Publicerat December 17, 201015 yr Hur använder man en sån? Är det bara spruta i saltlösningen och sen direkt in i röken? Nu när koman lagt sig efter sjukan så kom jag på att jag hinner ju fan inte lägga kött i saltlake å vänta på att det ska bli klart. Hoppas på många vettiga svar. Spruta borde dom kanske ha på granngården?
Publicerat December 17, 201015 yr Hur använder man en sån? Är det bara spruta i saltlösningen och sen direkt in i röken? Nu när koman lagt sig efter sjukan så kom jag på att jag hinner ju fan inte lägga kött i saltlake å vänta på att det ska bli klart. Hoppas på många vettiga svar. Spruta borde dom kanske ha på granngården? Själv använder jag vanlig injektionspruta modell större med grov nål.
Publicerat December 17, 201015 yr Författare Har satt kusinen som är sjuksyrra på att fixa Men hur mycket ska man squirta in i köttbiten? Typ sticka den 100 ggr å en liten dutt i varje stick eller barra ett fåtal ggr och strila ut medans man drar ut den? Lät lite kinky det
Publicerat December 17, 201015 yr Hej när jag praktiserade på ett rökeri så fick jag lära mig hur man saltar kött och där hade dom en saltlakespruta du ska sticka dom ett antal gånger beror på köttbitens storlek kanske 4-5 ggr och spruta in lagom mängd med saltlake beror på hur salt laken är, hoppas du fattar mitt konstiga svar
Publicerat December 17, 201015 yr Författare Jo jag fattar men då kommer ju nästa fråga. Hur salt ska laken vara? Är det samma dvs runt 10%.
Publicerat December 17, 201015 yr Jo jag fattar men då kommer ju nästa fråga. Hur salt ska laken vara? Är det samma dvs runt 10%. den ska vara runt 10-12%, det bästa du kan göra är ju att köpa en salt mätare eller vad det heter.
Publicerat December 18, 201015 yr Författare Får ta en shoppingrunda imorrn. Kusinen jobbade inte förräns söndag å ja vill ha sprutan typ nu.
Publicerat December 18, 201015 yr Får ta en shoppingrunda imorrn. Kusinen jobbade inte förräns söndag å ja vill ha sprutan typ nu. Berätta gärna hur det har gått med att få tag i sprutan. Skulle själv spruta kött för en del år sen och gick till apoteket för att köpa sprutor.... Kan säga att det var inte så jäkla lätt, det! Tydligen misstänks man för att antingen vara narkoman eller att du ska "langa" sprutorna vidare... Ändå förklarade jag vad jag skulle ha dom till på apoteket. Kände mig lite dum där jag stod....Tror jag fick kontakta läkare för att få köpa sprutor.
Publicerat December 18, 201015 yr Författare Har inte hittat nån lokalt i alla fall så det blir nätet.
Publicerat December 29, 201015 yr Nima borde ha saltlagssprutor.. Japp!! http://www.nimaab.se/se/art/saltlakespruta.php köttet blir föresten aldrig saltare än salthalten i lagen så spruta i ordentligt ..
Publicerat December 29, 201015 yr Författare Fick du tag i spruta? Gav upp för i år. Får hoppas man inte är sjuk inför nästa jul så man kommer ihåg att salta in köttet.