Hoppa till innehåll
Almenson

Börja skjuta pistol...nästan omöjligt

Recommended Posts

Almenson    311
Almenson

Man tillbringar ju redan en hel del tid på skjutbanan så varför inte vara där lite till. Funderar på att börja skjuta pistol med dynamiskt skytte som inriktning. Men när jag läser på om det verkar det nästan omöjligt att börja med. Jag köper ju att man måste skjuta ett tag och visa att man är seriös, samt att man måste visa upp en viss skicklighet, men att man måste vara medlem och skytt (i någon gren man inte är så intresserad av) minst 1 år för att kunna tävla i en idrott (med eget vapen) verkar verkligen konstigt. Att det dessutom är svårt att ens komma med i klubben är ju ännu ett frågetecken. Är det så här överallt i sverige?

Det känns som att det borde vara enklare att börja med skytte, särskilt när man redan har någon sorts vapenlicens.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Teffek    504
Teffek

Häromrking har jag aldrig haft några problem. Man måste ju börja med precisionsskyttet på alla ställen jag känner till iallafall, sala vet jag har haft nybörjarkurser dom ville att man ska gå. Så här är det inte omöjligt eller ens svårt egentligen, bara gå med, bli tillräckligt bra på 6 månader, fixa licens och eget vapen och börja inom önskad gren.

Även om det är dynamiskt skytte du vill hålla på med så är nog precisionsskyttet en bra grund för att lära sig skjuta med pistol, det är ju vissa skillnader mellan pistolskytte och gevärsskytte.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Wizard    2 645
Wizard

Det har alltid varit strikt med handeldvapen och personligen tycker jag att det känns ganska tryggt.

När jag fick skaffa ny vapenlicens efter jag flyttade till England tog det 7 år att få full licens, det som aktiv tävlingsskytt. (hagel och kula)

1 år här känns inte så himla tufft om jag skall vara ärligt.

Fast klubbarna kanske kunde vara mer tillgängliga men jag känner mig tryggare att veta att det inte är så enkelt att knalla in på första bästa skjutklubb och bara börja panga heller.

Visst suger det lite för oss redan aktiva skyttar att behöva vänta så länge men det är för en anledning.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Outdoorsman    402
Outdoorsman

Instämmer med Teffek. Man bör lära sig att skjuta långsamt för att inse vilka fel man gör. Sedan är dett bara att öka... även om teknikerna för all del är delvis olika.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
novacula    10
novacula

Man tillbringar ju redan en hel del tid på skjutbanan så varför inte vara där lite till. Funderar på att börja skjuta pistol med dynamiskt skytte som inriktning. Men när jag läser på om det verkar det nästan omöjligt att börja med. Jag köper ju att man måste skjuta ett tag och visa att man är seriös, samt att man måste visa upp en viss skicklighet, men att man måste vara medlem och skytt (i någon gren man inte är så intresserad av) minst 1 år för att kunna tävla i en idrott (med eget vapen) verkar verkligen konstigt. Att det dessutom är svårt att ens komma med i klubben är ju ännu ett frågetecken. Är det så här överallt i sverige?

Det känns som att det borde vara enklare att börja med skytte, särskilt när man redan har någon sorts vapenlicens.

Om du vill skjuta dynamiskt så behöver du inte stå och nöta Bana C. Förbundet IPSC Sverige har sina egna kompetensprov som medger licens vid godkänt utförande. Dock komer du aldrig undan 1års-spärren för grovkalibrigt, annat än om föreningen är oseriös, det är i lagens mening inget krav på 1-års aktivt medlemskap för grovkalibrigt utan en rekommendation från Svenska Pistolskytteförbundet. En rekommendation som även IPSC Sverige följer.

I korta drag handlar det om att föreningen ska ha en chans att utvärdera dig som person samt bedöma din seriositet.

Jag var också skeptisk till detta i början. Men efter att idiot på idiot trampat in i hallen och vill börja skta pistol för att "nu har de varit och hämtat AK4:an så..." eller "jo, jag behöver en pistol för att försvara mig hemma sååå..." eller "fan vad dåligt det går, jag kanske skulle ta på mig stridsele fill med magg och peppra tavlan med AK4:an, då skriver du väl på guldserierna?".

Tror du jag skulle skriva på ett aktivitetsintyg till någon av de personerna? Alla citat är för övrigt true story.

Poängen är att en del visar vad de går för direkt, och en del döljer det lite bättre :) Vi i styrelsen skriver dessutom på under straffansvar kan jag tillägga. Om jag myglar och skriver på för någon som inte ska ha påskrift så handlar det om grovt osant intygande.

Så mitt råd är att skjuta och njuta med lånat vapen ett tag, även om det kan vara frustrerande, för ett år går fort och sen är du fast i en livstid av underbart trevligt pistolskytte :)

Underskatta heller inte Bana C.. Är du som jag tycker du det är tråkigt som fan, men det går inte att komma ifrån att det är där man lär sig grunderna och det är svårt att utvecklas som skytt om maninte löpande slipar på gunderna.

Själv ska jag gå IPSC Rifle och Shotgun-kurs till våren, sen blir det att inhandla en AR15 och skrämma gubbarna på älgbanan att Naturvårdsverket ändrat reglerna för halvautomatiska jaktvapen :)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Wizard    2 645
Wizard

Själv ska jag gå IPSC Rifle och Shotgun-kurs till våren, sen blir det att inhandla en AR15 och skrämma gubbarna på älgbanan att Naturvårdsverket ändrat reglerna för halvautomatiska jaktvapen :)

Ha med dig dold kamera :lol:

Fan vad kul att retas med gubbarna!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
novacula    10
novacula

Ha med dig dold kamera :lol:

Fan vad kul att retas med gubbarna!

Ett kul sidoprojekt med att äga en AR15 :D

Men jag vet inte om jag vågar, vi har ingen defibrilator på banan ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Almenson    311
Almenson

Jag tycker det är helt ok med att klubbarna kräver en viss tids aktivt skytte innan de skriver på för att någon ska få licens. Det är dessutom bra att kravet på guldserier finns, samt kravet att man är aktiv inom klubben. Jag förstår också att det kryllar av folk (unga grabbar kanske?) som vill komma med i klubbarna bara för att få äga en pistol, och det är givetvis ett problem. Däremot känns det på något sätt fel att jag som redan har förtroende att inneha vapen behöver gå samma långa väg som en, i skyttevärlden, total nybörjare för att kunna börja med den skyttegren som jag önskar.

Hur är det inom fältskytte med gevär? Måste man där skjuta ett år med .22a innan man kan börja med "sin" gren?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Hinkraka    1
Hinkraka

Den generella inriktningen är väl 6månader för .22 och ett år för grovskytte trot jag.

Ett år är inte så lång tid, om man har tid att vara aktiv och har man inte det bör man inte få licens ändå.

Däremot ifrågasätter jag många klubbars ovilja att vara tillgängliga. Jag har jagat i ett år efter plats, fick vänta 2-3 år på några ställen innan jag snubblat över lite kontakter i grannkommunen som gör att jag får börja en kurs till våren/sommaren. Om det finns så mycket folk att det finns väntetider på två-tre år, ja då kan klubbarna satsa lite mer på nyrekrytering och utöka grupperna som får träna!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
asm    33
asm

innan du börjar skjuta dynamiskt eller ppc bör du ha några tusen skott i ryggmärgen, det är inte så lätt som det kan verka.

sen att det är ett år är inte heller någon konstighet-

gå med i klubben - börja nybörjarkurs

skjuter du en gång i veckan kommer det förmodligen ta ca 4 månader innan du har dina guld & snabbserier.

= 2 månaders väntan på egen licens

sen skjuter du några tävlingar på sommaren (bana/fält) och är på så sätt aktiv

nu får du licens på din grovpang

Andreas

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MaxW    211
MaxW

Här är problemet inte att kravet på idog träning... Problemet är att få gå någon kurs! Har inte tittat nyligen, men senaste åren har det varit en kurs start med väldigt begränsat antal platser... DET är lite surt.. ;/

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Outdoorsman    402
Outdoorsman

SPSF har faktiskt ökat medlemsantalet fem år i rad... samtidigt som vi tappar skjutbanor. Vi håller på att undersöka bland annat effekterna av detta. Dock har vi i dagarna fått mycket positiva besked från Försvarsmakten under "Folk & Försvar", när det gäller tillgången till militära skjutfält.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
crowfear    244
crowfear

SPSF har faktiskt ökat medlemsantalet fem år i rad... samtidigt som vi tappar skjutbanor. Vi håller på att undersöka bland annat effekterna av detta. Dock har vi i dagarna fått mycket positiva besked från Försvarsmakten under "Folk & Försvar", när det gäller tillgången till militära skjutfält.

Ja !

Marmafältet i Älvkarleby vore nått att få idka civilskytte på, jag har ju slängt iväg 10 000 tals militära bulor där av allt från 6,5 till GRG, dock aldrig civilt. :wub:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
novacula    10
novacula

På tal om det.. :) Horssjöns skjutfält ligger på min jaktmark :) om jag åker dit å skjuter, kan de rycka mig i örat då? :) Det ÄR ju ändå min jaktmark :)

Det ni skriver om attföreningarna in är tillgängliga, jaa.. En av de föreningar jag är med i var exrremt svårt (för en icke insatt) att hitta kontaktuppgifter till. När man väl hittat var det bara att åka dit och skjuta :)

Andra föreningen är stor och där var det att skicka in en blankett, betala avgift, bli invald och lösa ut nyckel. Tog en vecka :)

Polisen i Karlstad skjuter på den banan, vilket jag tycker är lite kul. Alla deras instruktörer jag stått på (ja,iaf de yngre) har varit väldigt positiva till skytte och står gärnna och pratar lite skytte och vapen ett tag. Om man är lite nere kan man alltid åka och titta på när de övar :D Ja, på behörigt avstånd alltså ;)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Almenson    311
Almenson

Den generella inriktningen är väl 6månader för .22 och ett år för grovskytte trot jag.

Ett år är inte så lång tid, om man har tid att vara aktiv och har man inte det bör man inte få licens ändå.

Däremot ifrågasätter jag många klubbars ovilja att vara tillgängliga. Jag har jagat i ett år efter plats, fick vänta 2-3 år på några ställen innan jag snubblat över lite kontakter i grannkommunen som gör att jag får börja en kurs till våren/sommaren. Om det finns så mycket folk att det finns väntetider på två-tre år, ja då kan klubbarna satsa lite mer på nyrekrytering och utöka grupperna som får träna!

Ja det där är ett stort problem. Att behöva vänta 2-3 år för att ens få börja i klubben är ju vansinne.

Hur är det i umeå med grannkommuner? Kan någon rekomendera en klubb, där det är möjligt att få utbildningen inom rimlig tid?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
novacula    10
novacula

Ja det där är ett stort problem. Att behöva vänta 2-3 år för att ens få börja i klubben är ju vansinne.

Hur är det i umeå med grannkommuner? Kan någon rekomendera en klubb, där det är möjligt att få utbildningen inom rimlig tid?

Antar att det är pistolskyttekortetdu menar? Det behöver du inte göra för att träna eller tävla inom klubben. Jämfört med det teoretiska på jägarexamen är p-kortsprovet skrattretandelätt. Du får/köper häftet, läser på en vecka och sen skriverni provet. Ibland verkar det som att man måste vara 3st som skriver dock. Så någon utbildning är det väl inte direkt tal om.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
asm    33
asm

ser först nu att du bor i Umeå som jag, Umeå Pistolskytteklubb tar in en ny grupp nybörjare varje höst (jag är en av skjutledarna för årets nybörjarkull) vi tar in ca 20 st/år då antalet banor/klubbvapen är begränsat.

Att det skulle ta flera år att komma in stämmer inte heller, inte hos oss iallafall.

http://www.umepk.nu

Men årets kull är nog full, vi håller på att skjuta guldserier för fulla muggar. kursen börjar i oktober/november och slutar mar/april

Andreas

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
asm    33
asm

Problemet är att vi skjuter inomhus på vintern och har tillgång till 15 banor så vi kan inte utöka mer än så, att vi dessutom ställer upp varje onsdag i 6 månader idiellt för att folk ska få skjuta säger väl en del. _jag_ vill/ids/vill inte offra fler kvällar i veckan för att folk inte orkar vänta.

Ska klubben behöva köpa in 5 pangar till så är det en icke obetydande kostnad som måste tas in någonstans, är det rimligt att belägga klubbens medlemmar med den kostnaden?

Betänk att av 15 stycken som går kursen klarar 12 av guldsererna, 10 söker licens och gissningsvis kommer 7-8 st att vara aktiva i klubben.

Av den kull jag gick så är det 4 st som är med på de gemensamma träningarna resten är försvunna i tomma intet

Andreas

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
novacula    10
novacula

Problemet är att vi skjuter inomhus på vintern och har tillgång till 15 banor så vi kan inte utöka mer än så, att vi dessutom ställer upp varje onsdag i 6 månader idiellt för att folk ska få skjuta säger väl en del. _jag_ vill/ids/vill inte offra fler kvällar i veckan för att folk inte orkar vänta.

Ska klubben behöva köpa in 5 pangar till så är det en icke obetydande kostnad som måste tas in någonstans, är det rimligt att belägga klubbens medlemmar med den kostnaden?

Betänk att av 15 stycken som går kursen klarar 12 av guldsererna, 10 söker licens och gissningsvis kommer 7-8 st att vara aktiva i klubben.

Av den kull jag gick så är det 4 st som är med på de gemensamma träningarna resten är försvunna i tomma intet

Andreas

Du ser inget annat syfte att växa som klubb än att vara hygglig?

Medlemsvgiften till en förening är en avgift man betalar för att man ska få vara med och hjälpa till :)

Medlemmar ger pengar, pengar ger möjligheter att fixa till sina anläggningar (även om jag vill minnas att ni har det väldigt fint där uppe). :)

Är det du som är där varje onsdag så nybörjarna får skjuta så är det nog dags du sätter ned foten och ser till så du får avlastning.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
asm    33
asm

givetvis är jag inte ensam, vi är 2 skjutledare / vecka och varvar så vi inte står varje vecka. utan varannan/var 3:e vecka vilket jag tycker är lämpligt.

Det jag ville belysa var att banan är inte bara våran - vi har vissa kvällar i veckan som vi kan skjuta pistol, resterande dagar innehas av Gevärsskyttar, Luftgevärssyttar, Luftpistolskyttar, Polis mm.

Givetvis vill jag att klubben ska växa, men att komma och KRÄVA att vi ska ta in fler medlemmar för att man inte kan vänta ett halvår på att kursen ska börja är mitt tycke idiotiskt, jag är med i klubben för att jag vill skjuta själv - sen ställer jag givetvis upp för att få in nya medlemmar och utbildar nybörjare för det är faktist riktigt roligt att se någons utvecklingskurva.

iår har två kompisar börjat och de anmälde intresse i sommras och blev kallade via mail till ett informationsmöte i oktober (vilket alla som anmält intresse får) sen skjuter vi luft i någon månad och tränar vapensäkerhet & avfyring.

Andreas

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
asm    33
asm

ps.

Kroken, du har väl anmält dig till Swedish Open Indoor Championship 2011 i ppc? =)

Andreas

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
novacula    10
novacula

givetvis är jag inte ensam, vi är 2 skjutledare / vecka och varvar så vi inte står varje vecka. utan varannan/var 3:e vecka vilket jag tycker är lämpligt.

Det jag ville belysa var att banan är inte bara våran - vi har vissa kvällar i veckan som vi kan skjuta pistol, resterande dagar innehas av Gevärsskyttar, Luftgevärssyttar, Luftpistolskyttar, Polis mm.

Givetvis vill jag att klubben ska växa, men att komma och KRÄVA att vi ska ta in fler medlemmar för att man inte kan vänta ett halvår på att kursen ska börja är mitt tycke idiotiskt, jag är med i klubben för att jag vill skjuta själv - sen ställer jag givetvis upp för att få in nya medlemmar och utbildar nybörjare för det är faktist riktigt roligt att se någons utvecklingskurva.

iår har två kompisar börjat och de anmälde intresse i sommras och blev kallade via mail till ett informationsmöte i oktober (vilket alla som anmält intresse får) sen skjuter vi luft i någon månad och tränar vapensäkerhet & avfyring.

Andreas

Hmm, men klubben kräver pistolkortet innan man får skjuta med lånat vapen?

Så var det inte här. Vi tar en säkerhetsgenomgång och sedan skytte under översyn de första gångerna, vi anser det vara endel av kursen :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
novacula    10
novacula

ps.

Kroken, du har väl anmält dig till Swedish Open Indoor Championship 2011 i ppc? =)

Andreas

Dessvärre inte :( "Långt att åka" i kombination med två blöjbarn är inte så :)

Planen är nästa år, men man måste ju skjuta med sån jäkla dyr ammo där.. Jag är ju snålskytt jag :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
asm    33
asm

Hmm, men klubben kräver pistolkortet innan man får skjuta med lånat vapen?

Så var det inte här. Vi tar en säkerhetsgenomgång och sedan skytte under översyn de första gångerna, vi anser det vara endel av kursen :)

nädå, vi tar pistolskyttekortet under tiden kursen pågår men vi har skjutit luft de första tillfällerna för att få in det mjuka avtrycket, det är billigare med luftammo an 22lr, dessutom har vi självmarkerande lufttavlor så man ser snabbt hur man skjuter

Andreas

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
novacula    10
novacula

nädå, vi tar pistolskyttekortet under tiden kursen pågår men vi har skjutit luft de första tillfällerna för att få in det mjuka avtrycket, det är billigare med luftammo an 22lr, dessutom har vi självmarkerande lufttavlor så man ser snabbt hur man skjuter

Andreas

Ok, låter som ni har något eget påhitt med kurs för er där då :)

Vår förening är så liten, så det finns sällan behov av kurser för de enstaka som då och då dyker upp. :)

Jag har lobbat för att vi ska ha en hemsida i två år :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE