Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förfrågningar från en blivande bågskytt 'jägare'

Featured Replies

Publicerat

Hejsan är ny på forumet och har under en längre tid läst på ang bågejakt.

Jag har lite frågor som jag hoppas ni kan ge mig svar på, då min lokala bågskytteklubb inte är mycket till hjälp då compoundbåge är "handikappsbåge" och tavelskytte är det enda som intresserar dom.

Jag funderar på att köpa denna bågen Bear Charge fast från ett tyskt företag.

Jag vet att val av båge är högst individuellt, men som en "beginner bow", och det ska noteras att jag har sedan tonåren en skada i armen vilket resulterar i förlust i armmuskelaturen. vilket jag hoppas träna upp nu igen iochmed bågskyttet

Jag funderar på antingen en 40-50# eller en 50-60# och 28" drag. Om jag tar den lättare, har jag fortfarande energi i bågen nog för att jaga vilt?(i framtiden) då kan jag ju börja med 40 för att sedan justera upp den till 50#

Sen letar jag också efter vad det är som krävs från personen för att jaga, krävs det jägarexamen och IBEP licens? Bågjaktsförbundets hemsida är inte så informationsrik på den punkten.

har fler frågor, men vill inte trötta ut er! =)

Tack

/Hälsningar Johan

Publicerat

Hejsan är ny på forumet och har under en längre tid läst på ang bågejakt.

Jag har lite frågor som jag hoppas ni kan ge mig svar på, då min lokala bågskytteklubb inte är mycket till hjälp då compoundbåge är "handikappsbåge" och tavelskytte är det enda som intresserar dom.

Jag funderar på att köpa denna bågen Bear Charge fast från ett tyskt företag.

Jag vet att val av båge är högst individuellt, men som en "beginner bow", och det ska noteras att jag har sedan tonåren en skada i armen vilket resulterar i förlust i armmuskelaturen. vilket jag hoppas träna upp nu igen iochmed bågskyttet

Jag funderar på antingen en 40-50# eller en 50-60# och 28" drag. Om jag tar den lättare, har jag fortfarande energi i bågen nog för att jaga vilt?(i framtiden) då kan jag ju börja med 40 för att sedan justera upp den till 50#

Sen letar jag också efter vad det är som krävs från personen för att jaga, krävs det jägarexamen och IBEP licens? Bågjaktsförbundets hemsida är inte så informationsrik på den punkten.

har fler frågor, men vill inte trötta ut er! =)

Tack

/Hälsningar Johan

I dagsläget finns ingen info om framtida krav på en svensk bågjägare. Naturvårdsverket har inte tagit något beslut i frågan än.

Men om vi ska spekulera lite i vad som eventuellt kommer att krävas för att kunna jaga med båge i Sverige så kan det se ut såhär:

Först och främst ska du ha komplett svensk jägareexamen. Det innefattar teori och godkända skjutprov med både hagelgevär och kulgevär.

Du måste förmodligen även inneha ett klass 1 vapen i din vapengarderob.

Sen kompletteras detta med en Svensk bågjägareutbildning och skjutprov.

IBEP är ingen licens. Det är en utbildning man kan gå som medlem i Svenska Bågjägareförbundet. International Bowhunters Education Program=IBEP

Den är ett krav i många delstater i USA. Enbart IBEP ger dig inte rätt att jaga. Skjutprov förekommer på Åland och i Danmark.

IBEP och bågjägareskolan som hålls av Svenska Bågjägareförbundet är dock en bra start på din framtida bågjägareväg.

Notera att du måste kunna skjuta med din båge och ha den intrimmad med jaktspetsar för att klara skjutprovet.

Kontakta en bågjägareklubb för mer hjälp.

Att du inte får nån hjälp eller info från din lokala bågskytteklubb är inget ovanligt. Det finns helt enkelt inget att hämta där som kan hjälpa dig i jaktliga frågor. Många av klubbarna har tavelskytte med rekurvbågar som huvudsyfte. Compound har i vissa klubbar setts som något som katten släpat in. Svenska Bågskytteförbundet var faktiskt motståndare till att tillåta compound som tävlingsbåge i början. Men då FITA godkände den så var man tvugna att böja sig. Det var samma sak med 3D skyttet i början. Det liknade ju riktig jakt alldeles för mycket.

För mer info om bågar och annan utrustning ska du läsa igenom inläggen i detta forum. Där finns massor av nyttig kunskap att hämta.

Vad gäller Bear bågen så har jag inte provskjutit just den modellen som du funderar på. Har ägt en Bear Truth 2 och den fällde jag en del vilt med i sydafrika och var nöjd med prestandan i den. Mjuk dragkurva och bra grepp i handtaget.

Men alla moderna compoundbågar gör sitt jobb och 40-50 pound är fullt tillräckligt för jakt. Det finns joule gränser i vissa länder som du måste uppfylla för att få jaga olika vilt. Om du ska jaga rådjur på åland så räcker en 50 pounds båge och en pil som väger minst 25 gram. Se bara till att din jaktspets är rakbladsvass.

I denna kalkylator kan du räkna ut din kinetiska energi och sen läsa av i tabellen vilket viltslag som din utrustning lämpar sig för.

http://bowsite.com/bowsite/features/practical_bowhunter/penetration/index.cfm

Har du koll på exakt vad du ska ha för draglängd?

Vet du vilken styrka som du orkar hantera? (D.v.s inte bara spänna, utan faktiskt skjuta en längre serie med)

Kan du själv justera draglängd på din båge?

Klarar du av att byta strängar och justera timing på bågen?

Kan du trimma in din utrustning själv?

Om du svarar nej på någon av dessa frågor så rekommenderar jag dig att köpa din båge av en Svensk handlare som kan bistå dig med support. För det kommer du säkerligen att behöva. Att köpa i t.ex Tyskland blir kanske billigt i början. Men det kan ju bli svårt för dig som nybörjare att hämta hjälp därifrån.

Vet man exakt vad man vill/ska ha och kan serva sin utrustning så är det en annan sak.

Vi bågjägare har några firmor som vi rekommenderar blivande bågjägare att handla ifrån. De hittar du här:

Nämnas kan att Bear säljs av flera handlare i Sverige.

En firma som är på god väg att bli rekommenderad är: http://www.racerback.se/ Ring och prata med David!

Gärdhems Archery säljer också Bear bågar. Du hittar den här: http://www.gardhemsarchery.se/text1_1.html

Läs även Rogers blogg:

m.v.h

JS

Publicerat
  • Författare

Tack för ett väldigt informationsrikt inlägg!

Det ang spekulationer om hur det skulle se ut om bågjakt blev lagligt i sverige låter som ett troligt scenario när det gäller jägarexamen innan.

Jag har dock en fråga om hur övriga länder ställer sig till detta, givetvis kan ni inte svara för andra länder, men ni kanske kan peka mig i rätt riktning, ex Finland/Danmark, Staterna, hur ser dom på att man måste ha jägarexamen från början?

Ni får inte misstolka mig om att jag enbart vill ta en genväg till jakt, naturliv, fiske och även jakt har varit alltid varit ett stort intresse för mig, men det skulle aldrig falla mig in att jaga med gevär.

Att jakt på vilt ligger långt i min framtid är jag medveten om.

Jag har räknat lite på både foot-pound samt KE, i olika utformningar på bågen som jag har i åtanke. Och som du skrev så är den fullt tillräcklig för jakt.

Ja, jag har räknat på min draglängd, då jag inte har tillgång (vad jag vet) till en vettig återförsäljare i göteborg. Men Bear Charge tillåter justering mellan 26-30.

Nej tyvärr har jag ingen större möjlighet att pröva olika bågar för att bestämma vilken vikt jag orkar skjuta längre serier med, men musklerna tål ju att tränas så att säga, och jakt ligger som sagt en bra bit i framtiden ( det jag e lite fundersam till är om min teknik skulle påverkas genom att ha en för tung dragvikt )

Därför funderar jag på Bear charge då den tillåter 10# justering.

Nej jag kan inte trimma min utrustning, eller byta sträng, men DETTA hoppas jag på att min lokala klubb kan hjälpa mig med då jag vet att 1-2 använder compoundbåge, eller om jag får ta sikte på en bågjaktsklubb i uddevalla el jönköping. För det kommer bli att jag utnyttjar min lokala klubbs lokaler, oavsett vad deras åsikter om bågen.

Jag e medveten om det du säger ang en köpare i Sverige, och jag håller ju med dig. Men dom handlarna ligger väldigt avlägset, Jag försöker hålla mig påläst men inget slår ju Real life prövning så att säga. Men får jag då en bra utrustning för ett billigare pris, så kan man ju som arbetslös för tillfället lägga en större del på just att ta sig till klubbarna som har denna kunskap som jag eftersträvar.

Hoppas det inte blev för slarvigt skrivet, det är röda linjer överallt så man blir lite självblind.

Återigen tack för svaret innan!

Publicerat

Tack för ett väldigt informationsrikt inlägg!

Det ang spekulationer om hur det skulle se ut om bågjakt blev lagligt i sverige låter som ett troligt scenario när det gäller jägarexamen innan.

Jag har dock en fråga om hur övriga länder ställer sig till detta, givetvis kan ni inte svara för andra länder, men ni kanske kan peka mig i rätt riktning, ex Finland/Danmark, Staterna, hur ser dom på att man måste ha jägarexamen från början?

Ni får inte misstolka mig om att jag enbart vill ta en genväg till jakt, naturliv, fiske och även jakt har varit alltid varit ett stort intresse för mig, men det skulle aldrig falla mig in att jaga med gevär.

Att jakt på vilt ligger långt i min framtid är jag medveten om.

Jag har räknat lite på både foot-pound samt KE, i olika utformningar på bågen som jag har i åtanke. Och som du skrev så är den fullt tillräcklig för jakt.

Ja, jag har räknat på min draglängd, då jag inte har tillgång (vad jag vet) till en vettig återförsäljare i göteborg. Men Bear Charge tillåter justering mellan 26-30.

Nej tyvärr har jag ingen större möjlighet att pröva olika bågar för att bestämma vilken vikt jag orkar skjuta längre serier med, men musklerna tål ju att tränas så att säga, och jakt ligger som sagt en bra bit i framtiden ( det jag e lite fundersam till är om min teknik skulle påverkas genom att ha en för tung dragvikt )

Därför funderar jag på Bear charge då den tillåter 10# justering.

Nej jag kan inte trimma min utrustning, eller byta sträng, men DETTA hoppas jag på att min lokala klubb kan hjälpa mig med då jag vet att 1-2 använder compoundbåge, eller om jag får ta sikte på en bågjaktsklubb i uddevalla el jönköping. För det kommer bli att jag utnyttjar min lokala klubbs lokaler, oavsett vad deras åsikter om bågen.

Jag e medveten om det du säger ang en köpare i Sverige, och jag håller ju med dig. Men dom handlarna ligger väldigt avlägset, Jag försöker hålla mig påläst men inget slår ju Real life prövning så att säga. Men får jag då en bra utrustning för ett billigare pris, så kan man ju som arbetslös för tillfället lägga en större del på just att ta sig till klubbarna som har denna kunskap som jag eftersträvar.

Hoppas det inte blev för slarvigt skrivet, det är röda linjer överallt så man blir lite självblind.

Återigen tack för svaret innan!

I Finland krävs inga skjutprov för att jaga med båge. Men du måste ha jägareexamen.Du måste ha Svenskt jaktkort och svenskjägareexamen för att kunna lösa finskt jaktkort. I USA varierar det mycket mellan olika stater. Vissa stater kräver en form av "Hunters safety course" innan du kan ge dig ut och jaga. Andra delstater kräver IBEP. Sen finns det några där inga större krav ställs. I Danmark krävs också komplett jägareexamen och en speciell bågjägareexamen med skjutprov. Samma sak på Åland.

Du har hjälp närmare än du anar!

Västkustens Bågjägare håller till i Uddevalla, Trollhättan, Ljungskile med omnejd. Är ju inte alltför långt borta från Göteborg.

Gardhemsarchery har du i Trollhättan. I Sollebrunn finns kompetent hjälp.

I Jönköping finns Jönköpings Bågjägare. Känner alla dessa personligen och kan rekommendera dem för guidning i rätt riktning.

Några bågjägare bor i Göteborg. Här på forumet hittar du en kille med nicket ASATPRO. Han bor i Göteborg och har erfarenhet av bågjakt och all den utrustning som du behöver.

Så istället för att bara hasta iväg och handla något som kanske inte alls blir rätt i slutändan så vore det ju smart att konsultera någon av dessa.

JS

Publicerat

Du har hjälp närmare än du anar!

Västkustens Bågjägare håller till i Uddevalla, Trollhättan, Ljungskile med omnejd. Är ju inte alltför långt borta från Göteborg.

Gardhemsarchery har du i Trollhättan. I Sollebrunn finns kompetent hjälp.

I Jönköping finns Jönköpings Bågjägare. Känner alla dessa personligen och kan rekommendera dem för guidning i rätt riktning.

Några bågjägare bor i Göteborg. Här på forumet hittar du en kille med nicket ASATPRO. Han bor i Göteborg och har erfarenhet av bågjakt och all den utrustning som du behöver.

Så istället för att bara hasta iväg och handla något som kanske inte alls blir rätt i slutändan så vore det ju smart att konsultera någon av dessa.

JS

Kloka råd.

Vänd dig du till ASATPRO, han har kunskapen att hjälpa dig igång med detta.

Lycka till ! :)

Publicerat

Tack för ett väldigt informationsrikt inlägg!

Det ang spekulationer om hur det skulle se ut om bågjakt blev lagligt i sverige låter som ett troligt scenario när det gäller jägarexamen innan.

Jag har dock en fråga om hur övriga länder ställer sig till detta, givetvis kan ni inte svara för andra länder, men ni kanske kan peka mig i rätt riktning, ex Finland/Danmark, Staterna, hur ser dom på att man måste ha jägarexamen från början?

Stämmer det JS säger, fast jag vill tillägga att även jakt i staterna kräver i flera fall att du kan uppvisa svenskt jaktkort/examen i någon

form för att lösa en "hunting licence" länkar till respektive stats enhet för dessa ärenden hittar du på min eminenta världskarta över bågjakt

klicka bara på någon av staerna så hittar du länken du behöver.

http://maps.google.se/maps?hl=sv&tab=wl

Publicerat

ang. dette med jägarexamen...

jeg er jo norsk og har norsk jägarexamen.

js: aksepterer Svenska Bågjägareförbundet den norske jägarexamen eller må jeg ta svensk jägarexamen for å ta IBEP?

samme spørsmål ang Finland, Danmark og Åland. aksepterer de norsk jâgarexamen for å ta bågjägarexamen?

Publicerat

ang. dette med jägarexamen...

jeg er jo norsk og har norsk jägarexamen.

js: aksepterer Svenska Bågjägareförbundet den norske jägarexamen eller må jeg ta svensk jägarexamen for å ta IBEP?

samme spørsmål ang Finland, Danmark og Åland. aksepterer de norsk jâgarexamen for å ta bågjägarexamen?

Du får ta IBEP i Norge så är det inga problem. http://www.nbjf.net/index.php?id=ibep

Publicerat

jo, jeg vet men jeg bor i sverige. må jeg reise til norge, eller kan jeg ta IBEP her?

Publicerat

jo, jeg vet men jeg bor i sverige. må jeg reise til norge, eller kan jeg ta IBEP her?

Jag kollar upp det och återkommer till dig via PM!

Publicerat

Jag kollar upp det och återkommer till dig via PM!

genialt. takker

Publicerat

varför pm? sån info vill ju vi andra också ta del av så man vet svaret om frågan kommer på tapeten JS! :)

Publicerat

han sa at norske jägarexamen er godkjent for å ta IBEP her i sverige.

PERFEKT!!!

da er det bare å vente på en dato og melde seg på :)

gleder meg.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.