Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vaksikte

Featured Replies

Publicerat

Hallå alla optikkunniga här på forumet ;) Och även andra får jättegärna komma med sin åsikt.

Jag skulle vilja veta kikarsikte ni tycker passar bäst om man till 80% ska ha det till grisvak och pyrschjakt, Meopta 3-12X56 belyst eller Trijicon 2,5-10X56 belyst såklart :P

Inte så kunnig inom dethär området för jägarexamen är precis avslutad så jag är tacksam för alla svar :D

Publicerat

Varför inte en Docter?

Har iaf när det gäller skymningsfaktor bra värden. Är toppennöjd med min och har sett bra med den när andra sagt att de ej kan skilja på fram/baksida...

Publicerat

Endera tub kommer att passa dig väl,

jag hade valt Meoptan av den anledningen att den är medförstorande,

något jag anser vara en fördel,

andra anser det inte och då är valet det andra siktet.

Inte för att vara elak mot någon men vi skulle kunna låta bli att helt förvirra frågeställaren, jag menar det finns drösvis med bra optik, men de två alternativen i frågan är ju båda lagoma i pris och rätt i kvalité. ;)

/Christian

Publicerat

80% vakjakt på gris då skulle jag säga Trijicon.

Då du aldrig kommer va utan belyst riktmedel.

Båda duger fint, bara en till vinkel ifrån mig.

Publicerat
  • Författare

tack

Mrbrowning: jag har också varit inne lite på docter men jag har varit och tittat i en meopta och den var riktigt skön men det var trijiconen också, men det lutar åt meoptan just nu och ja christian det är ett förvirrande ämne dethär :wacko:

Publicerat

Vad jag vet så har Trijicon väldigt stor skillnad på ögonavstånd vid olika förstoringar.

Vet dock inte om Meopta har det oxå men jag tror inte det iaf.

mvh/Marcus

Publicerat

Jag lägger min röst på Trijicon! Jag kan dock anses vara jävig, då jag är en lycklig ägare av detta fina sikte! :wub: Håll utkik på blocket då det där ibland dyker upp riktigt billiga nya exemplar!

Publicerat
  • Författare

ok, vad har ni för riktmedel i era trijicon?

för jag är lite tveksam om trianglen är skön att skjuta med på rörande vilt

Publicerat

Den röda triangeln. Jag tycker det är en fördel på vilt i rörelse, särskilt på korta avstånd blir det som en stor "rödpunkt" som man snabbt kan få in i målet! :)

Publicerat
  • Författare

ja det låter ju faktiskt skönt.

men jag har lite tid kvar att bestämma mig

Publicerat

Hej delikat problem det där, var nyss vid samma funderingar som dig.

Två fina sikten som du funderar på, jag är dock jävig då jag har ett Trijicon :rolleyes:

Jag gillade inte medförstorande därför gick Meoptan bort för mig( finns nu utan medförstorande dock dyrare)

Och Trijiconet går att köpa billigt på tex. blocket(privat importerade)

Jag ansåg inte att Meoptan är optiskt bättre så det kunnde motivera att lägga ut dom 1000lapparna extra mot vad Trijiconet kostade mig.

Och jag gillar verkligen Triangeln som riktmedel, var lika fundersam som dig ang. detta innan jag betsämde mig.

Sen finns det alltid mycket värre grejer att köpa men då är det helt andra pengar.

Men köper du nått av ovanstående sikten så kommer du ha ett sikte du klarar dig med i många år med bra kvalitet.

Mvh Stefan

Publicerat

Har haft Trijicon men... nja... det passade inte mig!

Köpte ett Docter istället som jag fick tag i billigt och blev positivt överraskad. Har sen gjort lite jämförelse tester med kompisarnas sikte (Z & Sw) och känner inte att att Docter ligger efter. :wub:

Publicerat

Kapar tråden för en liten fundering som ni som i dag använder trijcon kan svara på.

Funderar på om deras treangel verkligen är så bra på ett allround sikte?

På ett stillastående mål vid tex vakjakt eller på skjutbanan borde det naturliga vara att sikta med spetsen på triangeln, då skymmer inte riktmedlet målet och det gör det enklare att skjuta på små mål.

Men om du sedan använder samma sikte i skogen och i ett lite stressat läge med lite högre puls som tex vid drevjakter avlossar skott med detta borde det bli så att man använder triangeln som en rödpunkt och skottet tar då lågt?

Kanske låter petigt då det handlar om någon cm hit eller dit på tex Hjort eller rå men jag skulle vilja påstå att det blir lite av ett hjärnspöke.

Hur upplever ni det.

(Jag vet att de numera finns med Duplex riktmedel, med de flesta sikterna som finns ute på beg-marknaden har trekanten)

Publicerat

Har haft Trijicon men... nja... det passade inte mig!

Köpte ett Docter istället som jag fick tag i billigt och blev positivt överraskad. Har sen gjort lite jämförelse tester med kompisarnas sikte (Z & Sw) och känner inte att att Docter ligger efter. :wub:

Ja det bästa är ju att testa dom olika, för att se vilket som passar bäst för en själv.

Sen har jag bara hört bra om Docter men aldrig kollat i något själv.

Stefan

Publicerat
  • Författare

ja jag har funderat på docter också men har aldrig tittat i ett men om det är samma kvalite som meoptan så ligger den också bra till i valet ^_^ ^_^

Publicerat

jag skulle ha svårt för den där trekanten. jag vill täcka målet oavsett om det handlar om kula eller hagel.

Publicerat

ja jag har funderat på docter också men har aldrig tittat i ett men om det är samma kvalite som meoptan så ligger den också bra till i valet ^_^ ^_^

Nu är ju jag lite jävig men min uppfattning är att Docter är vassare optiskt sett men det inte är nån jättestor skillnad. En sak som bör nämnas är att Unipointen har en lite ovanlig justering av belysningens styrka (digital belysning).

Det finns bara en knapp och med den sköter man allt. Två snabba tryck sätter igång belysningen i grundläge, tryck in knapen och håll den inne och belysningen ökar i styrka, släpp o tryck in igen och håll knappen inne och belysningsstyrkan minskar.

Man slår ifrån belysningen genom att trycka två gånger snabbt (samma som att sätta igång belysningen) och vill man att belysningen ska hamna på inställd styrka så trycker man tre gånger snabbt. Belysningen stänger av sig automatiskt efter 2 timmar.

Det tar några gånger för att lära sig (eller hur mbboman :-) ) men sen funkar det.

Classicen har traditionell analog belysning med ratt som ökar/minskar vartefter man vrider på ratten men bara nattbelysning.

Doctern har också lite tunnelseende på lägsta förstoringen men det har ju väldigt många av de andra fabrikaten, även de dyraste (undantag finns).

Publicerat

jag skulle ha svårt för den där trekanten. jag vill täcka målet oavsett om det handlar om kula eller hagel.

Belysningen tycker jag är det bästa med Trijicon. Den är alltid på och justerar sig automatiskt och inga batterier som lägger av. Däremot håller jag med om att trekanten inte är mitt favoritriktmedel heller.

Publicerat
  • Författare

ok, men jag har tittat på classicen för jag vill ha vanliga riktmedel, på unipointen är det väl bara en plutt(har jag för mig)

Publicerat

Jag har ett trijicon 2,5-10x56 som vaksikte och det funkar super för mina ändamål.. alltid lagom belysning. spetsen för exakt precision och för snabba lägen.... en hyffsat låg förstoring. och då med den lysande triangeln som funkar som punkten i en aimpoint.. Jag har amber färgad

Jag har aldrig upplevt att den täcker målet eller att man skulle skjuta högt pga att man riktar med "hela " triangeln i snabba lägen.. På dom håll som man skjuter på snabba mål så täcker ju inte triangel mer än någon cm i och med att den inte är medförstorande.

Publicerat
  • Författare

ok, tack för era åsikter och förslag.

J**LA svårt val dethär asså

Publicerat

ok, men jag har tittat på classicen för jag vill ha vanliga riktmedel, på unipointen är det väl bara en plutt(har jag för mig)

UP finns med enbart punkt och punkt och stolpar. Punkt och stolpar funkar då så att stolparna är medförstorande för avståndsbedömning och punkten är fast så när man drar upp förstoringen täcker den mindre o mindre del av djuret så man kan avge precisa skott. Punkt o stolpar är en bra kompromiss där du får både fördelen av meförstorande rm och precisionen i den lilla punkten vid hög förstoring.

RM up.bmp

Publicerat
  • Författare

hallå igen det var ju ett tag sen jag skrev här men nu undrar jag om trtiumet som trijicon använder som drivmedel i sina sikten, det står att det är 15 års garanti på det och då måste det ju betyda att det kommer ta slut. Det jag vill fråga är om man kan fylla på tritium när det tar slut eller om det bara är att köpa nytt sikte? :huh:

Publicerat

hallå igen det var ju ett tag sen jag skrev här men nu undrar jag om trtiumet som trijicon använder som drivmedel i sina sikten, det står att det är 15 års garanti på det och då måste det ju betyda att det kommer ta slut. Det jag vill fråga är om man kan fylla på tritium när det tar slut eller om det bara är att köpa nytt sikte? :huh:

Man får lov att skicka in kikaren å få det utbytt.

Men det kan lysa betydligt längre än så tydligen.

Stefan

Publicerat

Tritium är radioaktivt, dock oerhört lite. Så lite att en geigermätare inte ger utslag på radioaktiviten har jag fått lära mig. Tritium har även en halveringstid på ca 12 år och med en garanti på 15 år så borde kikaren lysa hyffsat länge innan du behöver fylla på med nytt tritium. Tänk även på att 15 år är en gräns som tillverkaren garanterar och som tillverkare vill man naturligtvis ha marginaler på garantitiden. Så jag gissar enkelt och snabbt att Trijicon kikarna funkar perfekt i alla fall 20 - 25 år.