Publicerat Januari 28, 201115 yr Tänkte höra om vad folk här på forumet har för bössa, när dem går som hundförare under älgjakt då jag funderar på en ny bössa till sommaren! Kaliber? Kort eller lång pipa? kikarsikte eller rödpunkt?
Publicerat Januari 28, 201115 yr Köp min 8x57:a, kapa pipan till 50 cm och fixa några fina öppna riktmedel, så har du en kanonbössa som hundförare.. Vill du lyxa till det lite skaffar du en syntetkolv och ett lågförstorande sikte/rödpunkt med snabbringar till den oxå.. /Må
Publicerat Januari 28, 201115 yr Tänkte höra om vad folk här på forumet har för bössa, när dem går som hundförare under älgjakt då jag funderar på en ny bössa till sommaren! Kaliber? Kort eller lång pipa? kikarsikte eller rödpunkt? Mitt förslag: Hundförar bössor ska vara korta och då i en kaliber som trivs med kort pipa (308W, 358W, 8x57 o s v). Remfästet får gärna sitta nära mynningen på pipan så lite sticker upp över axeln annars fastnar pipa ofta i grenar. Fästena på kolven får gärna sitta på att man kan bära bössan enkelt på ryggen (mitt i kolven). Siktet tja, bäst är nån form av snabbmontage och en 1-4 kikare i fickan och bra öppna att använda vid nära håll. Då kan man sätta på kikaren vid behov. Bössan får gärna vara av tåligt material (plast o rostfritt) för den får lite törnar då o då. Vilket fabrikat är upp till dig att avgöra.
Publicerat Januari 28, 201115 yr Just det, Pertan har ju en sån där handkanon, säkert intressant att skjuta med, att stå brevid, inte så kul oaktat att man har kåpor på. /Christian
Publicerat Januari 28, 201115 yr att stå brevid, inte så kul oaktat att man har kåpor på. o varför skulle du ställa dig brevid då?
Publicerat Januari 28, 201115 yr En gammal 9,3x57 med kortad pipa o ljuddämpare sätt på en plast kolv o en lågförstorande kikare så har du det ultimata för hundförar jakt.Visst fan är en sån blaser jätte fin men finns betydligt billigare alternativ som funkar precis lika bra. Sen vet jag inte om jag skulle betala så mycket pengar för o få et fäste fär remmen vid myning o mitt på kolven för som oftast så har manju bössan i näven när man går, för på ryggen har aldrig nån av mmina bösor skjutit vilt
Publicerat Januari 28, 201115 yr de som stör mig lite med blasern e o ha de där slutstycket i ansiktet hela tiden. merkel helix har fixat de rätt nice.
Publicerat Januari 28, 201115 yr Mina två val är: Marlin 444 Outfitter, ( samma som Guidegun fast i 444). Williams Firesight som primärsikte, öppna riktmedel med fiberoptik alltså. Leupold VX3 1,5-5x20 med Warnes QR som sekundärsikte. Bäres i en bred läderrem. alternativt: Tikka T3 Lite Battue, 308W Original battuesikte som primärsikte. Leupold VXI 2-7x33 i Warne QR som sekundärsikte. Bäres med Z-Aims Pro-Stalker vapenrem. alternativt: Marlin 336 TSRC i 30-30W, med LE-ammon. Burris FFII 3-9x40. Samma rem som till 444:an Lätta smidiga bössor som är trevliga att både skjuta med och bära på en hel dag.
Publicerat Januari 28, 201115 yr Sako 85 finnlight har jag i 308w. Supernöjd med den, skulle funka super även som hundförarbössa är jag övertygad om!
Publicerat Januari 28, 201115 yr Jagar inte älg direkt men kan tipsa om min bössa jag använder som hundförar bössa. Beretta 9,3x74 dubbelstudsare med öppna riktmedel. Känner att brytvapen är lite säkrare samt det är en bössa som ligger perfekt för mig och chansen på drevjakt att kunna lobba iväg mer än 2 skott är rätt obefintlig. kalibern är inte så farlig som man kan tyckas tro, rätt mjuk rekyl faktiskt. Tycker nog en 30-06 är värre faktiskt. Kör med remmen i fickan och vandrar utan sådan. Lite sjuka ifrån lumpen och Bosnien men man bär alltid sitt vapen i händerna och ej på rygg eller axel. Kan tycka blasern är rätt ok. Visst för slutstycket kan orsaka rädsla men det kan man träna in så att inte kinden kommer bort från kolven vid repetering. Slut för mig för nu Ha de alla glada och även ni andra
Publicerat Januari 28, 201115 yr Mannen från Skurebo har ju en bössa som kanske är till salu nu som är grunden till en perfekt hundförarbössa på lite större vilt. 9.3x57 aka potatiskastaren Skulle tro att det är nog den "grövre" kalibern som har fällt mest älgar på ståndskall här i svedala eftersom vi nu inte räknar in 6.5x55 Den funkar riktigt bra även med 45cm pipa. Själv använder jag min sexochenhalva med dämpare när jag går med ställande hund men det är för att det är min enda dämpade klass 1 och jag vill skona hunden från smällen...
Publicerat Januari 28, 201115 yr Sako 75 finnlight 7 mm rem, med rekylbroms och toppad med en Leopold 3-9x40. På pass halva dagen, gå med hund andra halvan. Funkar bra till båda! Funkar även bra för en opportunistisk jägare som jag är, om jag är ensamm på marken. Dvs jag kan knäppa en orre på 200m eller nått, när hunden är på sök/skäller på fel sida gränsen mm. Här i dom norrländska obyggderna så vimlar det inte av vilt, så det är till att ta de tillfällen som dyker upp! (två gräsänder, två orrar, två tjädrar och en älgkalv har det blivit hit tills under jaktåret, jo en lavskrika också fast med .22) Har aldrig fattat vitsen med med en kortbössa. Iof så skulle jag inte vilja bära ett långt järnspett heller, men "normala långa" bössor funkar helt ok. Ska man bara gå med hund när man jagar och kommer inte jaga annat än älg så kanske det är värt att satsa på en kort bössa. Bättre att ha en bössa som funkar bra till mycket, än att ha 3-4st för speciella ändamål. Det är lättare att bli kompis med en pang än med 3-4st, för att inte säga billigare.
Publicerat Januari 28, 201115 yr Vänta tills Mats N satt en 358-pipa på min 85 Finnlight och jag sedan fått dit öppna riktmedel, rembygelfäste vid pipan och lite annat "nödvändigt". Då skall ni få se den ultimata hundförarbössan.
Publicerat Januari 28, 201115 yr Jag har kört med en gammal hva 8X57 JS som va kort och fin, med plastkolv, kapad pipa och aim point... Nu har bytt till en blaser 9,3X62 med korta pipan såklart och en stor anledning till bytet va slutstycksgången på 8X57an inte höll måttet då jag ofta har haft björnkontakt med mina hundar och man kommer ihåg den gången slutstycket "nöp" av byrålådeffekten vid övningsskyttet när man är inne på stånden.... Visst är Blasern dyr, men jag har kompisar som kör upp skoterbränsle för mer dollars varje vinter/vår än vad den kostade mig nu och det är engång man lägger ut de stålarna Lägg undan i någon månad och vips så har du en fin bysse
Publicerat Januari 29, 201115 yr jag använder en 338wm med ett leupold 1,5-5 den är laddad med nosler 250gr sen har jag också en 308 med ett 3-9x40 den har jag laddat med nosler 180gr och sierra 150gr. det jag har märkt är att det kan vara lite mycket med 3x förstoring som lägsta när man går med hund.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Baikal express dubbelstudsare och aimpoint i snabbfäste. Billig och "bra" .
Publicerat Januari 29, 201115 yr Tikka T3 Battue Lite 30-06, EAW vridmontage, Leupold Scandinavian 2-7x33, ingen rem.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Blaser R93 9,3x62 i standard längd...Den är ju 10 cm kortare en andra standarbössor med 60 cm pipa... men det finns dock tillfällen då det inte gjort nått om den var ännu kortare.. När grisarna är ogästvänliga med hunden tätt inpå och skotten ska skjutas "uppifrån" mellan fötterna och hunden PÅ bössan sitter allt som oftas en aimpoint.. och en trijicon2,5-10x56 vid behov.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Varberger 777 338wm ,Apel vridmontage Zeiss 1,5-4,5 , använder nästan enbart öppna riktmedel. Hade önskat en lite kortare bössa ibland när det är riktigt tät skog. Funderat på Sako 85 Kodiak men Varbergern är fin och skjuter tätt .
Publicerat Januari 29, 201115 yr Kör med en R93 prof 9,3x62. Ställbar kolvkam samt A-tec maxim dämpare. Totallängd ca: 110cm. Valde mellan att ha öppna riktmedel eller dämpare och vart dämpare. Toppat detta med en Z6i 1-6x24. Saknar faktiskt inte öppna än i alla fall(kommer säkert ett tillfälle när man gör det) men har lärt mig skjuta med 1x och då känns det som ett aimpoint. Riktigt snabbt och bra för mig iaf. Finns bild på den i galleriet men lyckades inte få hit bilden.