Publicerat Januari 26, 201115 yr Författare Blir det inte (på kikaren i bild) 1-15 (är ju 4 klick från 14 till 0) Moa på ett varv dvs 15*4(1/4 moa/klick)=60 klick på ett varv. Vilket blir 43,8 cm justering på ett varv. // Jo typ eller alltså, liksom VA FAN LASSE nu blev jag snurrig igen
Publicerat Januari 26, 201115 yr Blir det inte (på kikaren i bild) 1-15 (är ju 4 klick från 14 till 0) Moa på ett varv dvs 15*4(1/4 moa/klick)=60 klick på ett varv. Vilket blir 43,8 cm justering på ett varv. // Jo då det är 0-14 på skalan första varvet, ett helt varv på ratten går från 0-15, detta är inte sådan matematik att man får glömma 0:an, som alltid är det svårare att skriva om det än att göra det i verkligheten. har man 1/8 dels klick är det nog förre MOA per varv som gäller. Notera att tuben ovan inte är den som Waxin har inhandlat. /Christian
Publicerat Januari 26, 201115 yr öppnar tråden och tänker perfekt någon mer person som troligen har Nightforce sikte ( inte så vanligt annars med 1/8MOA misstänker jag? ) sen läser jag typ halva sidan o börjar känna mig smart. sen nu i slutet vart det som grekiska och jag bestämmer mig härmed att fortsätta dricka min öl o tittar andra trådar för ikväll helt klart vettig tråd o ska bli roligt o lära sig detta någon gång
Publicerat Januari 26, 201115 yr Jo typ eller alltså, liksom VA FAN LASSE nu blev jag snurrig igen Ha ha skit kul att lilla jag kan göra någon snurrig. waxin: vänligen fixa motsvarande bild på ditt sikte NU Kan bara instämma, helt omöjligt att ge rätt bild annars. Lutar mig tillbaka så de som verkligen kan får svara först... Klicken har jag klart för mig, men detta satans MOA/MIL hit o dit gör mig snurrig. Edit: Mil börjar klarna så smått men i min värd kan man inget om man inte har det i skallen. Vill inte vara bunden till tabeller o liknande för att kolla varje gång. I början är det helt klart omöjlig utan men sen... Men nu menar jag inte att man ska ha koll på alla olika laddningar man har och deras rangecard. Mäta med mildot eller liknande kommer att ta ett tag att lära sig, omräkningar hela tiden. //
Publicerat Januari 26, 201115 yr Författare waxin: vänligen fixa motsvarande bild på ditt sikte NU Är på G. batteri torsk i kameran och det blev för dåliga bilder i telefonen
Publicerat Januari 26, 201115 yr Är på G. batteri torsk i kameran och det blev för dåliga bilder i telefonen Tapp tapp tapp //
Publicerat Januari 27, 201115 yr Författare Bilder kommer i kväll för nu är kameran full laddad. Lyckades nolla siktet igår kväll. skalan på mina target-rattar går från 0-6 och med 8 klick mellan varje.
Publicerat Januari 27, 201115 yr Freddan, om det går från 0-6 så har du 7 MOA per varv, dvs när du är åter på det som markeras 0 har du rattat in 7 MOA, Med dina egna framräknade justeringar, 200m -155 21klick = 2,6moa 250m -324 36klick = 4,5moa 300m -565 52klick = 6,5moa 350m -889 71klick = 8,8moa har du ut till 300 på första varvet på ratten och därefter är du inne på andra varvet, helt ok faktiskt, en minnesregel i sig, ut till 300 första varvet, därefter inne på andra varvet. /Christian
Publicerat Januari 27, 201115 yr Författare På begäran, ber om ursäkt för att det tagit lite tid Kanske inte de bästa bilderna men WTF de får duga
Publicerat Januari 27, 201115 yr Rikard har rätt, Angående att hålla reda på 0 och vad som är första varvet så ser du de små strecken under ratten, där får man memorera (förslagsvis skriva ner) var man börjar någonstans. /Christian
Publicerat Januari 27, 201115 yr Vad är det för kikare? Gissar att toppen på ratten är en skruv testa att hålla i ratten och lossa dessa, sedan brukar det finnas en justeringsskruv under hatten så du kan ställa in höjdskalan. Med 1/8 klick är det nog smart att göra kortet i moa istället för klick för det blir rätt jobbigt att räkna med så små klick
Publicerat Januari 27, 201115 yr Vad är det för kikare? Gissar att toppen på ratten är en skruv testa att hålla i ratten och lossa dessa, sedan brukar det finnas en justeringsskruv under hatten så du kan ställa in höjdskalan. Med 1/8 klick är det nog smart att göra kortet i moa istället för klick för det blir rätt jobbigt att räkna med så små klick Weaver 6-24x42 Mildot, Man kan lossa skalan med skruven ovanpå men inte nollställa den mot höjdskalan så vitt jag minns från min tub, som sagt MOA är det som gäller. /Christian
Publicerat Januari 28, 201115 yr Författare Weaver 6-24x42 Mildot, Man kan lossa skalan med skruven ovanpå men inte nollställa den mot höjdskalan så vitt jag minns från min tub, som sagt MOA är det som gäller. /Christian Godmorgon grabbar. Ja C har rätt, man nollställer klicken/moa, men det går inte att nollställa höjdskalan, det ska nog inte vara några problem att hålla koll på skalan då ja ämnar skriva en liten kom ihåg på mitt droppchart. Lars, nu har aldeles rätt i att det är lättare att räkna moa istället för klick, eftersom jag annars måste räkna rätt upp till 139 klick/500m vilket förmodligen skulle innebära att vid sådär 60 klick så har jag förmodligen tappat räkningen och får ett raseriutbrott och kallar kikaren för massa tokiga saker..
Publicerat Januari 28, 201115 yr Författare Äntligen fredag, och helgen innehåller både jakt och skytte hoppas jag. Eftersom den mentala dimman börjar lätta vad gäller klick och moa så ska en del tid nu ägnas åt att försöka lära sig det där med MIL-DOT. känns dumt att ha ett riktmedel med den funktionen utan att utnyttja den. Jag har valt att försöka lära mig en sak i taget för att det inte ska bli så rörigt i pallet. Så ni som trodde att killen äntligen fattat så nu blir det lite lugnare i tråden, kan glömma det, för nu kommer det komma en heldel frågor. Jag vet ju VAD de ska användas till, men inte HUR. Jag har fått en hel del info från bla Christian men jag tror att en del behöver jag få förklarat för mig på ren svenska. Återkommer //The Wax
Publicerat Januari 28, 201115 yr Författare Eftersom de flesta avstånden jag skjuter på banan är kända, behöver jag ju inte använda dottarna för att räkna ut avstånden, däremot skulle jag behöva kunna räkna ut/få veta vilken dott/mil jag ska sikta med på vilket avstånd? Ja dessa funderingar... Stort tack till er som kommit en bit på väg och er som faktiskt behärskar detta ämne att ni tar er tid att hjälpa undertecknad. /Waxin
Publicerat Januari 28, 201115 yr Eftersom de flesta avstånden jag skjuter på banan är kända, behöver jag ju inte använda dottarna för att räkna ut avstånden, däremot skulle jag behöva kunna räkna ut/få veta vilken dott/mil jag ska sikta med på vilket avstånd? Mildot:en synkar ju tyvärr inte med MOA, vilket med all önskvärd tydlighet visar det olämpliga med mildot-riktmedel och rattar i MOA Det går att ta fram en skala för detta iof sig, men då har du ett ballistikkort med höjdjustering i MOA, och sen en extra kolumn med justeringen i mil (som du använder för att "hålla över"). mildot är dock gjord för avståndsbedömning. Du kan också använda riktmedlet för att exempelvis se hur långt till höger du ligger på 300 meter. Det är ju 30 cm mellan två dottar när du ligger på 300 meter.
Publicerat Januari 28, 201115 yr Författare Mildot:en synkar ju tyvärr inte med MOA, vilket med all önskvärd tydlighet visar det olämpliga med mildot-riktmedel och rattar i MOA Det går att ta fram en skala för detta iof sig, men då har du ett ballistikkort med höjdjustering i MOA, och sen en extra kolumn med justeringen i mil (som du använder för att "hålla över"). mildot är dock gjord för avståndsbedömning. Du kan också använda riktmedlet för att exempelvis se hur långt till höger du ligger på 300 meter. Det är ju 30 cm mellan två dottar när du ligger på 300 meter. Ja Ex egentligen vet jag att så är fallet för det har Christian berättat tidigare men det hade fallit i glömska. Med andra ord för att göra det jävligt enkelt...Jakt,avståndsbedömmning=Mil-Dot, på banan klick och MOA.
Publicerat Januari 28, 201115 yr Ja Ex egentligen vet jag att så är fallet för det har Christian berättat tidigare men det hade fallit i glömska. Med andra ord för att göra det jävligt enkelt...Jakt,avståndsbedömmning=Mil-Dot, på banan klick och MOA. ............. Mil-dot i kikaren är en sak... Då finns olika riktpunkter fast i kikaren. Att klicka på kikaren innebär mycket mer .... Efter skottet klickade jag tillbaks till ursprunget? Eller måste jag stega tillbaks nu? Eller vart fan är jag på kikaren....???? Träffar jag om jag siktar raktpå nu på 80m?? Eller är den inställd på 300m?.... Bommade jag ett klick eller är jag rätt, hur fan ska jag kunna ta hänsyn till klicken jag vet ju inte hur många klick jag jag har justerat hit och dit under jaktåret!?!? Varför inte uppfinna en kikare som du skottställer på ett visst avstånd och sedan klikar vidare beroende avstånd..... Men med en fast, tydlig, markeringing för att återgå till den fastställda inskjutningen på ett visst avstånd!!??
Publicerat Januari 29, 201115 yr En bit vit tejp på ratten och saken är biff. Markera 100-200-300 und so weiter. Enkelt att justera in på avståndet du vill skjuta på och jätterlätt att se att man är tillbaka igen. //
Publicerat Januari 29, 201115 yr En bit vit tejp på ratten och saken är biff. Markera 100-200-300 und so weiter. Enkelt att justera in på avståndet du vill skjuta på och jätterlätt att se att man är tillbaka igen. Så kan man också göra - lätt som en plätt. Eller att man helt enkelt nollställer höjdskalan på 100, och sen skruvar för alla andra avstånd enligt ballistikkortet. Så har vi gjort i några år nu och jag har inte skruvat bort mig en enda gång.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Tejpen är iofs en användbart medel men sen byter man ammo eller så är det vinter ute och nästa gång sommar. Jag röstar stenhårt för att skruva för avstånd och vind på bana och skruva för avstånd vid jakt. De överlagda skotten brukar sällan vara sådana att man behöver fundera att hinna med. /Christian