Publicerat December 11, 201015 yr Tänkte ta en lever från killing eller kronkalv vid tillfälle och snajda ihop en paté till julmiddagen. Har ni några bra recept? Wizard? MarkusR? Andra? Bilder kommer under veckan
Publicerat December 11, 201015 yr 200 g lever 3 schalottenlökar 200 g karré 300 g viltkött 2,5 dl matlagningsgrädde 2 ägg 2 msk mjöl 1 tsk timjan 3 krm svartpeppar 1 tsk salt Valfria ingredienser som är goda i en paté: Oliver, tranbär, kapris, pinjenötter osv... Hacka och svetta löker tills den är lagomt genomskinlig. Mal kött och lever grovt till en smet och blanda i resten av ingredienserna samt rör detta till en grov smet. Löken skall vara tämligen kyld innan man blandar ner den i smeten. Fyll en avlång form med smeten, täck med aluminiumfolie och grädda i ett vattenbad (bain-marie) i ungefär en timma på 175 grader. Vill du göra den extra lyxig så lägger du ett lager med bacon i formen innan du fyller den med smeten och viker över baconkanterna innan du gräddar. Det blir lite extra gott att smaska på när man skär upp patén. Mängderna i receptet får man skala upp eller ner beroende på hur mycket man skall göra. En skvätt konjak eller portvin är inte heller helt fel i patén Bon apetit!
Publicerat December 11, 201015 yr Författare Check på den! Kan det funka med vildsvinslever från rödgris?
Publicerat December 11, 201015 yr Wiz´ recept ser lysande ut, jag har inget att tillägga. Rödgrislever går säkert utmärkt.
Publicerat December 11, 201015 yr Grislever går utmärkt! Rådjurslever ger en lite sötare smak, kycklinglever likaså.
Publicerat December 20, 201015 yr Författare Bollen är i rullning Det här kan sluta precis hur som helst
Publicerat December 20, 201015 yr Författare Nu har jag lyft av folien för att få lite schysst yta på baconlindningen. Den har iaf släppt så fint från kanterna Det är visst bra enligt Wizards förmanande ord igår när vi språkades. Synd bara att det är så långt kvar till jul... Måste nog provsmaka på onsdag eller torsdag
Publicerat December 20, 201015 yr Nu har jag lyft av folien för att få lite schysst yta på baconlindningen. Den har iaf släppt så fint från kanterna Det är visst bra enligt Wizards förmanande ord igår när vi språkades. Synd bara att det är så långt kvar till jul... Måste nog provsmaka på onsdag eller torsdag Glömde att säga att det är ingen nackdel om du lägger en vikt på patén innan du slänger in den i kylen. Den blir lite fastare då... Du kan smakprova på torsdag utan problem, fast du lär inte dö om du testar i morgon oxå
Publicerat December 20, 201015 yr Författare Skärbräda med en mortel på får duga. Luktar inte kattlåda direkt
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.