Publicerat Januari 29, 201115 yr Stockholm, 29 jan Varg planteras ut i Stockholm Stockholm 29 jan 17:52 Den svenska vargstammen ska förstärkas genom att man planterar in nya vargar i åtta län. Det meddelar miljödepartementet i ett pressmeddelande. De aktuella länen är Dalarna, Gävleborg, Värmland, Örebro, Västmanland, Västra Götaland, Stockholm och Uppsala. Bakgrunden är att forskare har varnat för inavel. Genom att sätta ut nya, friska vargar värnar man om vargstammens genetiska variation. Meningen är att valpar ska planteras in i redan befintliga revir så att en tik kan ta hand om dem. Vuxna vargar ska däremot placeras där inga revir finns.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Varg har väl alltid funnits i tokholm, fast på de senare åren så har han tappat fårkläderna... Dessutom så hoppas jag att även du får den unika och så goda känslan av att ha varg på marken. Tur att en själv kan förlita sig på att vår ursprungsbefolkning håller dem borta från mina marker...
Publicerat Januari 29, 201115 yr Läste någon stans att det är stoppat med utsättning av valpar, har för mig att det var text-Tv i går. Djurparkerna släpper inte till några valpar.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Djurparkerna vill ha mer tid på sig att förbereda utsättningen och regeringen har inte haft någon kontakt med svenska djurparker om att köpa upp valpar. Jag kan väl iofs hålla med om att djurparkerna bör få mer tid på sig, eller kanske rättare sagt att staten bör ta det lite lugnt istället för att snabbt som attan pressa fram resultat. Sedan måste ju inte vargarna komma från svenska djurparker, det känns ju helt klart enklast men det finns ju djurparker i andra länder också och någon är säkert villig att sälja valpar till sverige.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Ok har inget som helst belägg för detta men.. Jag får en klar känsla av att djurparksfolket aktivt motarbetar regeringen i denna fråga. Om det beror på att de ogillar vargjakt eller något annat vet jag inte men det känns jävligt skumt. Hur svårt kan det vara? De får lämna ut ett knippe valpar till Lst eller vilka som nu får göra detta och därmed är saken ur världen för deras del. Säkert väl förenklat men skit samma, känns som de är allmänt vrånga i sin inställning. Mvh!
Publicerat Januari 29, 201115 yr Ok har inget som helst belägg för detta men.. Jag får en klar känsla av att djurparksfolket aktivt motarbetar regeringen i denna fråga. Om det beror på att de ogillar vargjakt eller något annat vet jag inte men det känns jävligt skumt. Hur svårt kan det vara? De får lämna ut ett knippe valpar till Lst eller vilka som nu får göra detta och därmed är saken ur världen för deras del. Säkert väl förenklat men skit samma, känns som de är allmänt vrånga i sin inställning. Mvh! Håller med, det luktar SRF lång väg om detta larv.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Var har alla vargvalpar tagit vägen tidigare? Blir det någon förbättring av inaveln?
Publicerat Januari 29, 201115 yr Var har alla vargvalpar tagit vägen tidigare? Blir det någon förbättring av inaveln? dom som inte säljs avlivas
Publicerat Januari 29, 201115 yr Jag tror att oddsen att en svensk djurpark frivilligt lämnar ifrån sig vargvalpar till detta är i princip obefintliga. Sen kommer Andre´ med en ytterst relevant fråga - vad är det för inavelsgrad på våra djurparksvargar i Sverige?
Publicerat Januari 29, 201115 yr Oavsett så är det ett uppköp för befintlig vild vargstam rent genetiskt så det är något annat som bromsar. Hur svårt kan det vara, ta en valp och pluttra ut i en lya i samband med märkning av befintliga valpar..
Publicerat Januari 29, 201115 yr Oavsett så är det ett uppköp för befintlig vild vargstam rent genetiskt så det är något annat som bromsar. Hur svårt kan det vara, ta en valp och pluttra ut i en lya i samband med märkning av befintliga valpar.. Precis, behövs ju inga raketforskare direkt för jobbet. Dessutom så får ju forskarna gulla med ännu en punnituttig hundval.. Oj förlåt, vargvalp.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Sen kommer Andre´ med en ytterst relevant fråga - vad är det för inavelsgrad på våra djurparksvargar i Sverige? Jag frågade Outdoor om detta för ett tag sedan. Enligt honom hade det visserligen varit bättre med valpar som kom in med en bredare genetisk bas. Men p.g.a. att de i alla fall skiljer sig så mycket rent släktmässigt från de som finns ute i naturen så höjer de i alla fall statusen på den svenska vargstammen rätt rejält. Skall se om jag hittar vilken tråd det var...
Publicerat Januari 29, 201115 yr Just Stockholm kan nog slappna av, det lär inte sättas några valpar i den lyan...
Publicerat Januari 30, 201115 yr Ok har inget som helst belägg för detta men.. Jag får en klar känsla av att djurparksfolket aktivt motarbetar regeringen i denna fråga. Om det beror på att de ogillar vargjakt eller något annat vet jag inte men det känns jävligt skumt. Hur svårt kan det vara? De får lämna ut ett knippe valpar till Lst eller vilka som nu får göra detta och därmed är saken ur världen för deras del. Säkert väl förenklat men skit samma, känns som de är allmänt vrånga i sin inställning. Mvh! Jag tror det handlar mycket om att regeringen går ut och säger en massa saker som djurparkerna uppfattar involverar dom utan att faktiskt prata med dom. Sedan finns det helt klart en del folk bland djurparkerna som ogillar vargjakten men jag tror inte att dom är mot utsättningarna. Sedan är dom nog mest lite kritiska mot vargjakten. Sedan vore det inte helt fel att göra tester med valpar i djurparker innan man faktiskt slänger ut dom i lyor i det vilda. I slutändan vore det nog bäst om staten redan från början tagit fram och testat en plan för hur inplanteringen av nya djur skulle genomföras redan innan jakten så att dom hade stått redo då jaktbeslutet väl kom. man kan ju undra hur inavlade djurparksvargarna är. Djurparksvargarna är mig veterligen mindre inavlade än dom vilda vargarna i sverige. Dom kommer ju från djurparker över hela norden och även utomnordiska länder. Sedan är det ju lite som henke skrev att dom är helt obesläktade med dom vilda vargarna.
Publicerat Januari 30, 201115 yr Hur svårt kan det vara, ta en valp och pluttra ut i en lya i samband med märkning av befintliga valpar.. Tror att det kan bli ganska pyssligt... Redan hos tamhundar där tiken har mycket ursprungligt beteende kvar kan det vara ett väldigt problem och då är man ändå där som människa och kan övervaka det hela 24/7.
Publicerat Januari 30, 201115 yr Hej Den oerhörda inaveln hos "våra" vargar är tydligen det värsta problemet. Det som förvånar mej är att inte det problemet verkar existera hos bävern, kanadagåsen, vitsvanshjorten i Finland mfl. Samtiga populationer stammar ju från väldigt få individer från början. Är det möjligen så att varginaveln är ett stort svepskäl, eller har man inte undersökt dessa arter? MVH FinneoTysk
Publicerat Januari 30, 201115 yr Hej Den oerhörda inaveln hos "våra" vargar är tydligen det värsta problemet. Det som förvånar mej är att inte det problemet verkar existera hos bävern, kanadagåsen, vitsvanshjorten i Finland mfl. Samtiga populationer stammar ju från väldigt få individer från början. Är det möjligen så att varginaveln är ett stort svepskäl, eller har man inte undersökt dessa arter? MVH FinneoTysk Nja, underlaget för de flesta andra arterna är ju så sjukt mycket större... Vargstammen vi har i dag är ju baserad på en handfull individer och det har blivit några generationer på kort tid från enbart dessa och det sätter nog sina spår.
Publicerat Januari 30, 201115 yr Sedan är ju inavel något som inte alltid leder till något dåligt, det ger dock något sämre anpassningsförmåga än omfattande utavel. Vargarna börjar ju visa negativa effekter som något mindre kullar, testiklar som inte faller ner och ihopväxna kotor. Man kan ju se till guldhamstrar där inavel funkar alldeles utmärkt och används i väldigt stor skala bland uppfödare som ett exempel på att inavel inte nödvändigtvis är dåligt, dom tama guldhamstrarna behöver å andra sidan inte fundera så mkt på att deras levnadsmiljö ska förändras.
Publicerat Januari 30, 201115 yr Nja, underlaget för de flesta andra arterna är ju så sjukt mycket större... Vargstammen vi har i dag är ju baserad på en handfull individer och det har blivit några generationer på kort tid från enbart dessa och det sätter nog sina spår. Nja, men den genetiska basen blir ju inte större bara för att det råkar finnas tex en himla massa bävrar...Samtliga härstammar ju från ganska få individer, (11 st till Faxälven säger minnet, men det har haft fel förut),och jag tror inte att man la alltför mycket krut på att samla ihop individer från hela Norge. Mer troligt är väl att man fångade ett gäng i en å med gott om bäver och skeppade över dessa. Och fångar man i samma å så är dom redan släkt.... Om nå´n har bättre info så upplys oss... Samma gäller ju vitsvansen i Finland, minnet sviktar där också, men jag tror inte ursprunget når mer än max 10 individer. FinneoTysk
Publicerat Januari 30, 201115 yr Nja, men den genetiska basen blir ju inte större bara för att det råkar finnas tex en himla massa bävrar...Samtliga härstammar ju från ganska få individer, (11 st till Faxälven säger minnet, men det har haft fel förut),och jag tror inte att man la alltför mycket krut på att samla ihop individer från hela Norge. Mer troligt är väl att man fångade ett gäng i en å med gott om bäver och skeppade över dessa. Och fångar man i samma å så är dom redan släkt.... Om nå´n har bättre info så upplys oss... Samma gäller ju vitsvansen i Finland, minnet sviktar där också, men jag tror inte ursprunget når mer än max 10 individer. FinneoTysk Jo det är ju sant... Dock var väl de få vargarna som det grundar sig på här släkt med varandra redan innan? Nåja, jag är nog inte rätt person att spekulera i detta då det finns proffs (vilket jag absolut inte är!) Måhända är en del arter mindre känsliga för inavel än andra. Ankor t ex får korslagda vingar på ryggen vid inavel men annars inga andra defekter, utom banjospelandet då
Publicerat Januari 30, 201115 yr Om jag inte missminner mig så dog hälften av dom vitsvanshjortarna som skeppades från USA som en gåva. Det var fyra hondjur och en hjort som överlevde resan över atlanten. Så urvalet till någon större genetisk variation kan inte ha varit så stort.
Publicerat Januari 30, 201115 yr Det finns proffs på genetik som kan det här och jag är absolut inte en av dem. Men jag skall försöka förklara lite ändå. Två personer (eller bävrar eller vargar) som ha samma föräldrar blir ändå inte exakt lika. Det beror först och främst på att vi bär på en massa anlag som inte "slår igenom". Det här gör att det kan bli en hel massa olika kombinationer även om det är ett väldigt litet begränsat "ursprung". Ju fler individer ju fler kombinationer. Tja kanske inte i oändlighet men ändå väldigt många. Sedan kommer Darwin in i bilden. Om vi har så många individer att det finns en chans till konkurrens och därmed urval så är chansen att "the hunchback" eller han med bara en testikel får fortplanat sig mindre. Och om det slår till en sjukdom så är det nästan oundvikligt att några individer klarar sig bättre än andra. Även om det kanske mest beror på allmänkondition så kan även arvsmassan påverka. Skall vi komplicra det ytterligare så finns det en liten liten mikroskopisk förändring via mutation. Krävs antagligen flera hundra generationer innan vi ser resultaten men den finns där ändå. Vet inte om någon lev klokare av det här. Men det är så bra jag kan förklara ett ämne jag kan så lite om. Summan blir i alla fall att det står utom alla rimliga tvivel att även om man har en väldigt liten ursprunglig genbas så är det positiv ur inavelshänseende om populationen är lite större. // Henrik
Publicerat Januari 31, 201115 yr Just Stockholm kan nog slappna av, det lär inte sättas några valpar i den lyan... Källhänvisning?
Publicerat Januari 31, 201115 yr Pratade härom veckan med en herre som viltforskat i Kanada. Enligt honom vore det bästa sättet, för att bredda den genetiska basen i vargstammen, att först skjuta ner den till ca 50 individer för att först därefter plantera in nytt blod ( ca 20 nya individer). Med den modellen skulle den genetiska "utspädningen" ha mycket större effekt och genetisk utarmining vara ett minne blott ! Konstigt att ingen som ivrar mot inavel har förslagit den modellen