Publicerat December 27, 201015 yr Min far äger ca 150 ha skog och det är jakt rätt på det. Nu har min kära far arrenderat ut till en annan utomstående person. Får jag som är son till markägaren jaga på marken fast den är ut arrenderad. 100 ha är ut arrenderat tror ja vad det nu har för betydelse. Kan någon hjälpa mig bena ut de här med arrende och hur mycke det ska va och så vidare.
Publicerat December 27, 201015 yr I Sverige har markägaren alltid jakträtt på sin mark. Man kan välja att arrendera ut jakträtten och då upplåter man sin, och andras än arrendatorns, jakträtt på marken. Som kompis, släkting eller vad som helst så är det alltså upp till jakträttsinnehavaren, nu arrendatorn, om man kan jaga på marken. Sen kan saker vara reglerat i avtalet på olika sätt. I avtalet finns säkert också koordinaten för arrendeområdet. Om markägaren inte arrenderat ut hela området står det fritt för denne att jaga, eller upplåta, jakten där. Fråga arrendatorn ifall du får följa med, fungerar säkert.
Publicerat December 27, 201015 yr Min far äger ca 150 ha skog och det är jakt rätt på det. Nu har min kära far arrenderat ut till en annan utomstående person. Får jag som är son till markägaren jaga på marken fast den är ut arrenderad. 100 ha är ut arrenderat tror ja vad det nu har för betydelse. Kan någon hjälpa mig bena ut de här med arrende och hur mycke det ska va och så vidare.
Publicerat December 27, 201015 yr Inte utan att arrendet sägs upp. Men du, dags att kanske lära känna den "nya utbölingen" och kanske jaga tillsammans. Det brukar gå bra mellan arrendator och markägare(son) kontraktet ska ju dock förnyas i framtiden.. MVH Lecha
Publicerat December 27, 201015 yr Om inte allt är utarrenderat så har din far fortfarande jakträtten på de delarna. Du har därmed ett bra läge at föreslå arrendatorn att ni kommer överens om att jaga tillsammans, och kanske även var för sig, på hela markinnehavet. Annars återstår att bara vara trevlig och be att få vara med, alternativt att säga upp avtalet för att kunna återta jakträtten till familjen.
Publicerat December 27, 201015 yr Författare Det är så det funkar. Men kan jag då ha jakt rätt på 50 ha om 100 är ut arrenderat. Han som arrenderar är en riktigt trevlig prick och jag får garanterat jaga med honom men jag vill kolla så att lagen fortfarande följs. Jag arrenderar mark av min arbetsgivare för familjens jakt mark ligger 5 mil åt helvete.
Publicerat December 27, 201015 yr Ligger marken på ett viltvårds område (VVO)? en del har 100ha för att kunna ha en jakträtt i VVO, småviltsjakten är lite olika runt om i landet, bara en tanke!
Publicerat December 27, 201015 yr Visst, under förutsättning att det framgår av kontraktet vilken mark som är utarrenderad. Man har självfallet möjligheten att arrendera ut en del av sitt innehav och behålla jakträtten på en annan del. Det är så det funkar. Men kan jag då ha jakt rätt på 50 ha om 100 är ut arrenderat. Han som arrenderar är en riktigt trevlig prick och jag får garanterat jaga med honom men jag vill kolla så att lagen fortfarande följs. Jag arrenderar mark av min arbetsgivare för familjens jakt mark ligger 5 mil åt helvete.
Publicerat December 27, 201015 yr Ligger marken på ett viltvårds område (VVO)? en del har 100ha för att kunna ha en jakträtt i VVO, småviltsjakten är lite olika runt om i landet, bara en tanke! Precis kolla det först.
Publicerat December 27, 201015 yr Författare Det är ett jvo. Jag får ta och ringa jaktledaren, Han kanske kan hjälpa mig vidare. Nu kom ja på en ny fråga om jvo och vvo får ta det i en ny tråd då. Tack för alla svar, Nu har jag lite mer förstånd