Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hårdrock rätt medicin mot varg....

Featured Replies

Publicerat

Hårdrock är bra till precis allt

Publicerat

Black Metal - de nya vargjägarna!

black_metal_fan_mallcore.jpg

:lol:

Publicerat

Black Metal - de nya vargjägarna!

black_metal_fan_mallcore.jpg

:lol:

Hahaha !!! :lol::lol:

Publicerat

ja som bara lyssnar på britney spears e ganska rökt alltså... :mellow:

de känns ju inte så jämställdt. :o

Publicerat

ja som bara lyssnar på britney spears e ganska rökt alltså... :mellow:

de känns ju inte så jämställdt. :o

Säg inte det...

spears_britney_ugly.jpg

Borde kunna skrämma även den vildaste ulv! :ph34r:

Publicerat

hädelse!

Publicerat

snick-snack. finns bara en låt.

Publicerat

haha, naturligt urval kallas det, vi som lyssnar på hårdrock och metal är mer lämpade att leva i denna värld medans dom andra är mer lämpade som vargföda:P I framtiden kommer det alltså enbart finnas hårdrockare och metalfans, framtiden kanske inte är så dum endå.

Publicerat

Nejnejnej! Det var ju helt klart GUD som räddade honom ju! Creed spelar ju kristen rock

Detta är en vargjägare

jesus-gun.gif.png

Publicerat

Well, jag är både kristen och lyssnar på hårdrock så jag klarar mig i vilket fall som helst:P

Publicerat

haha! Creed-Overcome.

Ja, då kanske birgit friggebods favvo: we shall overcome blir bra :lol: :lol: :lol:

Publicerat

Hårdrock är bra till precis allt

Så sant så :D

Publicerat

Tja att raljera över musikval och om huruvida Brittan duger till att skrämma det ena eller andra är visserligen rätt trevligt.

Men jag tycker att en intressant aspekt försvinner i "bruset".

Om vargarna nu visar intresse för smågrabbar så kanske debatten om vargens eventuella farlighet för människan kommer att ta en tämligen drastisk vändning inom den snaraste tiden. Visst, det här var nog egentligen ingen attack utan en lite nyfiken recognocering. Men är det inte så nordamerikanske forskare säger att varg/coyote agerar när de börjar undersöka nya bytestyper?

Jag är personligen övertygad om att med en stam på ca 200-300djur så kommer attacker att vara synnerligen ovanliga. Och det kommer finnas någon "förklaring" till varför den skedde. Typ, skadad/sjuk varg ,extrem svält i området,Varg utstött från flocken, detta är ungdjur utan ledning från Alfadjur (denna förklaaring kommer vara extra populär om alfadjur skjutits under jakt), den attackerade försökte skydda sin hund/katt/get/får, hunden attackerade en valp etc etc. Jag är också övertygad om, trots att jag saknar någon som helst vetenskaplig kunskap i frågan, att frekvensen inte ökar linjärt med ökad vargstam utan att det finns någon typ av progressiv tillväxt.

Tack och lov kommer väl frekvensen att vara så låg att det tar några hundra år innan vi har tillräckligt material för en statistisk analys...

Någon mer än jag som funderat i dessa banor?

MVH // Henrik

Publicerat

Tja att raljera över musikval och om huruvida Brittan duger till att skrämma det ena eller andra är visserligen rätt trevligt.

Men jag tycker att en intressant aspekt försvinner i "bruset".

Om vargarna nu visar intresse för smågrabbar så kanske debatten om vargens eventuella farlighet för människan kommer att ta en tämligen drastisk vändning inom den snaraste tiden. Visst, det här var nog egentligen ingen attack utan en lite nyfiken recognocering. Men är det inte så nordamerikanske forskare säger att varg/coyote agerar när de börjar undersöka nya bytestyper?

Jag är personligen övertygad om att med en stam på ca 200-300djur så kommer attacker att vara synnerligen ovanliga. Och det kommer finnas någon "förklaring" till varför den skedde. Typ, skadad/sjuk varg ,extrem svält i området,Varg utstött från flocken, detta är ungdjur utan ledning från Alfadjur (denna förklaaring kommer vara extra populär om alfadjur skjutits under jakt), den attackerade försökte skydda sin hund/katt/get/får, hunden attackerade en valp etc etc. Jag är också övertygad om, trots att jag saknar någon som helst vetenskaplig kunskap i frågan, att frekvensen inte ökar linjärt med ökad vargstam utan att det finns någon typ av progressiv tillväxt.

Tack och lov kommer väl frekvensen att vara så låg att det tar några hundra år innan vi har tillräckligt material för en statistisk analys...

Någon mer än jag som funderat i dessa banor?

MVH // Henrik

Tänkte tanken men reagerade inte speciellt på det.

Det här kommer att bli mer och mer vanligt nu när de har allt mindre plats att springa runt på.

De yngre och svagare individerna kommer att leta nya marker och då kommer de att träffa på människor. Detta är exakt vad som händer med björnarna i trakterna runt Strömsund i Jämtland.

Så här kommer det att bli mer och mer med den nya rovdjurspolitiken skulle jag tro.

Exakt samma anledning till att jag har rådjur inne i min trädgård och äter äpplen fast det känns inte lika illa på något sätt... :blush:

Publicerat

Tänkte tanken men reagerade inte speciellt på det.

Det här kommer att bli mer och mer vanligt nu när de har allt mindre plats att springa runt på.

De yngre och svagare individerna kommer att leta nya marker och då kommer de att träffa på människor. Detta är exakt vad som händer med björnarna i trakterna runt Strömsund i Jämtland.

Så här kommer det att bli mer och mer med den nya rovdjurspolitiken skulle jag tro.

Exakt samma anledning till att jag har rådjur inne i min trädgård och äter äpplen fast det känns inte lika illa på något sätt... :blush:

Njae, Nu tror jag väl att björnarna är bra mycket farligare för människan. Åtminstone en mot en. Dessutom finns väl 5-10 gånger så många björnar i Strömsund som det finns vargar i Sverige. (Nu avslöjade jag vad jag tror om björninventeringen i Jämtland...) Men för att förklara hur vanliga björn incidenter är så brukar jag nämna att jag har ett 50 tal släktingar och vänner i Jämtland. Och samtliga av dem har en nära vän eller släkting som varit utsatt för en björnincident. (Nej det är inte jagsjälv) Visst, oftast skenattacker men "tell that to my pants..." som en av dem sa.

(OK Jag rör mig kanske mest i kretsar som tillbringar en hel del tid i skogen...)

Så vanliga tror jag inte vargincidenter kommer att bli ens om vi (gud förbjude) får tusen vargar.

Förstår dock vad du menar. Och rådjur gör väl inte så stor skada. Men hur roligt hade det varit om det hade varit älg eller gris och du hade haft egna småttingar i en sandlåda bredvid? Måste erkänna att jag har svårt att förstå att det finns människor som inte inser att andra kan känna obehag av att ha varg inpå husknuten. Personligen har jag svårare att förstå att det kan finnas folk som är rädda för att flyga.

OBS Tolka mig inte som att jag vill utrota vargen. (eller björnen) Jag säger bara att stora vilda djur kan medföra problem som vi måste försöka motverka. Jag tror att jakt är ett bra sätt.

// Henrik

Publicerat

Som förälder skulle jag inte känna mig ett dugg trygg i att en vargflock följde med min son från skolbussen beväpnad med en mobiltelefon som spelar rock, antalet av vargar eller björnar kan man ju inte spekulera i om det nu inte är samma forskare som med en dåres envishet hävdade att det fanns max 300 björnar i Sverige, nu visade ju jägarnas spillnings inventering att det fanns ungefär 10 gånger så mycket och forskarna kom på att det fanns ca 2000.

Man får tycka vad man vill om Woffe men jag hade aldrig accepterat att dessa sprang runt benen på min grabb, alla woffelovers kunde få prova på den där promenaden ensamma.

Publicerat

Beteendet från vargarna låter som ett undersökande beteende, alltså att dom helt enkelt undrar vad det är för varelse, om den är farlig eller om den går att äta men konstaterade dom att den var farlig i någon grad. Det finns en publikation som heter "rädslan för varg" jag tror att den finns på viltskadecenters hemsida som man borde läsa om man tycker att det är intressant med vargars beteende gentemot människor.

Hittar man den inte på viltskadecenters hemsida så har jag den på datorn och kan maila över den till dom som är intresserade.

Publicerat

Beteendet från vargarna låter som ett undersökande beteende, alltså att dom helt enkelt undrar vad det är för varelse, om den är farlig eller om den går att äta men konstaterade dom att den var farlig i någon grad. Det finns en publikation som heter "rädslan för varg" jag tror att den finns på viltskadecenters hemsida som man borde läsa om man tycker att det är intressant med vargars beteende gentemot människor.

Hittar man den inte på viltskadecenters hemsida så har jag den på datorn och kan maila över den till dom som är intresserade.

Min mor tillhör den oroliga sorten. Hon är orolig varje gång jag är ute och flyger. (Vilket är flera ggr/månad) Hon är överlycklig över att jag nuförtiden nästa helt lagt av med dykandet. (tar för mycket tid från jaktförberedelser...) Hon får stora skälvan när jag deltar i björnjakten.

Att jag kan bevisa statistiskt att jag i samtliga de här fallen löper långt mycket större risk att råka illa ut under bilfärden till och från de här aktiviteterna eller till och från jobbet hjälper ungefär lika mycket som ovan nämnda publikation hjälper för den som är rädd för vargen.

(Om det nu är den publikationen jag tror att det är) Rädsla bygger inte alltid (understatement) på logik!

Fast intressant läsning kan det ju vara ändå...

Publicerat

Nej inte hjälper den särkilt mycket mot rädsla för varg, för det får man nog åka till kolmården:P Men det är intressant läsning i ämnet människan och vargen.

Publicerat

Riktigt hård hårdrock kan ju skrämma en död så varför inte lilla söta vargen :D

Publicerat

Hej !

Ska man tro denna forskare http://www.themarknews.com/authors/462-valerius-geist, som har skrivit om vargen & människan

i detta dokument http://rliv.com/wolf/GeistWhenDangerous.pdf så var killen i Norge ganska illa ute !

I det dokumentet refererar han bla till Mark McNay´s undersökning från 2002 som finns här: http://www.wildlife.alaska.gov/pubs/techpubs/research_pdfs/techb13p1.pdf

Där har McNay sammanställt kända fall av människa & vargkontakt och analyserat dessa.

L. David Mech från USA ger en bra bakgrund och funderingar kring "vargförvaltning" i detta dokument: http://www.wolf.org/wolves/learn/basic/resources/mech_pdfs/311Considerations4DevelopingWolfHarvesting.pdf

Här finns mer artiklar av han: http://www.wolf.org/wolves/learn/basic/resources/mech_pdf.asp

Killen från Norge kanske hade läst denna broschyr: http://de5stora.com/illustrationer/fil_20041118131850.pdf :rolleyes:

Man ska inte okritiskt köpa allt vad forskare säger & skriver men ovanstående länkar tycker jag har varit intressanta att läsa.

** OT **

Mina åsikter i "vargfrågan":

Ska vi ha varg i sverige? Ja, om vi kan få det att funka praktiskt. Som det ser ut idag så har vi inte hittat formerna för det.

Går det att få det att funka praktiskt? Vet ej. Här har forskarna, NVV o våra politiker (oavsett färg), en hel del att göra.

Ska vi ha jakt på varg? JA

Har det blivit lokalt för hög koncentration av varg: JA, lider med er som drabbats!

Är det för lite fokus på det totala rovdjurstrycket? JA.

** END OT **

//Ulf

PS Lämplig musik till detta inlägg är Iron Maiden "Fear of the dark" DS

Publicerat

Hej !

Ska man tro denna forskare http://www.themarknews.com/authors/462-valerius-geist, som har skrivit om vargen & människan

i detta dokument http://rliv.com/wolf/GeistWhenDangerous.pdf så var killen i Norge ganska illa ute !

I det dokumentet refererar han bla till Mark McNay´s undersökning från 2002 som finns här: http://www.wildlife.alaska.gov/pubs/techpubs/research_pdfs/techb13p1.pdf

Där har McNay sammanställt kända fall av människa & vargkontakt och analyserat dessa.

L. David Mech från USA ger en bra bakgrund och funderingar kring "vargförvaltning" i detta dokument: http://www.wolf.org/wolves/learn/basic/resources/mech_pdfs/311Considerations4DevelopingWolfHarvesting.pdf

Här finns mer artiklar av han: http://www.wolf.org/wolves/learn/basic/resources/mech_pdf.asp

Killen från Norge kanske hade läst denna broschyr: http://de5stora.com/illustrationer/fil_20041118131850.pdf :rolleyes:

Man ska inte okritiskt köpa allt vad forskare säger & skriver men ovanstående länkar tycker jag har varit intressanta att läsa.

** OT **

Mina åsikter i "vargfrågan":

Ska vi ha varg i sverige? Ja, om vi kan få det att funka praktiskt. Som det ser ut idag så har vi inte hittat formerna för det.

Går det att få det att funka praktiskt? Vet ej. Här har forskarna, NVV o våra politiker (oavsett färg), en hel del att göra.

Ska vi ha jakt på varg? JA

Har det blivit lokalt för hög koncentration av varg: JA, lider med er som drabbats!

Är det för lite fokus på det totala rovdjurstrycket? JA.

** END OT **

//Ulf

PS Lämplig musik till detta inlägg är Iron Maiden "Fear of the dark" DS

Tja hade han uppträtt på ett mer nervöst sätt så hade han antagligen klassats som bytesdjur, så illa ute var han ju. Men han agerade rätt och därför klarade han sig. Onekligen intressant läsning du la upp. Ska läsa igenom dom mer noggrant senare då jag har mer tid, nu ska jag ut i ulvskogen och jaga räv:P