Publicerat December 19, 201015 yr Har tänkt fixa förrätten på nyår och råkar ha några fåglar liggande sen i höstas. Jag har 4 tjäderfiléer (från 2 fåglar alltså) och 2 orrfiléer (1 fågel) har nog även ett gäng järpar i frysen men har aldrig lagat något med skogsfågel så skulle gärna vilja ha lite roliga och goda tips från de mer vana skogsfågelsätarna. Kan man göra någon typ av skogsfågelsblandning eller kommer det smaka apa? Tilläggas bör kanske att till huvudrätt så ska det serveras ett rådjur som förhoppningsvis skjuts på julafton. Så ge nu allt ni har och kom med en massa roliga recept! //Patrik
Publicerat December 19, 201015 yr Prova grava Orren som förrätt. Det blir antagligen riktigt gott. Jag har gravat vildand och det funkar hur bra som helst så det borde väl funka med dina fåglar. En enkel tjälknöl på Tjädern, skivad i riktigt tunna skivor, lätt sältad då borde den bli gott! Du kanske kan prova med en enkelt Steak Tartar (råbiff) på Järpen, kör den i en matmixer, blanda ner kapris, hackat rödbeta och rödlök, serverad på pumpernikel så får du en riktigt fin skogsfågeltallrik som förrätt. Servera tallriken med sockrade lingon, syltade gula kantareller samt en liten bit västebottenpaj så blir det snyggt också.
Publicerat December 19, 201015 yr Har tänkt fixa förrätten på nyår och råkar ha några fåglar liggande sen i höstas. Jag har 4 tjäderfiléer (från 2 fåglar alltså) och 2 orrfiléer (1 fågel) har nog även ett gäng järpar i frysen men har aldrig lagat något med skogsfågel så skulle gärna vilja ha lite roliga och goda tips från de mer vana skogsfågelsätarna. Kan man göra någon typ av skogsfågelsblandning eller kommer det smaka apa? Tilläggas bör kanske att till huvudrätt så ska det serveras ett rådjur som förhoppningsvis skjuts på julafton. Så ge nu allt ni har och kom med en massa roliga recept! //Patrik Som en enkel förrätt. Ta järparna(om dom räcker)annars orre. Använd riktigt smör i pannan! Bryn brösten i stekpannan. Några korn med salt och visa vitpeppar burken för brösten. Fräs på lite rödgul trumpetsvamp. Skiva brösten och lägg dom på rostat bröd, strö svampen ovanpå.(+ ev några korn med grovmalen svartpeppar) Släng på något grönt typ lite persilja, citrongräs, några blad färsk basilika eller nått som ser lite trevligt ut.
Publicerat December 19, 201015 yr gjorde förra året en förätt på orre som var sjukt uppskattad och god...brynte brösten(salt peppar) kan göras i förväg nån timme innan,,,sen kokar du en god och krämig kantarellsoppa ,,,10 min innan servering trycker du in fileerna på 200 g i ugnen(rosa stekt)...häll upp soppan i skålar ,skiva bröstet tunt lägg ned mitt i soppan, strö lite finhackad kruspersilja över och ringla lite fin olivolja...gör du rätt kommer det knulla i munnen
Publicerat December 19, 201015 yr Carpacho på Orre är super. Och antagligen har inte så många provat tidigare!
Publicerat December 20, 201015 yr Carpacho på Orre är super. Och antagligen har inte så många provat tidigare! Jag föreslår halstrad Carpaccio. Stek orr-filén hastigt på alla sidor först, salta och peppra. Rulla in filén i gladpack så den formas någorlunda rund och låt den vila. Serveras med fördel i tunna skivor på klassiskt vis (olivolja, ruccola, hyvlad parmesan och rostade pinjenötter).
Publicerat December 20, 201015 yr Författare Tack för alla goda tips! Låter riktigt spännande med Carpaccio!! Går det att göra det på tjäder oxå? Har lite för lite orre för att det ska räcka till alla... //Patrik
Publicerat December 20, 201015 yr Går det att göra det på tjäder oxå? Har lite för lite orre för att det ska räcka till alla... Har inte provat tjädercarpaccio själv då jag för det mesta brukar använda orre, men kan inte se en endaste anledning till varför det inte skulle funka. Hmmmm.....nu när jag tänker på det, så får det nog bli tjädercarpaccio till nyår.
Publicerat December 20, 201015 yr Jag har gjort både tjädercarpaccio och tjäderråbiff med dom klassiska tillbehören kapris,rödbetor,ägg gula och råbiffen var grym. Har även lättrökt tjäderbröst och gjort tjädercarpaccio det var bra det med
Publicerat December 21, 201015 yr Trevlig tråd Fyllde förra året små "korgar" (man köper dom färdiga, finns olika storlekar och smaker) med en röra av creme fraiche, rödlök, schalottenlök och gräslök, salt och pepparmix. Sen toppade jag med några tunna skivor gravad orre. Blev riktigt gott och mycket uppskattat! Ett tips är att fylla upp dom just innan servering. Annars finns risken att korgarna blir "blöta" och tappar sin spänst och krispighet. Här är tråden om hur du gravar fågel:
Publicerat December 31, 201015 yr Författare Mycket uppskattad carpaccio blev det! Tack för alla tips! Bilder kommer // Patrik
Publicerat Januari 4, 201115 yr Körde själv en combo. Grunden blev en carpaccio på orre. Men toppade med gravad innerfilé från en tjädertupp. Pimpade även till olivoljan med lite fikonolja och honung också. Gifte sig extremt bra och blev kvällens höjdpunkt! Sen som drinktilltugg bjöd jag på smörade vitlöks crostini toppade med gravad tjäder och nyriven parmesan. Även det smakade magiskt! Ingen som sitter och trycker på några fler intressanta recept på fågel??
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare Bilder som utlovat: Tack igen för alla bra recept! //Patrik