Publicerat Januari 7, 201313 yr Tänkte gå över det med våtslip mellan lacklagren senare. Vill helst ha den lite halvmatt, så nära oljad som möjligt. Är jag ute och cyklar då. Våt slipning mellan lack lager är ju till för och få en slät finish, och mellan klarlackslagerna för att få ett ofantligt djup. Men är stocken len nog så kan du ju låta den vara. Vill man ha den finare så är det torrt våtslippapper som gäller. Oljar man den kan man köra några lager med oljeslip på slutet för en sista touch. Ska du lackera så räcker säkert 320 korns papper, men visst tunn färg så syns ev. repo. Ska du betsa så blir det ju lite fiber resning av det med så bra och göra grund arbete tillräckligt väl så man slipper slippa ner. all beror på vad du ska lacka med för färg eller om den bara ska klarlackas?! Personligen hade jag nog bara oljat den, lackade stockar blir oftast inte så fina efter ett tag i skogen...
Publicerat Januari 7, 201313 yr Jo skillnad vill jag också att det ska vara. Ser ju inte så roligt ut med vitt papper och trävit stock. I mina ögon så skrek det. Som sagt fick en Sauer 202 stå modell med sin nätskärning, undantaget lite modifikation vid pistolgreppet. Snabbt räknat och säkert något glömt, så har jag nog lagt 6000 kr, ett rådjur och snickrat en arbetsdag (bytt tjänster). Man får inte titta på kostnader då är det bättre att köpa något ordentligt, mest en kul grej helt enkelt. =) helt sant! Såg väldigt trevlig ut annars din bössa, blev lite sugen själv..Trodde att det kostade skjortan att renovera en bössa, fick lite annorlunda syn på det nu.. Ser väldigt kul ut som du säger
Publicerat Januari 7, 201313 yr Författare Våt slipning mellan lack lager är ju till för och få en slät finish, och mellan klarlackslagerna för att få ett ofantligt djup. Men är stocken len nog så kan du ju låta den vara. Vill man ha den finare så är det torrt våtslippapper som gäller. Oljar man den kan man köra några lager med oljeslip på slutet för en sista touch. Ska du lackera så räcker säkert 320 korns papper, men visst tunn färg så syns ev. repo. Ska du betsa så blir det ju lite fiber resning av det med så bra och göra grund arbete tillräckligt väl så man slipper slippa ner. all beror på vad du ska lacka med för färg eller om den bara ska klarlackas?! Personligen hade jag nog bara oljat den, lackade stockar blir oftast inte så fina efter ett tag i skogen... Tack för tipsen! Gällande lackens vara eller icke vara, så har jag läst mig till att det tyvärr är ett måste på en sån här stock. Den suger bra med vatten annars. Har läst att man kunnat slipa ner den mellan och efter sista omgången lack och därefter olja den. Har även tänkt betsa. Pratade med en lackerare igår och han sa att om man ville ha det mattare stucket så skulle jag inte gå på med de allra finaste våtslippappren och använda mig av en ganska matt lack. Annars håller jag med dig fullt ut en oljad bössa är mycket finare och är det jag helst hade velat ha med.
Publicerat Januari 7, 201313 yr Jag är inte riktigt med på hur du ska göra "greppen" ? Men du ska inte nätskära själv ? Varför inte testa ? Och hur ska du göra om du inte kör egen nätskärning ? Mvh // johannes
Publicerat Januari 8, 201313 yr http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=9358 fick lite inspiration av den här killen
Publicerat Januari 8, 201313 yr Författare Jo enligt vad jag har läst mig till så går det inte att nätskära en laminatstock. Det kan fungera att göra det om man mättar stocken med epoxy, men då är nästa problem att jag har tänkt betsa den och det mättade trät kommer ju inte att suga åt sig av betsen, därför är det uteslutet. Det jag har gjort är att jag har köpt grepptejp, pacskin, och den bygger ca 1,5 mm. Det skulle kännas väldigt torftigt att bara klistra den utanpå stocken. Därför ska jag fräsa ner den i stocken för att den skall ligga jämnt med stockens yta.
Publicerat Januari 8, 201313 yr Författare Ja lite, lite blev det gjort idag. Fram med skalpellen och skar ut greppen. De får duga och endast ett snitt i fingret får man se som framgång det med. Blir nog fräsning till helgen om jag inte får ett ryck imorgon kväll.
Publicerat Januari 8, 201313 yr Författare http://www.riffeljag...p?TOPIC_ID=9358 fick lite inspiration av den här killen Känns som han ligger ett par nivåer över den här nivån. Riktigt duktig! Det kanske skulle bli nästa projekt om ett tag.
Publicerat Januari 8, 201313 yr Känns som han ligger ett par nivåer över den här nivån. Riktigt duktig! Det kanske skulle bli nästa projekt om ett tag. har själv en 310 as men liksom har fan ingen aning om var man skulle börja hade varit göt att känna en som gör kolvar o skit
Publicerat Januari 8, 201313 yr Författare har själv en 310 as men liksom har fan ingen aning om var man skulle börja hade varit göt att känna en som gör kolvar o skit Nej det är svårt när man ska famla i blindo. Men det hade väl varit riktigt kul att prova! Köp en träbit och kör!! =)
Publicerat Januari 13, 201313 yr Författare Gav mig på att fräsa ner greppytorna idag. Gick helt ok, men jag tog ett nytt beslut. Det blir inga grepp på framstocken. Tycker de stjäl för mycket av träets mönster och jag tror inte det blir snyggt med dem. Därefter var det dags för att ge den en omgång med bets. Så nu ligger den och får vänta ett par timmar innan betsomgång nr 2 blir av. Var även och köpte golvlack igår, det blev till golv av den enkla anledningen att båtlacken inte fanns att frambringa som matt. Innan allt slipande idag så följde jag även Galnes rekomendation med att fiberresa och sedan dra av den med våtslippapper. Gjorde detta ett par ggr. Så nu har jag fiberrest den 6 ggr.
Publicerat Januari 25, 201313 yr Författare Jaha då den största delen av veckan har gått ut på att leta hund så har projektet stilla strandat... för att idag rivas igång med raketfart. Gällande greppen så skippade jag att göra några på framstocken som sagt, då det skulle stjäla för mycket träkänsla. Hoppade även över att använda gummigreppen som jag skar ut och använde mig istället av det lim som volvo har för att limma fast rutor på bilen. Valde att foga i med det i nedfräsningen jag gjort. Det sitter utav h*lvete och får en gummikänsla. Se bild två det är fortfarande väldigt kladdigt och missfärgat av såpvattnet som användes för att få en slät yta. Sedan fick detta stå ett par dagar och torka. När det var färdigt så var det fram med Scotchduken och slipa ner lacken och på med stockolja ett par ggr. Rengöra alla metalldelar med rödsprit och montera ihop. Och resultatet blev!
Publicerat Januari 25, 201313 yr Författare Nu ska det bli roligt att förhoppningsvis hinna till skjutbanan i helgen och prova ett par smällar. Ska även beställa en Bearsling och ha som vapenrem. Och förhoppningsvis så kan man anse att projektet är färdigt sedan!
Publicerat Februari 4, 201313 yr Författare Första skotten blev i helgen. Nervositeten var total, skulle den ens mata fram skotten. Men det gick helt ok, inga problem med matning och på 40 meter så sköt ja med dåligt stöd och öppna riktmedel inom en femkrona. Skulle dock behöva höja träffbilden 5 cm. Höjer man eller sänker man kornet då? Kikarn blev inte inskjuten, för til´l min fasa så hade jag monterat den lite snett och verktyget till att lossa den var såklart hemma. Ska ta några bättre bilder på bössan med. Det som såg bra ut i mobiltelefonen är ju ganska suddigt på datorn. Sen tror jag min gamla Neverlostrem får tjänstgöra på denna bössan så blir det ett nyköp till Blasern.
Publicerat Februari 5, 201313 yr Första skotten blev i helgen. Nervositeten var total, skulle den ens mata fram skotten. Men det gick helt ok, inga problem med matning och på 40 meter så sköt ja med dåligt stöd och öppna riktmedel inom en femkrona. Skulle dock behöva höja träffbilden 5 cm. Höjer man eller sänker man kornet då? Kikarn blev inte inskjuten, för til´l min fasa så hade jag monterat den lite snett och verktyget till att lossa den var såklart hemma. Ska ta några bättre bilder på bössan med. Det som såg bra ut i mobiltelefonen är ju ganska suddigt på datorn. Sen tror jag min gamla Neverlostrem får tjänstgöra på denna bössan så blir det ett nyköp till Blasern. Sänker du siktskåran, dvs höjer kornet så träffar du ju högre...
Publicerat Februari 7, 201313 yr Nu ska det bli roligt att förhoppningsvis hinna till skjutbanan i helgen och prova ett par smällar. Ska även beställa en Bearsling och ha som vapenrem. Och förhoppningsvis så kan man anse att projektet är färdigt sedan! Riktigt bra jobbat
Publicerat Februari 10, 201313 yr Författare Sänker du siktskåran, dvs höjer kornet så träffar du ju högre... Ska prova detta. Men väntar nog till det blir lite varmare ute med att skjuta mer.
Publicerat April 11, 201511 yr Härligt att läsa denna tråd! Grymt jobbat Jag är själv i startgroparna som blivande jägare och tittar f.n. efter en hyfsat fin hva 1640 med m98 som första-bössa just för prisets skull och att många säger att den mekanismen fortfarande är bland de bästa. Någon modifiering kommer det nog mer än troligt bli, främst annan stock med dämpad bakkappa och högre kam såklart. Tack för dagens dos av inspiration!
Publicerat April 11, 201511 yr Ska prova detta. Men väntar nog till det blir lite varmare ute med att skjuta mer.Skulle nog ändå rekomendera att höja siktskåran om du vill träffa högre....alternativt sänka kornet.Enklast om du är osäker är att rita upp pipans centumlinje samt visirlinjen på ett papper....då ser du vilka åtgärder som ger vad.... Haha....såg på datumen att min rekomendation kanske var i senaste laget! mvh/Urban
Publicerat April 12, 201511 yr Härligt att läsa denna tråd! Grymt jobbat Jag är själv i startgroparna som blivande jägare och tittar f.n. efter en hyfsat fin hva 1640 med m98 som första-bössa just för prisets skull och att många säger att den mekanismen fortfarande är bland de bästa. Någon modifiering kommer det nog mer än troligt bli, främst annan stock med dämpad bakkappa och högre kam såklart. Tack för dagens dos av inspiration! Du har mycket roligt framför dig. 1640 är inte en M98, det är en egen konstruktion av Husqvarna som liknar mausers. Du gör dig själv en tjänst om du läser på ordentligt innan du köper något. Det minskar risken för att du köper något som inte blir som du tänkt dig. Det finns massor av kunskap här och på andra forum. Lycka till
Publicerat April 12, 201511 yr Du har mycket roligt framför dig. 1640 är inte en M98, det är en egen konstruktion av Husqvarna som liknar mausers. Du gör dig själv en tjänst om du läser på ordentligt innan du köper något. Det minskar risken för att du köper något som inte blir som du tänkt dig. Det finns massor av kunskap här och på andra forum. Lycka till Ok, tror jag läste på robsoft en tråd där skaparen undrade vilken mekanism han hade på sin 1640 och en svarade med bild att den vänstra är m96 och höger var m98, de kanske kallas för det bara då? Det finns så mycket intressant att läsa här och på andra forum så det är helt överväldigande, jag läser allt jag hinner och tro mig, alltid innan jag köper något vare sig det är en bil, vapen eller stekpanna så ser jag till att veta vad jag köper.