Publicerat December 30, 201015 yr Monterade dimljus från en gammal bil, ett bilbatteri och en tryckknapp. Batteriet ställes på en hylla under kojjan och ansluts med typ startkablar, knappen sitter på en sladd inne vid bänken. Frågor som dyker upp är: 1. Får jag vänta med att tända tills jag är beredd att skjuta? Eller måste den vara tänd hela tiden? 2. Får jag byta ut knappen mot en dimmer? Funderar på delar från en trasig 12V skruvdragare... (Funkar inte att trycka långsamt på knappen...) Hittar ingen info om detta, trots idogt sökande på nätet... Att jag valde ett dimljus är för att jag vill ha en så bred ljusbild som möjligt. Ska senare ev. prova att seriekoppla två likadana lyktor för att få ännu bredare ljusbild men inte så starkt. Och i så fall låta ljuskäglorna överlappa varandra vid själva åteln. Ska snart smyga ner med kameran och justera riktningen på lampan...
Publicerat December 30, 201015 yr Jovisst är den laglig! Det man inte får är ju att ha rörlig belysning men det är det ju inte tal om hos dig. Det får vara tänt hela tiden, knapp eller dimmer, ljusrelä eller rörelsevakt, allt är OK.
Publicerat December 30, 201015 yr Jag tror att du skall ha en rörelsevakt på belysningen så den tänds när dom kommer in på åtlen. Om du tänder i samband med skottet så blir grisarna rädda för ljuset och sticker så fort det tänds nästa gång. Det är iaf min erfarenhet. Ett annat alternativ är ju att ha ett skymmnings relä men då går det åt så mkt batteri
Publicerat December 30, 201015 yr Med en dimmer får ni de flesta grisar att stanna kvar när det tänds!
Publicerat December 30, 201015 yr Författare Ska försöka hitta en gammal skruvdragare att ta dimmerfunktionen från... Dumt att ta min nya fina Festool till det... Knappen. Lampan.