Publicerat Januari 7, 201115 yr Min far som blivit rätt skröpilg med åren har i sin ägo en gammal hagelbössa SBS och ett Mauser 6,5x55. Inget av vapnen har väl något ekonomiskt värde men för mig (och kanske speciellt för honom) har de ett visst affektionsvärde så det vore trevligt att kunna behålla dem även om farsan inte kan jaga nåt längre. Av olika anledningar vore det smidigt om jag kunde ta över licensen på dessa vapen. Finns det nåt möjlighet att söka licens som inte i övrigt belastar min vapengarderob? Jag har redan 3 jaktvapen och med dessa 2 skulle jag annars hamna på 5 vilket väl inte ens är säkert att jag skulle beviljas licens för. Jag har ingen ambition att jaga med vapnen, men det vore kul att slippa plugga dem och kanske ut och vädra dem på nån skjutbana ibland...
Publicerat Januari 7, 201115 yr Affektionsvärde är inte ett giltigt skäl för licens, du kan söka licens och ta över dem men du kommer inte undan det att det belastar garderoben.
Publicerat Januari 7, 201115 yr Tror du egentligen bör ställa frågan på förbundets area så att Ola kan svara. Personligen skulle jag dock tro att hagelsprutan får du nog svårt att få något annat än jaktlicens på. (Om den inte pluggas) 6,5:an är dock eventuellt (beroende på modell) lämplig som prickskyttevapen och du skulle då eventuellt kunna få en skyttelicens på vapnet. Vet inte exakt hur det funkar men någon skytteklubb är du väl redan med i? (Alla skjutbanor brukar i allmänhet vara just en skytteklubb) Sedan är det ju så att för vapen 4 & 5 krävs inte särskillt stark motivering. Kan nog funka. // Henrik
Publicerat Januari 7, 201115 yr Vet inte vart du bor. Men jag tror inte att det är något problem att få licens på även det femte vapnet. Du behöver förståss en vettig formulering om varför du behöver det. men det brukar inte vara något problem. Efter sex vapen blir det mer komplicerat. Mvh John
Publicerat Januari 7, 201115 yr Tror du egentligen bör ställa frågan på förbundets area så att Ola kan svara. Personligen skulle jag dock tro att hagelsprutan får du nog svårt att få något annat än jaktlicens på. (Om den inte pluggas) 6,5:an är dock eventuellt (beroende på modell) lämplig som prickskyttevapen och du skulle då eventuellt kunna få en skyttelicens på vapnet. Vet inte exakt hur det funkar men någon skytteklubb är du väl redan med i? (Alla skjutbanor brukar i allmänhet vara just en skytteklubb) Sedan är det ju så att för vapen 4 & 5 krävs inte särskillt stark motivering. Kan nog funka. // Henrik Jag har licens på farfars bössor. Bla en hanbössa , där står i licensen "Skott får ej avlossas med vapnet". Enl. den handläggaren skulle detta inte påverka att skaffa fler vapen framöver. Iof 10-12 år sedan
Publicerat Januari 7, 201115 yr Kan man inte få licens för förvaring? Fast den kanske är tidsbegränsad. Annars är det väl upp tom 6 vapen innan man behöver börja motivera annat än just bara säga att man ska ha den till jakt. För tävling så är jag osäker på om det går att få om man inte är med i en sportskytteklubb. Men där måste man ha ett intyg på att man varit en aktiv medlem i minst 6 månader om dom inte ändrat det på senare tid.
Publicerat Januari 7, 201115 yr För att få minneslicens ska de pluggas. Där är det skärpt från tidigare. Alltså återstår målskytte eller jaktlicens. Är du bara med i någon klubb så är det bara att fråga om de inte kan skriva ut intyg till dig så du kan få målskjutningslicens, men då får du inte jaga med vapnena. På gevärs-sidan är det ännu inte speciellt krångligt. Annars är det bara jaktlicens som gäller. Vill man krångla mycket så går det väl att skaffa samlartillstånd också, men man får inte skjuta med bössorna då heller plus att det kostar en extra slant.
Publicerat Januari 7, 201115 yr Författare Tack för svaren! Mausern ska det väl gå att få nån skyttelicens till. Farsgubben hade den till fältskyttetävlingar på den tid det begav sig så nån slags prickskyttemodell är det nog. Och jag är ju med i en (jakt)skytteklubb. Hagelgeväret får väl gå som jaktvapen.
Publicerat Januari 7, 201115 yr Tack för svaren! Mausern ska det väl gå att få nån skyttelicens till. Farsgubben hade den till fältskyttetävlingar på den tid det begav sig så nån slags prickskyttemodell är det nog. Och jag är ju med i en (jakt)skytteklubb. Hagelgeväret får väl gå som jaktvapen. Tänk bara på att du inte får jaga med vapen du har på målskyttelicens, så du inte släpar ut den på älgjakten
Publicerat Januari 7, 201115 yr För att få minneslicens ska de pluggas. Det måste vara nyligen det. För brorsan fick minneslicens för två år sedan på en bössa som inte behövdes pluggas, han fick hjälp av vapenhandlaren som skulle plugga bössa så att det inte behövdes.
Publicerat Januari 8, 201115 yr Det måste vara nyligen det. För brorsan fick minneslicens för två år sedan på en bössa som inte behövdes pluggas, han fick hjälp av vapenhandlaren som skulle plugga bössa så att det inte behövdes. Du behöver i alla fall ett intyg att den är det. Det finns möjligtvis något kryphål men frågar du polisen är det svetsen som gäller.
Publicerat Januari 8, 201115 yr Författare Kpn Krook: Nej ingen risk. Jag har en fullt fungerande älgstudsare att använda i skogen Följdfråga. Om jag plomberar, finns det då nåt krav på förvaring, eller kan jag hänga dem på väggen som prydnad? Iofs kanske min sambo som bestämmer om jag "får" eller inte...
Publicerat Januari 9, 201115 yr Sök jaktlicens på dom. jag vet inte vad du har för kaliber på dina befintliga gevär, men skriv en vettig förklaring tillsammans med ansökan vad vapnen ska användas till- OBS: inget med känslor- bara kalla fakta: Min studsare används till älgjakt och grisjakt- det är en grov kaliber med sån kulbana att den inte går till topfågel. Då mina jakttillfällen har ändrat sig nu- och jag har kommet över en fågelmark behöver jag en klenare kaliber med bättre kulbana till toppfågeljakten........ Exempelvis........ skriv inte som en advokat om du inte är en sådan........ -Och du kan ju alltid ringa och fråga handläggaren först. Våran vapenhandläggare är mycket hjälpsam om man har vettiga frågor.......... 5 vapen totalt bör inte vara något problem OCH DU FÅR INTE HÄNGA DOM PÅ VÄGGEN- LÄS REGLERNA. DOM MÅSTE FÖRVARAS I GODKÄNT SKÅP..