Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pistolskyttesäsongen 2011

Featured Replies

Publicerat

Idag blev abstinensen för stor, så det vart till att sparka igång enhandsskyttet för i år.

Banan ligger fortfarande under en meter snö, men det var uppkört med skoter, så det gick bra att ta sig dit ändå, och vi vart 6 st som dök upp till slut.

I år är tanken att det ska tävlas i främst C-klassen, kanske det blir några svängar med 38:an också, men fokus ligger på C.

Och jag funderar starkt på att skaffa mig en ny 22:a, en GSP eller liknande, med det får bli en senare fråga, när jag sålt undan lite optik mm.

Nåväl, jag tänkte mest göra denna tråd för min egen skull, och lista träningsresultaten här, jag lägger upp det i exell också, men tänkta ha denna för lite mer utsvävningar och ev diskutioner om man kör fast på nån punkt i skyttet.

Dagens resultat:

22LR

46

43

40

40

45

38spc

46

44

46

45

45

47

47

42

Temp -2, halvklart och en måttlig västlig vind.

22:orna var kalla, medans 38:orna var byxficksvarma.

Och jag var ringrostig som tusan.. :blush:

• Svar 85
  • Visningar 12,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Väldigt bra skytte med 38:an där må jag säga. Nog behöver du inte skämmas för att gå en Bana-B med den?

Ska bli intressant att följa din tråd :) Själv kommer fokus ligga på PPC i år och det ska även lekas lite med IPSC.

Publicerat

Mycket imponerande skytte med 38:an efter att du legat i "ide" ;)

För egen del så skjuter jag luftpistol sen några månader tillbaka. I övrigt så blir det nog mycket jobb med nya banan i år då vi får starta om från scratch ett par mil söder om den gamla -_- Ska även gå nybörjarkurs i IPSC nu i vår :rolleyes:

Publicerat

Nu skjuter jag knappt precision längre, men hade jag presterat det där med revolvern hade jag varit väldigt nöjd... även senare på säsongen förresten.

FF: Fokus Fält... och ja, det börjar faktiskt suga litet :rolleyes: !

Publicerat

Imponerande skytte!

Skjutit i A och B med standard glock, i B så tittade nog alla och tyckte att det var slöseri med ammo :D men jag kom inte sist! ;)

Publicerat

Imponerande skytte!

Skjutit i A och B med standard glock, i B så tittade nog alla och tyckte att det var slöseri med ammo :D men jag kom inte sist! ;)

Skjutit i B med glock? Vad var det för kaliber på den?

Publicerat

Skjutit i B med glock? Vad var det för kaliber på den?

9mm

Publicerat

9mm

Där ser man, visste inte att man fick skjuta B med 9mm.. Men dt är ju klart man får när man får skjuta med 38 :)

Hur gick det då?

Folk stirrar konstigt på mig med som skjuter C med shadow-stomme och kadet-slide. ;)

Publicerat

Jag kom inte iväg i dag som du märkte Janne, hade lite ont i håret i morse efter en snabbt ihopkommen krogrunda. Ont i håret förresten, är det det du och Robban kallar Fantomsmärtor??? :ph34r:

Publicerat

Där ser man, visste inte att man fick skjuta B med 9mm.. Men dt är ju klart man får när man får skjuta med 38 :)

Hur gick det då?

Folk stirrar konstigt på mig med som skjuter C med shadow-stomme och kadet-slide. ;)

Jag kom inte sist :D

Jag gick B också för att A gick skitkass, hade gjort århundradets polering av pipan, ändrat träffbilden av någon anledning, gjorde en grovjustering :rolleyes: och sköt bättre på B rundan, poängen var inget som gick till historien, inte min bästa dag på banan, min personliga styrka ligger i att tömma magasinet på kort tid och ha mycket träff :D

Publicerat

Idag blev abstinensen för stor, så det vart till att sparka igång enhandsskyttet för i år.

Banan ligger fortfarande under en meter snö, men det var uppkört med skoter, så det gick bra att ta sig dit ändå, och vi vart 6 st som dök upp till slut.

I år är tanken att det ska tävlas i främst C-klassen, kanske det blir några svängar med 38:an också, men fokus ligger på C.

Och jag funderar starkt på att skaffa mig en ny 22:a, en GSP eller liknande, med det får bli en senare fråga, när jag sålt undan lite optik mm.

Nåväl, jag tänkte mest göra denna tråd för min egen skull, och lista träningsresultaten här, jag lägger upp det i exell också, men tänkta ha denna för lite mer utsvävningar och ev diskutioner om man kör fast på nån punkt i skyttet.

Dagens resultat:

22LR

46

43

40

40

45

38spc

46

44

46

45

45

47

47

42

Temp -2, halvklart och en måttlig västlig vind.

22:orna var kalla, medans 38:orna var byxficksvarma.

Och jag var ringrostig som tusan.. :blush:

Härligt jobbat!

Då va guldmärkeskraven uppfyllda för 2011. ;)

Nicke.B

Publicerat
  • Författare

Jag kom inte iväg i dag som du märkte Janne, hade lite ont i håret i morse efter en snabbt ihopkommen krogrunda. Ont i håret förresten, är det det du och Robban kallar Fantomsmärtor??? :ph34r:

Va fan, supa bort en dag på skjutbanan, jäkla sätt.. :lol:

Robban har fantomsmärtor när han har huvudvärk, det är sant. :P

Tack ni övriga för berömmet, visst är det väl hyfsade poäng för att vara första gången sen i höstas, dock förtäljer inte historien hur träffbilderna såg ut, de var sprida i 360 runt 10:an, så där finns det en del att jobba in, då det var mer samlade träffbilder i fjol.

Jag har en PM gummikolv på S&W nu, men funderar på en ställbar träkolv till den istället, då jag far lite med greppet ibland, och det märks direkt på träffbilden.

Laddningen till 38:an är antingen en hemgjuten 150 grs NEI WC, som kalibrerats i 358 i min Saecopress med eget hopkok av kulfett , och bakom detta är 3,7 grs VV N320 i Magtechhylsa och med en S&B SP t-hatt.

Jag kör också med Lee:s 148 grs TLWC, som fettats med Lee Alox och kalibrerats i Lee:s kalibreringsverktyg med den röda burken upptill, och lika laddning mm som till NEI-kulan, funkar mycket bra den med.

Jag skjuter bara precision, är noll intresserad av PPC, fält mm, ( jo jag har testat ) snabbskytte inom enhandsskyttet lockar lika lite som det gör inom jakten, jag vill ha lugna och behärskade skott.

Fast man anses ju som något udda som tycker så har jag märkt :blush: , idag var det idel PPC-träning för de andra, med övervägande Glockar i 9mm och en i .40 också.

Publicerat

Ppc med glock? Det finns tokstollar till allt :D

Publicerat
  • Författare

Nåväl, var iväg en sväng till banan idag.

Vädret var vackert, men ganska kallt trots några få minus bara, tur att det är infravärmare i skjutboden. ^_^

Började med att testa lite laddningar till 357 bygeln först, då jag nu bestämt att den enbart ska gå med blykula och öppna riktmedel.

Gick sen över till 38:an, och där testade jag först ett antal serier med Lee TLWC 148grs,lika laddning som tidigare, fast denna gång okalibrerade, det ska enligt Lee funka att göra så, och då måste man ju testa.

Gick väl så där, det gick väl inget sämre än de kalibrerade, men en del kulor som kantrat in i tavlan dock, men det skyller jag mer på att jag slarvat när jag sorterat kulorna efter gjutningen.

Lee 148 grs

40

44

43

43

44

45

45

45

43

45

Inget man hoppar jämnfota av glädje över precis.

Gick sen över på NEI WC 150grs, lika laddning som tidigare

NEI 150 grs

48

49

47

En retfull 9:a..

Bild120.jpg

Där bröt jag för dagen, då det skulle vara steelchallenge-träning, och de skyttarna började troppa in en efter en

Mitt laborerande med bygeln i början hade snott lite för mycket tid för mig, så det fick bli som det vart med pistoleriet, och 22:n hann jag inte med alls.

Fick ett femtiotal Lee 158 grs FN blykulor av en kamrat, som ska testas i revolvern och bygeln, då det vore kul att att ha en 38:a laddning som funkade i bägge vapnen när man vill plinka loss lite.. :blush:

Publicerat

Imponerande som vanligt! :wub:

Publicerat
  • Författare

Imponerande som vanligt! :wub:

Tack kompis. :wub:

Jag kan dock inte släppa tanken på att det skulle kunna tjänas in nån poäng i mer samlade träffbilder, om jag kunde fixera greppet lite mer med en ställbar kolv, tanken gnager hela tiden, så jag ska nog göra slag i saken till våren.

Publicerat

Nåväl, var iväg en sväng till banan idag.

Vädret var vackert, men ganska kallt trots några få minus bara, tur att det är infravärmare i skjutboden. ^_^

Började med att testa lite laddningar till 357 bygeln först, då jag nu bestämt att den enbart ska gå med blykula och öppna riktmedel.

Gick sen över till 38:an, och där testade jag först ett antal serier med Lee TLWC 148grs,lika laddning som tidigare, fast denna gång okalibrerade, det ska enligt Lee funka att göra så, och då måste man ju testa.

Gick väl så där, det gick väl inget sämre än de kalibrerade, men en del kulor som kantrat in i tavlan dock, men det skyller jag mer på att jag slarvat när jag sorterat kulorna efter gjutningen.

Lee 148 grs

40

44

43

43

44

45

45

45

43

45

Inget man hoppar jämnfota av glädje över precis.

Gick sen över på NEI WC 150grs, lika laddning som tidigare

NEI 150 grs

48

49

47

En retfull 9:a..

Bild120.jpg

Där bröt jag för dagen, då det skulle vara steelchallenge-träning, och de skyttarna började troppa in en efter en

Mitt laborerande med bygeln i början hade snott lite för mycket tid för mig, så det fick bli som det vart med pistoleriet, och 22:n hann jag inte med alls.

Fick ett femtiotal Lee 158 grs FN blykulor av en kamrat, som ska testas i revolvern och bygeln, då det vore kul att att ha en 38:a laddning som funkade i bägge vapnen när man vill plinka loss lite.. :blush:

Fan, 38:an slår högt ju! Ett klick ner... ;)

Har varit sjuukt sugen i dag men jag har jävlats med installationen av en diskmaskin. Det går så bra att Murphy framstår som en obotlig optimist...Nåja, allt är helt och torrt, alla pryttlar jag har behövt åka ner och köpa har funnits hemma så man får väl vara nöjd ändå.

Publicerat

Har varit sjuukt sugen i dag men jag har jävlats med installationen av en diskmaskin. Det går så bra att Murphy framstår som en obotlig optimist...Nåja, allt är helt och torrt, alla pryttlar jag har behövt åka ner och köpa har funnits hemma så man får väl vara nöjd ändå.

Tycker mig se ett litet vänsterdrag också, du får sluta rycka av skotten. Det är ingen bygel det där vett :)

Avundsvärda serier, även om du själv inte är nöjd!

Publicerat
  • Författare

Jepp, den är skruvad både höjd och sida just nu, fast jag hann inte prova innan stålplinkarna ramlade in.. :mellow:

Publicerat
  • Författare

Tycker mig se ett litet vänsterdrag också, du får sluta rycka av skotten. Det är ingen bygel det där vett :)

Avundsvärda serier, även om du själv inte är nöjd!

Japp, har en del att jobba på med avfyringen. -_-

Publicerat
  • Författare

Dagens skytte vart inställt, då banan med största sannolikhet är igensnöad efter fredagens storm. <_<

Så det vart att sitta i laddboden med fettning och kalibrering av hundratalet blykulor till 38:an och bygeln, och djupa funderingar över vilket gjutblock jag ska beställa till 30-30:n

Inte fel det heller.. :wub:

• 2 weeks later...
Publicerat

Vet du om man tar sig in till banan nu? Tänkte åka dit i helgen nåt tag isf. Du då, håller du förkylningen stången eller?

Publicerat
  • Författare

Vet du om man tar sig in till banan nu? Tänkte åka dit i helgen nåt tag isf. Du då, håller du förkylningen stången eller?

Har inte en aning faktiskt, men jag tror knappast att det är skottat efter ovädret som var.

Jag åker inte iväg nått denna helg heller tyvärr, vi har främmande på besök på lördag & söndag.

Den sk förkylningen ligger bara och småjävlas, bryter ju aldrig ut på riktigt nån gång. :angry:

• 2 weeks later...
Publicerat

Var iväg och skottade fram tavelställen i dag, det var en hel del snö på dom kan man säga! Hursom är snöskottning ju perfekt uppvärmning för precisionsskytte, eller inte då! Första passet för säsongen och nyskottad så blev resultatet som väntat... Sköt bara 10 serier: 43, 43, 42, 45, 46, 43, 45, 44, 46, 47. Minst en 8 eller sämre i alla serier, 46:an på slutet var med en 6:a... Bra poäng tillslut men jag ser bara skitskotten på 8 eller sämre. Det är bra att gå till banan (om det inte töat för mycket för då sjunker man nog djupt) och tavelställena är framme så nu är det skjutbart där så du vet. Rejält med snö där i gläntan kan man säga.

Publicerat
  • Författare

Var iväg och skottade fram tavelställen i dag, det var en hel del snö på dom kan man säga! Hursom är snöskottning ju perfekt uppvärmning för precisionsskytte, eller inte då! Första passet för säsongen och nyskottad så blev resultatet som väntat... Sköt bara 10 serier: 43, 43, 42, 45, 46, 43, 45, 44, 46, 47. Minst en 8 eller sämre i alla serier, 46:an på slutet var med en 6:a... Bra poäng tillslut men jag ser bara skitskotten på 8 eller sämre. Det är bra att gå till banan (om det inte töat för mycket för då sjunker man nog djupt) och tavelställena är framme så nu är det skjutbart där så du vet. Rejält med snö där i gläntan kan man säga.

Ja jag kroknade ju idag tyvärr, men bra att ni andra fick slava lite då. :)

Banan ligger ju lite dumt i läge för vårsolen kommer inte åt den så bra, kommer ihåg att i fjol så var gevärsbanan snöfri i stort sett, medans det var snö kvar på pistolbanan.

Serierna såg ju inte helt kattbajs ut med tanke på uppvärming och ringrostigheten.