Publicerat December 19, 201015 yr Har bakat mig en terrin idag till julbordet efter förfrågan från min fru. (Med nöd och näppe lyckades jag fälla en orre i fredags så traditionen från de senaste åren kan leva vidare) Vet inte om det finns något liknande recept.... Men jag kallar den för Rull-Rull Terrin smet: Köttet från en orrtupp. Tärnat i 0,5cm stora bitar. ½kg älgfärs.(Antar att det funkar med rådjur, hjort, vildsvin eller ren också) 1 pkt bacon. Tärnat i bitar ca 8-10st oljemarinerade vitlöksklyftor. Skivade 1 näve med torkade trattisar. (förvällda i vatten, trumpetsvamp funkar också) knappt en ½ dl grädde lite ströbröd Salt, vitpeppear, timjan, rosmarin. (timjan och rosmarin är ett måste för rätt smak!) Bakas samman i en smet. Ytter hölje: Färs av älgkalv 500-750 gr Grisfärs ca 250gr 1-2 medelstora gula lökar. Finhackade Ca 1-2 matskedar med vilt och kantarell fond ca ½ dl grädde lite ströbröd salt, vitpeppar Bakas ihop till en smet (funkar bra att göra köttbullar på också) Ta en avlång bakform. Klä den med ungspapper. Lägg i botten och kanterna med ytterhöljes smeten. Tryck och kläm så att det blir jämnt utan "skarvar" ca ½ cm tjockt. Fyll på med terrin smeten. Lägg ett lock med ytterhöljes smeten. Pressa och knåda så det blir jämnt och fint. Täck med ungsfolie. In i ugnen i vattenbad i 175 grader i ca 1½ timme tills tempen når ca 72-74 grader. Serveras kall eller varm med potatis, sås på kantarell, grönsaker och gärna lite rött till.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.