Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Norma BallisticTip 9,7g till älg?

Featured Replies

Publicerat

Sajmon - Barnes X är såpass hård att den inte hinner öppna mycket i en fågel och bör därför funka bra. Kolla på Barnes hemsida så hittar du all info om kulorna.

Publicerat
Tyvärr skjuter inte solida kulor bra i alla vapen och barnes är såpass hård att den inte alltid öppnar sig på längre håll. Problem med tryckökningar är inte heller ovanliga.

Tester som jag sett visar också att kulans flikar kan lossna vid hård belastning som vid träff i ben och ger då en massa splitter som kan träffa eventuell hund i närheten. Övriga problem är koppar beläggning i pipan i större utsträckning än med bly vilket kan medföra otäcka tryckökningar med laddningar som dagen innan var helt säkra.

Har du själv provat Barnes X?

Du verkligen lyfter fram alla negativa fördommar...

Låter som du inte i vilket fall har provat den nya Barnes TSX.

Själv har jag använt Barnes X sedan slutet på 90-talet allt från de första "kletiga" X, giftblåa XLC, de bättre ythärdade XFB/XBT när de kom och nu TSX med sina rillor.

Barnes TSX

*Är mer lättöppnad än de tidigare, men visst är en Nosler BallisticTip "säkrare" vid ett lungskott på rådjur runt 200m.

*TSX skjuter ruskigt bra i de vapen jag har och i vänners, mkt bättre än gammla X-kulorna och flera andra premiumkulor.

*Tryckökningarna och kopparbeläggningar minskas radikalt tack vare rillorna, i mina 7mm bössor ger mjuka bondade kulor som oryx och scirocco mer kopparbeläggningar med sina mjuka koppar mantlar än TSX.

*Flikarna på TSX håller betydligt bättre än på de gammla X-kulorna, under tuffa tester har jag inte fått en flik att lossna från 7mm, 8mm eller 9,3mm TSX. Likande observationer läser jag om i tidningar och från andra jägare.

*Vad beträffar splitter är manteln från en havererad blyspets minst lika farlig för hunden, men framförallt klarar en Barnes X kula en träff i kraftigt ben utan att deformeras och orkar fullfölja sin penetration vilket flera standrad kulor inte skulle göra.

I en kunnigt vårdad bössa/pipa får man inga överraskningar av tryckökningar pga. av kulorna.

Jag gillar verkligen de nya TSX kulorna och kommer köra med dem som första val vid jakt efter stort och kraftigt vilt som älg, gris och björn (har jag tur blir det björnjakt i augusti).

Bild på Barnes TSX i 7mm 140grs och 8mm 180grs.

album_pic.php?pic_id=1744

Publicerat

Hej Nils,

mellan raderna tycker jag att en viss skepsis mot solida kulor i allmännhet och Barnes kulor i synnerhet ;) Alla de argument du räknar upp mot solida kulor har mer eller mindre grund för sig men som alltid finns et en annan sida av myntet.

För det första måste vi ha klart för oss att det finns åtminstone tre oilka generationer av Barnes X, nämligen Barnes X, XLC och TSX. Genom årens lopp har jag laddat och använt alla dessa tre typer, samtidigt som jag använnt en massa andra kulkonstruktioner så jag har i varje fall en del praktisk erfarenhet av dessa kulor.

Du skriver att solida kulor inte skjuter bra i alla vapen, självklart är det så! Det finns väl ingen kulkonstruktion som skjuter bra i alla vapen ;)? Min erfarenhet säger mig att Barnes X är en kinkig kula som är känslig på pipans skick och den kan vara lite bökig att få att skjuta bra. XLC skjuter som regel betydligt bättre och TSX skjuter bättre en Ballistic Tip i alla de fem pipor som jag testat den i...

Precis som alla andra kulor har Barnes samtliga konstruktioner ett hastighets intervall i vilket de fungerar bra. Mitt absolut längsta jaktskott på klövvilt var en skadeskjuten trebent älgkalv som föll för en 16.2 grams Barnes X skjuten ur min 9.3x62 på dryga 300m. Hastigheten var då knappa 600 m/s och expansionen var helt OK. Men helt klart är att Barnes kommer bättre till sin rätt ju högre utgångshastigheten är.

I anslagshastigheter under 800m/s "behövs" det ingen premiumkula.

Jag är lite osäker på vad du menar med att "problem med tryckökningar är inte heller ovanliga" varje kula har ju sin egen "hårdhet" och de olika barnes konstruktionerna ger lite olika tryck men generellt är ju alla kulkonstruktioner och det viktigaste när man tar fram en ny laddning är att antingen gå på publicerade trycktestade data eller hålla ett vakande öga på kronografen för att se att hastigheten håller sig inom publicerade värden.

Barnes X hade problem med att den mantlade en hel del men på XLC är problemet mindre och TSX mantlar mindre en de flesta bondade kulor t ex.

Henrik

OOPS, du han skriva ett svar innan jag var klar Mecke...

Henrik

Publicerat

Låter gott om Barnes nya kula, kanske dax att testa den. Jag prövade gamla X kulan i 338 win magen jag hade, jag tröttnade att behöva rengöra vart tionde skott då den konstant var rävröd i loppet.

Publicerat

Jag ser ingen anledning att byta ut ett vinnande koncept. Jag har bara läst tester och sett bildreportage om barnes med flera homogena kulor. Det var ingen läsning som gjorde mig gladare i allafall. Homogena kulor i våran vanliga 6,5;a blir i de flesta fall för långa för att stabiliseras med en vanlig räffelstigning och som jag sagt tidigare så klarar dom inte klass 1 kravet i niogramsversion. Den låga hastigheten på lite längre avstånd gör att kravet på expanderande kula blir åsidosatt och kravet blir lite mera motor bakom för att fungera. Det går inte att komma ifrån att än så länge fungerar blykulor bäst i en 6,5;a. Grövre kalibrar med större tvärsnittsarea kan kanske bli ett annat. Men av dom tester jag läst om så håller jag mig till oryx i allafall.

Publicerat

Nils - säg det till regeringen genom att byta ut dem i nästa val så du får fortsätta använda Oryx efter 2008. Sitter sossarna kvar med miljöpartiet ändras inte det spikade det blyförbudet!

Publicerat
Sitter sossarna kvar med miljöpartiet ändras inte det spikade det blyförbudet!

Vad du egentligen menar är väl om Miljöpartiet sitter kvar i regeringsposition med hjälp av sossarna  ;)

/Micke

Publicerat

Jag tror inte att sittande regering kommer att vara kvar om man inte börjar lyssna på glesbygden inför kommande val. Att kasta ut några korn och säga "pull pull kom här dumma väljare" gå på samma nit en gång till har funkat lite väl många gånger nu. Inte för att jag tror att det blir bättre med någon annan maktgalning med enbart eget vinstintresse i tankarna. Jakten ovan odlingsgränsen blir i alla fall kvar med ett blått parti i styret och även blyet i jaktkulor. Möjligheten att politiker ska lyssna till fakta och praktiska erfarenheter har visat sig vara helt utsiktslöst oavsett vad det handlar om utan man vänder kappan efter var man tror sig hitta flest röster. Det är med politiker som med yttre rymden alla vet att det teoretiskt borde finnas intelligent liv någonstans men ingen har sett det än.  :-