Publicerat December 14, 201015 yr Så här inför jul så undrar jag om det är någon som sitter på någon spännande go inläggning som den vill dela med sej av
Publicerat December 14, 201015 yr Man ska inte laga det som inte är trasigt... Vanlig 1-2-3-lag, tunna morotsslantar, finskivad purjo, rejält med fina ringar av rödlök, några kryddpepparkorn och några hela nejlikor och ett par lagerblad!
Publicerat December 15, 201015 yr Författare Haha Ooh klassikern, tack för den Ingen mer annorlunda inläggning?
Publicerat December 15, 201015 yr Skall dyka ner i receptboken med alla gamla sillrecept i kväll så skall du få ta del av läckerheterna (och kanske även de äckliga )
Publicerat December 15, 201015 yr 1-2-3 lagen är en bra grund till det mesta. Sedan kan man ösa i lite av varje. Färsk ingefära, äpple och charlottenlök tycker jag är en bra variant.
Publicerat December 15, 201015 yr Jag har för en gångs skull missat att göra grundinläggningen själv. Tycker annars att sillen blir bättre om man börjar med att salta in den rejält och sedan "saltar ur" den innan man börjar med klassikern. (Där jag dock använder Gul lök) Så i år blir det halvfabrikat. När man har grunden klar tänker jag i år köra följande. Hovmästarsill. DVS den klara inlagda sillen får dra några dagar i en gravlax sås. (Hovmästar sås. Givetvis hemgjord) Lingon experiment. DVs en "ren" lingonsill där jag bara adderar lingonsylt till den inlagda sillen. två st där jag testar olika mejeriprodukter. Osäker på vilka. Yoghurt, Gräddfil, Cremefraich är väl de mest tänkbara alternativen. Glögg sill. DVS addera de klassiska glöggkryddorna till den vanliga inlagda sillen. Nästa blir Äpple, kanel gräddfil. Sedan funderar jag på att komplettera den gravade laxen med gravad Sik och Öring. Hoppas ni ursäktar OT men jag tänker även grava en älgfilé och lågtempa ett utskuret rådjurslår där jag smaksatt med injicerad "röksmak". Förväntar mig inte att det går upp mot äkta rökt men det blir ett kul experiment ändå... // Henrik
Publicerat December 15, 201015 yr Hovmästarsill. DVS den klara inlagda sillen får dra några dagar i en gravlax sås. (Hovmästar sås. Givetvis hemgjord) den låter lite extra god. Jag kör gärna lite hackad vitlök i min hovmästarsås, det ger lite extra sjuss åt smaken.
Publicerat December 15, 201015 yr den låter lite extra god. Jag kör gärna lite hackad vitlök i min hovmästarsås, det ger lite extra sjuss åt smaken. Den stjäl jag rakt upp och ner...
Publicerat December 15, 201015 yr Testade en rom sill i fjol som var grym Har ej receptet är på jobbet.Men vad jag minns så var det, en burk 1 burk inläggningssill, 2dl créme fraiche, 3-4msk hemlagad majjo, lite dill, en klyfta vitlök, en rödlök, gräslök och röd stenbitsrom blanda och låt stå ett dygn.
Publicerat December 15, 201015 yr Har funderat på att blanda i lite vinbärs gelé i lagen... vet inte om det funkar.... Fast det lär jag upptäcka.
Publicerat December 15, 201015 yr Författare Tack har fått lite ideer nu men ös på med mer Väntar med spänning på vad Wizard kommer med för bra och konstiga recept
Publicerat December 15, 201015 yr Det finns så många godsaker härnere så jag/vi klabbar inte med egeninläggning. Du Shamani det finns redan svart vinbärs sill här och den är kanon god
Publicerat December 15, 201015 yr Håller som bäst på med att klä julgranen med barn som tycker att det suger att tomten inte kommer redan i morgon... Skall plocka fram recepten så snabbt jag hinner men några jag brukar göra är: Klassisk Kryddsill (bästa receptet utan tvekan) Senapssill Whiskysill (japp, gör den på en äldre Ardbeg eller annan lite rökigare whisky. Har vunnit pris i matlagningstävling med denna!) Stark vitlökssill Lakritssill (med lakritsrot och stjärnanis) Återkommer så snart jag hinner men skulle någon vilja göra ett av dessa recepten så hinner ni utan problem
Publicerat December 15, 201015 yr mmmm Whisky sill finns det en chans att du delar med dig av det receptet Wizard ? MVH Eas
Publicerat December 16, 201015 yr Whiskey sill :-) 1 burk inläggnins sill Skölj fileérna och skär dom i bitar Koka en lag med följande ingredienser: 0,5 dl ättikssprit (12%) 1,5 dl vatten 2 dl råsocker 0,5 tsk krossad vit peppar 0,5 tsk rose´peppar 0,5 tsk krossad krydd peppar 10 hela kardemumma kärnor 1 lager blad Koka lagen tills sockret har löst sig.Ta av kastrullen och tillsätt 4 cl rökig cask whiskey.Jag har andvänt Laphoaig 13 years med lyckat resultat.Låt lagen kallna.Varva sillen med grov hackad gräslök och rödlök (en liten)Häll lagen över sillen och låt stå några dagar ;-) mums fillibabba
Publicerat December 16, 201015 yr Värsta Jul sillen ¤ salt sill fileér utblötade 2 dl sacker 1 1/2 dl starkvins glögg 1/4 dl ättika (24%) 1 dl charlottenlök (finhackad) 2 msk glögg kryddor Värm försiktigt upp lagen med glögg kryddorna.Låt kallna,skär sillen i lagoma bitar.Varva sill å lök i en burkhäll över lagen å låt stå i minst 2 dagar :-)
Publicerat December 16, 201015 yr Som bohusläning så har jag ett antal sillrecept att dela med mig av. Nåt av följande (förutom klassiker som typ glasmästar mm) som kan vara intressant? Vrångösill Fars sill Tomatsill Löksill Citronsill Ananassill Löjromsill Mormors julsill
Publicerat December 16, 201015 yr Chili å lime sill 1 burk inläggnings sill 1 lime 1 chili frukt ( jag brukar använda 3 då jag gillar lite sting) 1 liten purjolök 0,5 knippa koriander Lag 2,5 dl vatten 4 msk ättika (24%) 4 msk socker koka upp lagen så att sockret löser sig.Tvätta limen noga och skär den i skivor(gärna i varmt vatten)Skiva chilin och purjon.plocka bladen från korianden. Varva sill,chili,purjo och koriander i en burk.Häll över lagen och förslut.Vänta gärna minst 2 dygn innan provsmakning;-) 4-5 dagar då är den helt perfekt :-)
Publicerat December 16, 201015 yr Sasse sillen 1 burk inläggnings sill (480gr) lag för inläggning av den goa sillen: 1,5 dl vatten 1 dl rå socker 0,5 dl ättiks sprit 12 % 1 röd lök tunt skivad 1 morot tunt skivad 3 cm peppar rot fint riven 2 st lager blad 5 kryddpepparkorn Sasses goa röra 1 dl creme´fraiche´ 1 dl majonäs 0,5 dl kalles kaviar 1 msk dijonsenap 0,5 rödlök 1 paket frusen dill 1 burk ishavsrom 1 nypa fling salt 1 pressad vitlöks klyfta 2 cm riven ingefära koka upp inläggningslagen och låt svalna.Skölj fileérna väl och skär i portions bitar.Slå över lagen över sillen och låt stå minst ett dygn (gärna 2) Blanda ihop min röra ,sila av sillen och vänd ner i röran ,låt stå i röran minst 2 dygn och smaka på en sensation ;-)
Publicerat December 16, 201015 yr Bauta sillen 1 burk inläggnins sill Skölj fileérna och skär dom i bitar Koka en lag med följande ingredienser: 0,5 dl ättikssprit (12%) 1,5 dl vatten 2 dl råsocker 0,5 tsk krossad vit peppar 0,5 tsk rose´peppar 0,5 tsk krossad krydd peppar 10 hela kardemumma kärnor 1 lager blad 1 chili frukt (hackad) 1 cm ingefära (riven) 1 msk humle Koka lagen tills sockret har löst sig.Ta av kastrullen och tillsätt 2 cl rökig cask whiskey.Jag har andvänt Laphoaig 13 years med lyckat resultat.Låt lagen kallna. Blanda i 0,5 dl Innis & Gunn (öl)Varva sillen med grov hackad gräslök och rödlök (en liten)Häll lagen över sillen och låt stå några dagar ;-) mums fillibabba
Publicerat December 16, 201015 yr Bauta sillen 1 burk inläggnins sill Skölj fileérna och skär dom i bitar Koka en lag med följande ingredienser: 0,5 dl ättikssprit (12%) 1,5 dl vatten 2 dl råsocker 0,5 tsk krossad vit peppar 0,5 tsk rose´peppar 0,5 tsk krossad krydd peppar 10 hela kardemumma kärnor 1 lager blad 1 chili frukt (hackad) 1 cm ingefära (riven) 1 msk humle Koka lagen tills sockret har löst sig.Ta av kastrullen och tillsätt 2 cl rökig cask whiskey.Jag har andvänt Laphoaig 13 years med lyckat resultat.Låt lagen kallna. Blanda i 0,5 dl Innis & Gunn (öl)Varva sillen med grov hackad gräslök och rödlök (en liten)Häll lagen över sillen och låt stå några dagar ;-) mums fillibabba Provade den nya Innis and Gunn Rum Cask till årets sättning och JJJJJAAAAAJJJJJAAAAAAMMMMMEEEEENNNNNN :-)
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.