Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Renovering av Husqvarna 1640

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Denna tråden har jag missat, jag är en rätt hopplös hemmafixare själv som älskar lite halvseriösa DIYprojekt.

Det ser ju bra ut, hoppas bara att du inte får för mycket mynningsflamma med så kort pipa i 30.06

Riktmedlen ser ju kanon ut, jag är riktigt sugen på recknagel till min kapade 9,3a, får man fråga vad det kostade, monterat och klart?

Måste erkänna att din tråd om 9,3an var inspiration för en annan till att ge sig på detta projektet. Riktmedlen var lätt begagnade och kostade 1500 kr monterade och inskjutna. Och då fixade smeden till en ny kröning också. Torsbo Handels var det som utförde det hela.

Riktigt nöjd, snabbt och lätt gick det och mycket trevliga.

• Svar 98
  • Visningar 52,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Låter precis som det även jag hade tänkt mig! Låter som en ultimat kombination för att snabbt hitta rätt. Är mycket imponerad av snabbheten i ditt projekt, det går verkligen undan! För en annan går

• Tack ska du ha! Tur att jag är dålig fotograf så inte alla missar syns Ska verkligen försöka ta tag i det ordentligt nu, när det inte är alltför mycket kvar.

• glömde bilder.

Posted Images

Publicerat

Här kommer en bild som jag hoppas visar helheten av bössan med de nya riktmedeln. Passar på att lägga in en ny på slutstycksknoppen som jag har tagit av 17 mm på. Även polerat upp den lite bättre. Tycker även att det går mycket bättre att repetera när den blev lite kortare, känns som att det inte blir samma hävarm som innebar att byrålådseffekten förstärktes.

Ser riktigt bra med de nya riktmedlena monterade och snyggt med nya slutstycksknoppen! Blir spännande att följa resten av projektet. :)

• 2 weeks later...
Publicerat

Hur går det med projektet?

Publicerat
  • Författare

Dessvärre har det ofrivilligt stannat av. Väntar på stocken från boberg, vilken skulle ta ett par veckor till. Det enda nya är att jag la till en bakkappa i svart gummi från boberg.

Går som sagt tidigare och funderar om jag ska dra över ett par lager med duracoat, men är livrädd för att det ska bli rinningar. Och jag vill inte lämna den för en sådan behandling. Om det blir så, så tror jag det blir matt svart. Och då har jag tänkt dra över slutstyckshandtaget och knopp också. Stocken vill jag få så mörk som möjligt, men funderar på om limmet alltid kommer att lysa brunt eller om det finns någon bets som färgar det med.

Går även och funderar på hur jag ska konstruera en kolvkamshöjare. Har några alternativ men de återkommer jag med när det är bestämt.

Som sagt inte mycket nytt, förutom funderingar och frustration!

Publicerat

Ok då är det bara att vänta på kolven och se glad ut. :D En liten fråga: Ändrades balansen på bössan mycket när du kapade pipan? Kornrampen plus pipan som kapades borde väl ändra viktfördelningen en del, kanske inget som märks ändå?

Publicerat
  • Författare

Ja man får försöka se glad ut. Men tycker det är segt. Man är ju som ett barn på julafton, när man drar igång något sånt här som man vill ha klart så fort som möjligt. Eftersolm jag kapade pipan nästan direkt jag fick bössan i handen så har jag svårt att svara på det. Men jag tycker om korta och smidiga bössor. Så jag upplevde den som mer klumpig innan kortningen. Fick ju samtidigt dit en ny kornramp och korn så den lilla vikten som tappades tycker jag är marginell. Känns bra och hålla i, i alla fall.

Ok då är det bara att vänta på kolven och se glad ut. :D En liten fråga: Ändrades balansen på bössan mycket när du kapade pipan? Kornrampen plus pipan som kapades borde väl ändra viktfördelningen en del, kanske inget som märks ändå?

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

börjar bli riktigt segt detta. någon som vet på ett ungefär hur lång tid det tar att få en kolv tillverkad av b oberg? beställde min i mellandagarna.

Publicerat
  • Författare

Nu kommer preojektet att dra igång igen! Fick fakturan från Boberg idag, så en snabb betalning så borde jag ha den i nästa vecka. ÄNTLIGEN!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Ja då var det igång igen. I torsdags låg det en lapp i lådan med en paketavi från Johnny boberg. Då var man som ett barn på julafton, snabbt iväg till ICA för att kvittera ut. Gick och funderade hur jag skulle få tiden att räcka för att börja slipa in systemet i helgen. Och som en skänk från ovan åkte övriga på jobbet på studieresa till repfeerbahn i hamburg och vips pliktrogen som man är :rolleyes: hamnade kolven i städet och dremeln plockades fram.

Efter ett par timmars filande i största försiktighet så får jag i alla fall i pipa och låda. Men lite justeringar återstår för att få pipan helt centrerad. Jobbigt när man inte har en aning vad man gör! Underslaget har jag inte gett mig på ännu då jag råkade glömma det hemma. Någon som har några tips hur man skall gå tillväga för att få till det hela bra?

Bör jag plastbädda i när systemet passar helt eller är nästa steg att fila till kolven?

post-4469-0-07960700-1302944428_thumb.jp

post-4469-0-42935900-1302944484_thumb.jp

post-4469-0-72786600-1302944510_thumb.jp

post-4469-0-26513400-1302944540_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Fick ett par timmar över igår kväll och lyckades tråka dit underslaget. Lyckades även få pipan centrerad men till min fasa, när jag skruvar ihop delarna så är den inte centrerad längre... Men men får ta och slipa lite till någonstans... kommer några bilder iaf.

post-4469-0-84725600-1303155326_thumb.jp

post-4469-0-56952900-1303155346_thumb.jp

Publicerat

har själv ett liknande projekt. har husqvarna m98 i kaliber 8x57 JS som jag har låtit modifiera under några år nu.

började med att byta till ett timneytrycke med sidosäkring och fick vanliga weaveklackar monterade. nästa steg blev en fajen syntetkolv,

inte direkt den snyggaste men den va billig iaf, inte blir den kall heller att hålla i utan handskar. efter det har väl projektet stått lite still tills nu i vinter, då blev de leupold qr baser med tillhörande ringar, pipan kortad ner till 47,5 cm och öppna riktmedel från recknagel, nån enkel stålmodell där ja lackat kornet vitt, så nu börjar jag bli nöjd. ska bara försöka få tag i ett rödpunktsikte och ett bättre anpassat hundförarsikte än de 1,5-6x42 ja har just nu. sen borde jag va nöjd! :D

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu har bössan stått orörd riktigt länge. Då annat har varit prioriterat, men tanken och förhoppningen är att kunna gå loss ordentligt under semestern.

Har i alla fall köpt hem mattsvart Duracoat en airbrush och plastbäddningsmassa från epobed. Så nu kan jag inte skylla på något längre.

• 5 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu är i alla fall bössan Duracoatad. Blev själv riktigt nöjd med resultatet. Lägger in några bilder med för att föreviga det hela.

post-4469-0-87079200-1313143643_thumb.jp

post-4469-0-27306100-1313143698_thumb.jp

post-4469-0-47388200-1313143711_thumb.jp

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Då är momentet plasbäddning förhoppningsvis utfört. Blev några små missar men jag hoppas det fungerar ändå. Provade att göra en helbäddning och om det är bra eller dåligt det har jag inte en aning om. Tyckte det såg proffsigt ut bara.

En bild i alla fall. Ris eller ros?

post-4469-0-47279900-1315855262_thumb.jp

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Två småbarn tar all tid man har på kvällarna och helgerna. Man får prioritera de få stunder man har för att vårda sitt ego och det har den senaste tiden varit enbart gått till jakt. Har inte tillgång till verkstad hemma därför står projektet i princip stilla. Har i alla fall gjort om Duracoat behandlingen vilket blev avsevärt mycket bättre än första försöket.

Monterat ett rembygelfäste på pipan och QR fästen samt provmonterat en gammal Leupold som ska tjänstgöra som kikare då projektet är färdigt och skall användas.

Nästa steg blir att göra om plastbäddningen och då ska både låda och underslag bäddas.

post-4469-0-97546800-1327838092_thumb.jp

post-4469-0-48233300-1327838111_thumb.jp

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Sakta, sakta, går det. Och väldigt lite har hänt. Men slutstycket blev nerplockat och jag har även Duracoatat de blånerade delarna och även slutstyckshandtaget. Sen har även ett nytt trycke dykt upp från bössmakarn i Klippan. (Det är samma färg på slutstycket och pipan, det är bara vapenolja som gör att det ser blankare ut på bilden).

Tanken är att bäddningen ska göras om i helgen, om det händer återstår att se. =)

post-4469-0-91611000-1332275886_thumb.jp

post-4469-0-53189100-1332275908_thumb.jp

post-4469-0-71141500-1332275938_thumb.jp

post-4469-0-98050800-1332276058_thumb.jp

Publicerat

Riktigt snyggt! :)

Publicerat

Stiligt!

// gAsToN

Sent from my iPhone using Tapatalk

• 3 weeks later...
Publicerat

vart fick du tag i duracoaten?

Publicerat
  • Författare

den beställde jag på durano.no

hög fraktkotnad men snabbt och smidigt.

• 3 weeks later...
Publicerat

Hur har det gått med kolven?

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hur har det gått med kolven?

Halloj!

Länge sedan jag gick in här. Lite grann har hänt gjorde en ny bäddning av systemet, bäddade även underslaget och slipade in alla delar i stocken så inpassningen är helt klar. Recknageltrycket är även det monterat och det är som en dröm jämfört med det gamla originalet. Just nu ligger kolven i en cnc- fräs för att bygga en höj och sänkbar kolvkam. Har tyvärr inte tagit några bilder på det sista men får göra det lite senare.

Publicerat

Ser fram emot det!

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Jodå äntligen har jag fått kolven efter många påtryckningar. Tre månaders väntan var det ändå värt då jag personligen tycker det blev fantastiskt bra. Så nu känner man verkligen att det är dags att fila och slipa utav bara den..

Målet var ju att jag skulle hinna klart med den till älglagets årliga skjutdag, men dessvärre blir det helt omöjligt då det är på lördag.

Har funderat mycket kring grepp på stocken och har snabbt kommit fram till att nätskärning är nog inget jag kommer att beblanda mig med. Köpte hem ett paket med gummigrepp. Men funderar på hur man löser det snyggt. Känns inte som att det ser vidare proffsigt ut att klistra det utanpå stocken. I så fall får man försöka fräsa ner ett par mm så det blir en bättre helhet. Någon som har provat det, i så fall hur blev det?

Funderar även kring kulör och har hemma en mörkgrå bets och en kolsvart, väljer mellan dessa och det lutar nog åt det mörkare alternativet när det blir dags för det.

Gällande ytbehandling, någon som har provat att olja en Bobergkolv? Vet att lack rekomenderas, men jag tycker det är mycket finare med en oljad matt yta.

post-4469-0-19742100-1346319999_thumb.jp

post-4469-0-29802400-1346320013_thumb.jp

post-4469-0-47908600-1346320026_thumb.pn

Publicerat

Jävlar vilken fin bössa du kmr ha :) har missa det här projektet men det ska följas till det är full bordat :)