Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

saltlakespruta

Featured Replies

Publicerat

Hur använder man en sån? Är det bara spruta i saltlösningen och sen direkt in i röken? Nu när koman lagt sig efter sjukan så kom jag på att jag hinner ju fan inte lägga kött i saltlake å vänta på att det ska bli klart. Hoppas på många vettiga svar. Spruta borde dom kanske ha på granngården?

Publicerat

Hur använder man en sån? Är det bara spruta i saltlösningen och sen direkt in i röken? Nu när koman lagt sig efter sjukan så kom jag på att jag hinner ju fan inte lägga kött i saltlake å vänta på att det ska bli klart. Hoppas på många vettiga svar. Spruta borde dom kanske ha på granngården?

Själv använder jag vanlig injektionspruta modell större med grov nål.

Publicerat
  • Författare

Har satt kusinen som är sjuksyrra på att fixa ;)

Men hur mycket ska man squirta in i köttbiten? Typ sticka den 100 ggr å en liten dutt i varje stick eller barra ett fåtal ggr och strila ut medans man drar ut den? Lät lite kinky det :lol:

Publicerat

Hej när jag praktiserade på ett rökeri så fick jag lära mig hur man saltar kött och där hade dom en saltlakespruta du ska sticka dom ett antal gånger beror på köttbitens storlek kanske 4-5 ggr och spruta in lagom mängd med saltlake beror på hur salt laken är, hoppas du fattar mitt konstiga svar :P

Publicerat
  • Författare

Jo jag fattar men då kommer ju nästa fråga. Hur salt ska laken vara? Är det samma dvs runt 10%.

Publicerat

Jo jag fattar men då kommer ju nästa fråga. Hur salt ska laken vara? Är det samma dvs runt 10%.

den ska vara runt 10-12%, det bästa du kan göra är ju att köpa en salt mätare eller vad det heter.

Publicerat
  • Författare

Får ta en shoppingrunda imorrn. Kusinen jobbade inte förräns söndag å ja vill ha sprutan typ nu.

Publicerat

Får ta en shoppingrunda imorrn. Kusinen jobbade inte förräns söndag å ja vill ha sprutan typ nu.

Berätta gärna hur det har gått med att få tag i sprutan. Skulle själv spruta kött för en del år sen och gick till apoteket för att köpa sprutor.... Kan säga att det var inte så jäkla lätt, det! Tydligen misstänks man för att antingen vara narkoman eller att du ska "langa" sprutorna vidare... :unsure: Ändå förklarade jag vad jag skulle ha dom till på apoteket. Kände mig lite dum där jag stod....Tror jag fick kontakta läkare för att få köpa sprutor.

Publicerat
  • Författare

Har inte hittat nån lokalt i alla fall så det blir nätet.

• 2 weeks later...
Publicerat

Fick du tag i spruta?

Publicerat

Nima borde ha saltlagssprutor..

Japp!! http://www.nimaab.se/se/art/saltlakespruta.php

köttet blir föresten aldrig saltare än salthalten i lagen så spruta i ordentligt ..

Publicerat
  • Författare

Fick du tag i spruta?

Gav upp för i år. Får hoppas man inte är sjuk inför nästa jul så man kommer ihåg att salta in köttet.