Ha ha, jag har pangat sika i Svedala. Skulle skjuta dov men det råkade bli en sika... hjort är hjort.... :P

????

Var finns Sikahjort i sverige som får jagas?

Publicerat

U bet!

ses på plattan? ;)

:D

• 9 months later...
Publicerat
  • Författare

Har inte skrivit här på länge men det blev en resa beställd av Lennart Tyrén, Tyréns jakt o konsulting (fd Premiumjakt). Färden skulle stå till Pilaområdet efter Kronhjort. Det beställdes resa till ett stadsrevid och vi skulle bo på slott men hur det nu var så blev det nåt missförstånd. Vi var ju 6 stycken som skulle åka med det fanns bara 3 hjortar att skjuta, resan annulerades. Pengarna betalades tillbaka men nu är den 12/9 och en ny resa skulle fixas.

Jag kontaktade i mild panik Dianas och Buhls och på Dianas fick vi napp. De hade ett revir i Sudetenbergen ledigt vilket är fint men till saken hör att det är ganska så kuperat och långt söderut så 3 hoppade av. Idag bokades o betalades resan och i morgon åker vi, snacka om små marginaler.

Jag återkommer med rapport men då kör jag det i en ny tråd!

PS. all heder åt Lennart som betalade tillbaka pengarna utan prut och ganska snabbt så vi kunde fixa en ny resa.

Publicerat

RW- så himla nice,

det är inte utan att jag ser med spänning fram emot vad du kommer att presentera i form av reseskildring.

/Christian

Publicerat

Vissa bara roar sig ;) . Ha det så jävligt och skjut något stort.

Publicerat

Fan va skoj!

Jag drar ju norr över på lördag så vi får väl se vem som får i kull störst? ;)

Publicerat
  • Författare

Fan va skoj!

Jag drar ju norr över på lördag så vi får väl se vem som får i kull störst? ;)

Då räknar vi väl taggar annars lär jag vara 2a oavsett fast förra hjorten jag sköt hade en slaktvikt (urtagen och utan skin, huvud mm)av 115kg vilket bör betyda runt 230kg i levandevikt.

Publicerat
  • Författare

Vissa bara roar sig ;) . Ha det så jävligt och skjut något stort.

Jepp och det är planen.. :-)

Publicerat
  • Författare

RW- så himla nice,

det är inte utan att jag ser med spänning fram emot vad du kommer att presentera i form av reseskildring.

/Christian

Hittade compaktcameran så jag kommer att plåga er med många bilder. Hade jag inte hittat den är risken stor att det bara blivit bilder på en stolt jägare o skytt vid sitt byte för att släpa med sig en systemkamera i Sudetenbergen är inte att tänka på.

Har viss panik inför jakten i 30-40° lutning och högsta toppen i Sudetterna lär vara över 1600m! :unsure: Är ju inte den som springer ett maraton direkt. :blush:

Publicerat

Hittade compaktcameran så jag kommer att plåga er med många bilder. Hade jag inte hittat den är risken stor att det bara blivit bilder på en stolt jägare o skytt vid sitt byte för att släpa med sig en systemkamera i Sudetenbergen är inte att tänka på.

Har viss panik inför jakten i 30-40° lutning och högsta toppen i Sudetterna lär vara över 1600m! :unsure: Är ju inte den som springer ett maraton direkt. :blush:

Du får väl fixa lift uppåt - neråt så kan du ju alltid rulla.........:lol:

Skitjakt på dig!!B)

Publicerat

Låter lite som min kommande älgjakt.. :) Iofs.. toppen är ju inte mer än 850 där tror jag, men ändå!

Publicerat
  • Författare

Jag ska också förklara lite om varför det blev Kronhjortsjakt istället för Sika. Det blev ju så att jag förhörde runt bland mina kompisar om det var nån som var sugen på att hänga med o jaga Sika och det var..... ingen som var sugen!

Nåväl, jakt är ju till stor del en socialtillställning så då fick jag acceptera att jaga nån annan viltart och förslagen haglade men efter omröstning så var det bara en viltart som samtliga var intresserade av och det var Kronhjort. Vi jagar samtliga efter Kronhjort hemma i Sverige men chansen att få skjuta en kapitalhjort är väldigt liten.

Exempelvis svärfar, som jagat i 40 år på en av sveriges bästa Kronhjortsområde, har bara skjutet en kapital hjort.

Eftersom nästan samtliga som var tillfrågade, är på fel sida om 40 strecket, så är det lätt att räkna ut att det gäller att åka utomlands om man vill ha en Kronhjortstrofé på väggen innan man är 70. Dessutom är jakten på Kronhjort utomlands i brunsten nåt helt annat än att jaga Kronhjort i Sverige.

Jag fick sen äran att leta jaktresa och sände ut anbudsförfrågan till samtliga jag kunde hitta och till slut var det Lennart som blev valet. Tyvärr blev det ju strul med beställningen av jakten och jag vet inte vems felet var men resultatet är att resan ställdes in och en annan fixades. Vad som är bra med allt strul är att jag fick en kontakt i Polen så att jag nog kan fixa jakter i Polen utan att gå via en agent i Sverige eller DK. Vi får se vad det ger på sikt....

När nu jakten blev inställd så blev jag till stor del besviken men till en del lättad. Det låter skumt men jag är ju sån att jag vill uppleva nya saker och jaga Kronhjort i Polen (i slättområdena)har jag ju gjort innan så nu såg jag chansen att åka på nåt annat men efter påtryckningar av de andra så letade jag efter ersättningsresa och hittade då resan vi nu ska åka på.

Anledningen att jag ändå följer med är ju att jaga i Sudetenbergen är nåt helt annat än att jaga på slätterna så även om det blir jakt efter Kronhjort så ser jag det som en ny upplevelse. Dessutom ska de ha bra med Mufflon i området så jag ser det också lite som en rek.resa inför ev. senare resor efter andra viltarter.

Publicerat
  • Författare

Du får väl fixa lift uppåt - neråt så kan du ju alltid rulla.........:lol:

Skitjakt på dig!!B)

Ähh, nu skämtar vi inte om att snubbla och rulla nedåt, jag får oroväckande bilder i mitt huvud... :blink:

Tackar och detsamma! ;)