Publicerat Januari 10, 201115 yr Intressant Lars Vad har du för finne/finnar nu? En släkting till mig har en hane från ånge någonstans (totalt galen) men en jävla älgställare faktiskt! skäller givetvis fågel också men jagar gärna älg Jo kan man finska går det fint att hitta bra älgskällare minns att en finne vann Nordiska på älg för 5-6år sedan men kommer inte ihåg namnet på hunden Jag har två tikar Obygdens Mitti 7år Kaitum dalens Nalli 10månader
Publicerat Januari 10, 201115 yr Författare Farsans Sambo kan finska flytande Skicka PM med nummer om du tror att jag kan hjälpa Strålande! Jag hör av mig om det blir aktuelt
Publicerat Januari 10, 201115 yr Författare Jag är inne på att skaffa en tik. Är jag helt fel ute då? med tanke på att hanarna verkar vara lite bättre på älg.
Publicerat Januari 11, 201115 yr Finns ju ingen direkt anledning att åka till finland för att få tag på finsk spets som jagar älg. Det importeras en del hanhundar från rena älglinjer hit, så det finns en del älgblod i landet redan, Raita-Ahon Usko är en bildskön hanhund, duktig på både fågel och älg, meen det betyder inte att det är världens bästa ide att köpa en valp som är inavlad på honom. Tajgans kenne ligger i Ånge, medelpad inte i jämtland, har själv en tik därifrån, visst jagar hon älg, men bara om hon inte hittar någon fågel.Prata med avelsrådet för finsk spets, på deras täckhundslista finns importer med rena älglinjer dom kan kanske hänvisa till nån intressant kull.
Publicerat Januari 11, 201115 yr Finns ju ingen direkt anledning att åka till finland för att få tag på finsk spets som jagar älg. Det importeras en del hanhundar från rena älglinjer hit, så det finns en del älgblod i landet redan, Raita-Ahon Usko är en bildskön hanhund, duktig på både fågel och älg, meen det betyder inte att det är världens bästa ide att köpa en valp som är inavlad på honom. Tajgans kenne ligger i Ånge, medelpad inte i jämtland, har själv en tik därifrån, visst jagar hon älg, men bara om hon inte hittar någon fågel.Prata med avelsrådet för finsk spets, på deras täckhundslista finns importer med rena älglinjer dom kan kanske hänvisa till nån intressant kull. det är inge ide att ringa avelsrådet dom gillar ej älgjagande trädskällare vet det av egen erfarenhet.
Publicerat Januari 11, 201115 yr Jag är inne på att skaffa en tik. Är jag helt fel ute då? med tanke på att hanarna verkar vara lite bättre på älg. Jag tror du kan ha bra chans att få en bra älgställare av en tik oxå en i jaktlaget köpte en tikvalp ifjol, att jaga fågel med, skäller älg bra till ägarens stora förtret!
Publicerat Januari 11, 201115 yr Generellt är nog hanarna mer intresserade av älg men skillnaden är marginell precis som med allt runt jakthundar finns det bra och dåliga av bägge könen. Jag tror det är så enkelt att man ska söka en valp med mycket jakt i sedan om man styr den mot fågel eller älg är mest en dressyr fråga, problemet är nog att dem som har riktigt bra hundar inte gärna säljer en valp för användning på älg och gris av den enkla anledningen att dem är intresserade att få bra statistik på sin kennel från fågelprov. Sedan om jag ska vara lite stygg så är det lite som att slänga pärlor till svinen att använda en finne av toppklass till så enkel jakt som älg och svin det klarar en medelmåtta plättlätt Kanske låter som jag är emot att jaga annat än fågel med en finne men det är jag faktiskt inte
Publicerat Januari 18, 201115 yr Min lilla räv har skällt älg 2ggr men tyvärr inte under älgjakt men hon var väldigt intensiv och ett helt annat skall än när hon skäller fågel ;-) trot att hon bara är 7 månader nu men det var i höstas innan all snö komm.Hon är en blandning mellan Nobs och Finnspets :-)
Publicerat Maj 4, 201114 yr Jag är på jakt efter en finnspets för att jaga både fågel och älg. Någon som vet vem man kan vända sig till här i Sverige? Har kollat runt på olika kennlar men hittar ingen som direkt skyltar med att deras hundar är bra på älg. Vilket är förståligt då det verkar vara lite tabu på älgjakt med finnspetsen här. Skulle gärna ta hem en valp direkt från Finland. Men mina kunskaper i finska hindrar mig. Någon som tagit hem en valp från grannlandet? Berätta gärna om era erfarenheter.. Jag har en valpkull nu som är leveransklara v 20. I förra kullen har det skjutits älg på stånd för en av grabbarna.Tiken har även hon skällt älg men lagt av det eftersom husse inte uppmuntrat henne. Kolla in min annons på blocket.