Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sillinläggningar

Featured Replies

Publicerat

Så här inför jul så undrar jag om det är någon som sitter på någon spännande go inläggning som den vill dela med sej av :rolleyes:

Publicerat

Man ska inte laga det som inte är trasigt... :unsure:

Vanlig 1-2-3-lag, tunna morotsslantar, finskivad purjo, rejält med fina ringar av rödlök, några kryddpepparkorn och några hela nejlikor och ett par lagerblad! :wub:

Publicerat
  • Författare

Haha ;)

Ooh klassikern, tack för den :)

Ingen mer annorlunda inläggning?

Publicerat

Skall dyka ner i receptboken med alla gamla sillrecept i kväll så skall du få ta del av läckerheterna (och kanske även de äckliga :lol:)

Publicerat

1-2-3 lagen är en bra grund till det mesta. Sedan kan man ösa i lite av varje. Färsk ingefära, äpple och charlottenlök tycker jag är en bra variant.

Publicerat

Jag har för en gångs skull missat att göra grundinläggningen själv. Tycker annars att sillen blir bättre om man börjar med att salta in den rejält och sedan "saltar ur" den innan man börjar med klassikern. (Där jag dock använder Gul lök)

Så i år blir det halvfabrikat. När man har grunden klar tänker jag i år köra följande.

Hovmästarsill. DVS den klara inlagda sillen får dra några dagar i en gravlax sås. (Hovmästar sås. Givetvis hemgjord)

Lingon experiment. DVs en "ren" lingonsill där jag bara adderar lingonsylt till den inlagda sillen. två st där jag testar olika mejeriprodukter.

Osäker på vilka. Yoghurt, Gräddfil, Cremefraich är väl de mest tänkbara alternativen.

Glögg sill. DVS addera de klassiska glöggkryddorna till den vanliga inlagda sillen.

Nästa blir Äpple, kanel gräddfil.

Sedan funderar jag på att komplettera den gravade laxen med gravad Sik och Öring.

Hoppas ni ursäktar OT men jag tänker även grava en älgfilé och lågtempa ett utskuret rådjurslår där jag smaksatt med injicerad "röksmak".

Förväntar mig inte att det går upp mot äkta rökt men det blir ett kul experiment ändå...

// Henrik

Publicerat

Hovmästarsill. DVS den klara inlagda sillen får dra några dagar i en gravlax sås. (Hovmästar sås. Givetvis hemgjord)

den låter lite extra god. Jag kör gärna lite hackad vitlök i min hovmästarsås, det ger lite extra sjuss åt smaken.

Publicerat

den låter lite extra god. Jag kör gärna lite hackad vitlök i min hovmästarsås, det ger lite extra sjuss åt smaken.

Den stjäl jag rakt upp och ner... ;)

Publicerat

Testade en rom sill i fjol som var grym :wub: Har ej receptet är på jobbet.Men vad jag minns så var det, en burk 1 burk inläggningssill, 2dl créme fraiche, 3-4msk hemlagad majjo, lite dill, en klyfta vitlök, en rödlök, gräslök och röd stenbitsrom blanda och låt stå ett dygn.

Publicerat

Har funderat på att blanda i lite vinbärs gelé i lagen... vet inte om det funkar.... Fast det lär jag upptäcka. :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Tack har fått lite ideer nu ^_^ men ös på med mer :)

Väntar med spänning på vad Wizard kommer med för bra och konstiga recept :rolleyes::ph34r:

Publicerat

Det finns så många godsaker härnere så jag/vi klabbar inte med egeninläggning. Du Shamani det finns redan svart vinbärs sill här och den är kanon god

Publicerat

Håller som bäst på med att klä julgranen med barn som tycker att det suger att tomten inte kommer redan i morgon...

Skall plocka fram recepten så snabbt jag hinner men några jag brukar göra är:

Klassisk Kryddsill (bästa receptet utan tvekan)

Senapssill

Whiskysill (japp, gör den på en äldre Ardbeg eller annan lite rökigare whisky. Har vunnit pris i matlagningstävling med denna!)

Stark vitlökssill

Lakritssill (med lakritsrot och stjärnanis)

Återkommer så snart jag hinner men skulle någon vilja göra ett av dessa recepten så hinner ni utan problem :blush:

Publicerat
  • Författare

De är lungt :) klä granen ni :rolleyes:

Publicerat

mmmm Whisky sill :wub: finns det en chans att du delar med dig av det receptet Wizard ?

MVH

Eas

Publicerat

Whiskey sill :-)

1 burk inläggnins sill

Skölj fileérna och skär dom i bitar

Koka en lag med följande ingredienser:

0,5 dl ättikssprit (12%)

1,5 dl vatten

2 dl råsocker

0,5 tsk krossad vit peppar

0,5 tsk rose´peppar

0,5 tsk krossad krydd peppar 10 hela kardemumma kärnor

1 lager blad

Koka lagen tills sockret har löst sig.Ta av kastrullen och tillsätt 4 cl rökig cask whiskey.Jag har andvänt Laphoaig 13 years med lyckat resultat.Låt lagen kallna.Varva sillen med grov hackad gräslök och rödlök (en liten)Häll lagen över sillen och låt stå några dagar ;-) mums fillibabba

Publicerat

Värsta Jul sillen

¤ salt sill fileér utblötade

2 dl sacker

1 1/2 dl starkvins glögg

1/4 dl ättika (24%)

1 dl charlottenlök (finhackad)

2 msk glögg kryddor Värm försiktigt upp lagen med glögg kryddorna.Låt kallna,skär sillen i lagoma bitar.Varva sill å lök i en burkhäll över lagen å låt stå i minst 2 dagar :-)

Publicerat

Som bohusläning så har jag ett antal sillrecept att dela med mig av.

Nåt av följande (förutom klassiker som typ glasmästar mm) som kan vara intressant?

Vrångösill

Fars sill

Tomatsill

Löksill

Citronsill

Ananassill

Löjromsill

Mormors julsill

Publicerat

Chili å lime sill

1 burk inläggnings sill

1 lime

1 chili frukt ( jag brukar använda 3 då jag gillar lite sting)

1 liten purjolök

0,5 knippa koriander

Lag

2,5 dl vatten

4 msk ättika (24%)

4 msk socker

koka upp lagen så att sockret löser sig.Tvätta limen noga och skär den i skivor(gärna i varmt vatten)Skiva chilin och purjon.plocka bladen från korianden.

Varva sill,chili,purjo och koriander i en burk.Häll över lagen och förslut.Vänta gärna minst 2 dygn innan provsmakning;-) 4-5 dagar då är den helt perfekt :-)

Publicerat

Sasse sillen

1 burk inläggnings sill (480gr)

lag för inläggning av den goa sillen:

1,5 dl vatten

1 dl rå socker

0,5 dl ättiks sprit 12 %

1 röd lök tunt skivad

1 morot tunt skivad

3 cm peppar rot fint riven

2 st lager blad

5 kryddpepparkorn

Sasses goa röra

1 dl creme´fraiche´

1 dl majonäs

0,5 dl kalles kaviar

1 msk dijonsenap

0,5 rödlök

1 paket frusen dill

1 burk ishavsrom

1 nypa fling salt

1 pressad vitlöks klyfta

2 cm riven ingefära

koka upp inläggningslagen och låt svalna.Skölj fileérna väl och skär i portions bitar.Slå över lagen över sillen och låt stå minst ett dygn (gärna 2) Blanda ihop min röra ,sila av sillen och vänd ner i röran ,låt stå i röran minst 2 dygn och smaka på en sensation ;-)

Publicerat

Bauta sillen

1 burk inläggnins sill

Skölj fileérna och skär dom i bitar

Koka en lag med följande ingredienser:

0,5 dl ättikssprit (12%)

1,5 dl vatten

2 dl råsocker

0,5 tsk krossad vit peppar

0,5 tsk rose´peppar

0,5 tsk krossad krydd peppar 10 hela kardemumma kärnor

1 lager blad

1 chili frukt (hackad)

1 cm ingefära (riven)

1 msk humle

Koka lagen tills sockret har löst sig.Ta av kastrullen och tillsätt 2 cl rökig cask whiskey.Jag har andvänt Laphoaig 13 years med lyckat resultat.Låt lagen kallna. Blanda i 0,5 dl Innis & Gunn (öl)Varva sillen med grov hackad gräslök och rödlök (en liten)Häll lagen över sillen och låt stå några dagar ;-) mums fillibabba

Publicerat

Bauta sillen

1 burk inläggnins sill

Skölj fileérna och skär dom i bitar

Koka en lag med följande ingredienser:

0,5 dl ättikssprit (12%)

1,5 dl vatten

2 dl råsocker

0,5 tsk krossad vit peppar

0,5 tsk rose´peppar

0,5 tsk krossad krydd peppar 10 hela kardemumma kärnor

1 lager blad

1 chili frukt (hackad)

1 cm ingefära (riven)

1 msk humle

Koka lagen tills sockret har löst sig.Ta av kastrullen och tillsätt 2 cl rökig cask whiskey.Jag har andvänt Laphoaig 13 years med lyckat resultat.Låt lagen kallna. Blanda i 0,5 dl Innis & Gunn (öl)Varva sillen med grov hackad gräslök och rödlök (en liten)Häll lagen över sillen och låt stå några dagar ;-) mums fillibabba

Provade den nya Innis and Gunn Rum Cask till årets sättning och JJJJJAAAAAJJJJJAAAAAAMMMMMEEEEENNNNNN :-)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.