Publicerat Januari 31, 201115 yr Tänkte höra vad ni tycker, skulle gjort. Var på banan i fredags, efter 3 serier hörde jag någon komma ifrån sidan av banan. Blåste lite så jag trodde de var de som lät, ställde ljudet på max i lurarna. De fortsätter och låta, skjuter en serie till, nu låter de mer och de är inte vinden. Nu började de bli läskigt, ett djur som av ljudet är rätt stort och inte blir rädd för ljudet. Nu står jag bara och lyssna, går 30 sek sen hör jag viskningar, kommer fram till att de är 3 personer som närmar sig. Krypande i mot mig. De är rätt mörkt och jag är själv, de är långt bort till bebyggelse. Vad hade ni gjort nu? Dom är på under 25m.
Publicerat Januari 31, 201115 yr (jag hade tänkt svara i denna tråd, med ett inlägg i sak, men avstår, samma tråd/frågeställning är avhandlad 5 eller 6 gr på RS med samma resultat) Mitt förslag till dig som trådstartare är att du frågar dig själv var du gjorde, borde ha gjort? Varför, jo för att var och en ansvarar för sina egna gärningar och handlande varpå ingen annan kan råda annan/dig i den av dig anförda situationen, ansvaret är för stort. /Christian
Publicerat Januari 31, 201115 yr Svårt svårt. Tror jag måste hålla med Christian. Men vad jag själv skulle gjort? Tja jag skulle nog utgått från att det var några småungar så jag hade nog ropat HALLÅ, NÅGON DÄR? Och förväntat mig rassel prassel när de springer bort genom skogen samma väg de kom. Givetvis utdraget slutstycke. Men om jag hade blivit skrämd så hade jag nog haft plugg i magget... När jag tänker efter så har min mor varit med om något liknande. Men då var hon den "smygande". Det var på älgjakt och vi hade av någon anledning jag inte minns bytt såt. DVS vi jagade inte det område vi sagt att vi skulle jaga. Hon och hennes syster var ute och plockade bär när de plötsligt ser en keps i ett torn längre fram. Skamset smög de sig då därifrån. Hade den passkytten varit lite mer uppmärksam hade han nog hört dem. Nu är han helt ovetande av händelsen. Och morsan har blivit tillsagd att om det mot förmodan händer igen så är det bättre att ge sig till känna eftersom den oerhört osannolika möjligheten att det skulle komma ut en älg mellan henne och skytten annars skulle utsätta henne för direkt livsfara. MVH // Henrik
Publicerat Januari 31, 201115 yr Man torde högt och tydligt informera om att man vet att de är på plats samt delge informationen att de befinnersig på en plats där just nu skarpladdade vapen används. Mest nyfiken ,måste jag erkänna, är jag nu på hur det gick i ditt fall stoffe?
Publicerat Januari 31, 201115 yr Jag undrar bara varför Du frågar vad vi skulle ha gjort utan att själv redogöra för vad Du gjorde. Litar Du inte på Ditt eget omdöme eller var situationen hypotetisk? Mvh!/
Publicerat Januari 31, 201115 yr Författare Christian N: är fullt medveten att jag måste ta ansvar för mina egna handlingar henke67: med tanke på plats och tidpunkt måste jag nästan utesluta barn, ev personer i övre tonåren kan de varit. jag tyckte de vart väldigt otrevlig, så jag satte en patron i munnen så jag dels kunde hålla bössan utan problem och dels att de skulle synas att jag hade minst en med mig (hade en låda i fickan oxå) med tanke på snö djup och skare skulle jag ha nog med tid att ladda, sen packade jag ihop och gick hem. platsen som sådan är ingen man bara råkar hamna på där av tycket jag de var onödigt att avslöja att jag redan har hört dom. vill bara säga att jag är riktigt glad att inget hände och kommer nog inte åka och skjuta själv någon mer gång, då de var satans äckligt. ville bara höra era tankar och får tacka så mkt för alla svar. //stoffe
Publicerat Januari 31, 201115 yr Vaffö då fö, Vaffö gör de på detta viset? Om det var dessa viskningar du hörde så har jag ett tipps om vad de var för ena... Skämt åsido. Att vara två när man skjuter kan vara bra av flera skäl. Dessutom oftast roligare.
Publicerat Januari 31, 201115 yr Jag hade smygt runt dem och skrikit "HERE'S jHONNY" så högt jag bara kunde
Publicerat Januari 31, 201115 yr Stoffe, du gjorde helt rätt, ev tillägget att man ringer 112 och har en öppen kanal under det att man lämnar platsen. Obehaget du hade och kommer att ha i magen om du skulle vara ensam på banan är inte lätt att komma över, jag är inte sällan ensam på banan men jag har också då tänkt igenom vad vi kan kalla för fortsättningsscenarion. Superbra att du ville berätta om din upplevelse, med lite tur påverkar den andra att i varje fall tänka innan de åker ensamma till banan, säk tänket är inte där för att ignoreras. /Christian
Publicerat Januari 31, 201115 yr har inte haft några såna problem men vet känslan precis. hade för flera år sedan oturen att få ett skadeskjutet rådjur + hund mitt framför någon extremt otrevlig människa som skrek o härjade om djurplågeri o att jag skulle a stryk etc. var tvungen att avliva rådjuret med denna idioten 2 meter ifrån mig. .
Publicerat Januari 31, 201115 yr Beroende på omständigheter visserligen... Men i scenariot jag föreställer mig så hade jag avlägsnat allt som varit olagligt att inte ha under uppsyn (kanske tagit med allt). Sen hade jag smugit ut och satt mig tyst under en gran eller något tills jag vetat mer vad det var för folk. Ska jag bli jagad så vill jag veta var jägaren är och varför.
Publicerat Januari 31, 201115 yr I dagens samhälle är det inget som förvånar en! Det är nog lika bra att ta sitt pick och åka, man vet aldrig hur länge det tar innan polisen kommer dit och man vet aldrig vad det är för psyko (farm) pater ...