Publicerat December 31, 201015 yr Har sjukt mycket lårbitar i frysen o givet är det ju dom som går sist av nån anledning. Nån som har ett bra gryt recept så man får köttet riktigt mört o fint? Bara steka dom tycker jag inte blir bra å sen vill jag ha pojken att äta älgkött med. Han är en liten latmask då det gäller att tugga segt kött Är nog därför han alltid tyckt om fisk. Eller ska man slänga in 30 kg i Bradleyn så har man smörgåsmat i vinter i alla fall
Publicerat December 31, 201015 yr Jag skulle antingen göra grytor (gärna långkok) på köttet, eller lång tillagningstid a´la tjälknöl i ugnen.
Publicerat December 31, 201015 yr Gör en gryta som får puttra, tillsätt lite bacon så får du lite röksmak också, mums. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat December 31, 201015 yr En gryta jag brukar göra med lite olika variationer av. Älgkött såklart 1-2 lökar 1-2 krossade tomater 5dl röd vin Burk eller färska championer 1-2 buljong tärning Franska örter (kryddblandningen)mycket! Peppar/salt Låt puttra på i ca 1 ½ timme Tillsätt en Kvibille Ädel Special eller liknande, samt grädde ca 3dl. Lite mer franska örter. Puttra 20-30 min sen klart. Serveras med ris eller potatis. Gärna lite rödvinbärsgele. Enkelt och mycket gott, stoppa i lite morötter och paprika om du vill ha lite mer "grönt" i grytan=) Men tänk på att inte ha i från början då det kokas sönder lätt. Mvh Mats
Publicerat Januari 1, 201115 yr Författare Porterstek är också kalas gott, gjorde det igår med lyckat resultat Det är smaskens men hur länge tar det att göra?
Publicerat Januari 1, 201115 yr Det är smaskens men hur länge tar det att göra? Allt som allt tog de drygt en och en halv timme igår. Drygt en timme med köttet och sen ska ju den stå ca 20 min innan den ska ätas.... Sätt i en stek termometer och koka den till ca 55 grader, inte mer då blir den lite torr....
Publicerat Januari 1, 201115 yr Gör jag älgstek gör jag som följande.. En stor gryta och i med en 33cl cola kan ha i mer men det ska vara 50/50 öl och cola en 33cl öl (Av eget tycke) 1-2 grovdelade lökar Salt 4-6 enbär 10 vitpepparkorn Vitlök om man vill. Låt detta sjuda länge typ 1,5-2 timmar eller lite mer beroende på hur stor steken är Ta upp steken och sila av såsen och tillsätt 3-5 dl grädda och smaka av med salt och peppar skiva steken tunt och lägg upp på fat och häll lite av såsen över Till detta serveras Pressad potatis gele och en sallat mmmmmmm snuskigt gott blir det. Speciellt såsen mmmm
Publicerat Januari 9, 201115 yr Igår gjorde jag älgstek. Brynte den först runt om och la den sen i stekgrytan (gjutjärn, vad annars?!). Saltade och pepprade, i med en delad rödlök och ett par morötter i bitar samt ca 1 dl vatten. Där fick den småputtra i ca 3 timmar. Fick ha i lite mer vatten på slutet. Den såsen som blev av den vätskan... mamma mia! hade i lite vinbärsgelé i såsen 1-2 msk till dryga litern sås. Ingen grädde... Det behöver inte vara avanceraat för att bli jäkligt gott.
Publicerat Januari 9, 201115 yr Författare Igår gjorde jag älgstek. Brynte den först runt om och la den sen i stekgrytan (gjutjärn, vad annars?!). Saltade och pepprade, i med en delad rödlök och ett par morötter i bitar samt ca 1 dl vatten. Där fick den småputtra i ca 3 timmar. Fick ha i lite mer vatten på slutet. Den såsen som blev av den vätskan... mamma mia! hade i lite vinbärsgelé i såsen 1-2 msk till dryga litern sås. Ingen grädde... Det behöver inte vara avanceraat för att bli jäkligt gott. Trots skav med mos till middag blev jag hungrig igen
Publicerat Januari 10, 201115 yr Trots skav med mos till middag blev jag hungrig igen Kom på att jag har skav i frysen... Hm nån dag ska jag ha det. Kul att kunna fresta någon.
Publicerat Januari 10, 201115 yr Författare Älskar skav Brukar skava ner ytterlårbitar med men tänkte om det fanns enkla goda grytor så man får köttet mört är ju inte det dumt heller.