Publicerat December 19, 201015 yr Har bakat mig en terrin idag till julbordet efter förfrågan från min fru. (Med nöd och näppe lyckades jag fälla en orre i fredags så traditionen från de senaste åren kan leva vidare) Vet inte om det finns något liknande recept.... Men jag kallar den för Rull-Rull Terrin smet: Köttet från en orrtupp. Tärnat i 0,5cm stora bitar. ½kg älgfärs.(Antar att det funkar med rådjur, hjort, vildsvin eller ren också) 1 pkt bacon. Tärnat i bitar ca 8-10st oljemarinerade vitlöksklyftor. Skivade 1 näve med torkade trattisar. (förvällda i vatten, trumpetsvamp funkar också) knappt en ½ dl grädde lite ströbröd Salt, vitpeppear, timjan, rosmarin. (timjan och rosmarin är ett måste för rätt smak!) Bakas samman i en smet. Ytter hölje: Färs av älgkalv 500-750 gr Grisfärs ca 250gr 1-2 medelstora gula lökar. Finhackade Ca 1-2 matskedar med vilt och kantarell fond ca ½ dl grädde lite ströbröd salt, vitpeppar Bakas ihop till en smet (funkar bra att göra köttbullar på också) Ta en avlång bakform. Klä den med ungspapper. Lägg i botten och kanterna med ytterhöljes smeten. Tryck och kläm så att det blir jämnt utan "skarvar" ca ½ cm tjockt. Fyll på med terrin smeten. Lägg ett lock med ytterhöljes smeten. Pressa och knåda så det blir jämnt och fint. Täck med ungsfolie. In i ugnen i vattenbad i 175 grader i ca 1½ timme tills tempen når ca 72-74 grader. Serveras kall eller varm med potatis, sås på kantarell, grönsaker och gärna lite rött till.