Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Regler vår vårtävlingen - Deadline 22:00 i kväll!

Featured Replies

Publicerat

En kniv där man bara får använda saker från skogen och t ex ben från djur man själv har fällt.

Antingen en sticktang eller fulltang och kniven skall vara av brukskaraktär och metaller får användas.

Bladen får antingen vara köpta, framslipade eller hemsmidda, vilket som.

Slira/slida är önskvärt men ej krav.

Temat för kniven skall vara vår och syftet är inte att göra en svindyr kniv, den skall vara stilfull och vacker. Skönheten ligger i betraktarens ögon!

Alla bidrag skall postas i en egent delforum under Knivar som jag kommer att skapa när det blir dags. En tråd för varje kniv och knivmakare där bilder och en beskrivning av kniven postas.

Jag kommer att lägga in funktionalitet för att kunna rösta på dessa knivar i varje tråd där man får rösta på olika egenskaper och attribut.

Vinnaren är den som har högst poäng i respektive klass (sticktang och fulltang) och dessa knivmakare kommer att hyllas och hurras med den otroliga äran som Jaktsidans knivmeister!!!

Datum för inlämnande av dessa bidrag är 18 April och resultaten och vinnarna presenteras den 24/25 April.

Knivarna kommer inte att auktioneras ut eller liknande denna gången, dock är det fritt fram för respektive knivmakare att sälja sitt mästerverk här.

Edit:

Nu skall ni skicka in era bidrag till följande email: knivtavling@gmail.com

Skicka med en eller flera bilder samt en beskrivning om er tolkning av temat vår.

Beskriv också vilka material och blad ni har använt er av.

Jag lägger upp alla bidragen i morgon bitti så alla hinner skicka in! ^_^

Redigerad med Wizard
Emailadress bifogad

Publicerat

KUL! Kom igen nu allihop, ner i verkstan och snida på^_^

Publicerat

kanske en dum tanke men vad sägs om att alla bidrag presenteras anonymt för att säkerställa en objektiv röstning?

Publicerat

kanske en dum tanke men vad sägs om att alla bidrag presenteras anonymt för att säkerställa en objektiv röstning?

+1

Trevligt initiativ är det iaf!

Publicerat
  • Författare

Om flera vill det så kan vi ordna det men för mig spelar det ingen roll...

Publicerat

Du har en poäng där... Jag gillar din idé. :)

Publicerat
  • Författare

Jag skall se om det går att göra en teknisk lösning för detta utan allt för mycket jobb, dock skulle det ge en kul mystik över det hela när man gissar vem som har gjort vilken kniv!

Publicerat

Jag skall se om det går att göra en teknisk lösning för detta utan allt för mycket jobb, dock skulle det ge en kul mystik över det hela när man gissar vem som har gjort vilken kniv!

nödlösningen är väl att maila bilder + beskrivning till någon admin som sedan lägger upp allas bidrag och därigenom anonymiserar dem.

Publicerat
  • Författare

nödlösningen är väl att maila bilder + beskrivning till någon admin som sedan lägger upp allas bidrag och därigenom anonymiserar dem.

Så kommer det förmodligen att bli ändå men jag skall in med en teknisk lösning för röstningen också...

Det är gott om tid än att fixa detta ^_^

Alla deltagarna kommer att få ett litet pris också från jaktsidan kan jag meddela!

Publicerat

Fråga: Jag hade redan påbörjat ett projekt med två syskonknivar(en till mig och en till frugan) när jag såg den här tråden, kan jag vara med med dom fast jag nästan är klar?

Mvh!/

Publicerat

Hej.

Det ser jag inga problem med iallafall men visard kan svara på det :)

Jätte häftigt med syskon knivar.

Publicerat

Hej.

Det ser jag inga problem med iallafall men visard kan svara på det :)

Jätte häftigt med syskon knivar.

^_^ Hoppas Du tycker det när Du får se dom också :D:blush:

Mvh!/

Publicerat
  • Författare

Fråga: Jag hade redan påbörjat ett projekt med två syskonknivar(en till mig och en till frugan) när jag såg den här tråden, kan jag vara med med dom fast jag nästan är klar?

Mvh!/

Så länge de håller sig till reglerna och temat så givetvis!

Det finns ingen regel som säger när man måste börja ;)

Ser fram mot bilder på ett par syskonknivar då till påsk!

Publicerat

Har beställt ett par knivblad för någon dag sen så nu ska här börja fnulas -_-

Har inte gjort en kniv på 8-10 år så de ska bli spännande :rolleyes:

En fråga; Måste man ha hittat trädet själv?

Publicerat
  • Författare

En fråga; Måste man ha hittat trädet själv?

Ja och du måste ha sågat det själv, helst med en hemmagjord såg också... hihi :wub:

Inte sjutton måste man ha hittat trädet själv men det vore roligt om vi använde saker från vår egen natur i denna tävlingen.

Så har någon annan hittat en fin bit svenskt trä som du vill använda så är det bara att gno på och skicka in bilderna till påsk!

Lycka till i tävlingen!!!

Publicerat

Ja och du måste ha sågat det själv, helst med en hemmagjord såg också... hihi :wub:

Inte sjutton måste man ha hittat trädet själv men det vore roligt om vi använde saker från vår egen natur i denna tävlingen.

Så har någon annan hittat en fin bit svenskt trä som du vill använda så är det bara att gno på och skicka in bilderna till påsk!

Lycka till i tävlingen!!!

Blir visst ett större projekt än jag anat från början :ph34r: Måste man bryta malmen själv till stålet som ska va i sågen? ;)

Skämtåsido. Jaa jag har ju en fin bit men vet inte om den hinner torka ordentligt :rolleyes: Men tror jag har någon gammal torr knossa i snickarboa :rolleyes:

Publicerat

Grym idé nu kanske man äntligen måste göra sin första kniv så man kan vinna hela skiten :D .

Det är en kul tråd

• 3 weeks later...
Publicerat

Kan man få dispens från kravet på ben från djur man själv fällt om man inte har jägarexamen. Självklart kommer benet/hornet vara ifrån ett svenskt djur.

Publicerat
  • Författare

Kan man få dispens från kravet på ben från djur man själv fällt om man inte har jägarexamen. Självklart kommer benet/hornet vara ifrån ett svenskt djur.

Jorå, liiiiiite får man allt töja på reglerna ;)

Det är inte alla som har tillgång till allt och då får man göra det bästa av situationen.

Dock ville jag inte ha svindyra stabbade exotiska träbitar eller mammut här, jag ville att alla skulle ha samma förutsättningar.

Vem vet, till jul kanske vi kör en "all in" knivtävling där mysko prylar prioriteras :D

Publicerat

Tackar :wub:

• 1 month later...
Publicerat

shiiit nu närmar det sig i en hastighet som e alldeles för hög.. :o

/Eas

Publicerat
  • Författare

shiiit nu närmar det sig i en hastighet som e alldeles för hög.. :o

/Eas

No shit Sherlock...

Har suttit med våtslippapper på härdat stål runt 59-60 HRC och fingrarna gnäller lite nu...

Men skam den som ger sig! :lol:

Publicerat

Jag vill inte stressa någon, men nu är det bara två dagar kvar..... :P

Publicerat

Jag vill inte stressa någon, men nu är det bara två dagar kvar..... :P

Var det inte 24 eller 25 april? :blink:

Edit: HELVETE nu blir det panik :unsure:

Redigerad med 87an-Hjalmarsson

Publicerat

fuck :excl:

Jag har också missuppfattat datumet för inlämnande :blush: siktade på påsken, inte måndagen innan...

Nu vette hundan om det blir något bidrag, det blir i alla fall ingen slida till. SKIT :(