Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur lång är din skottlista ?

Featured Replies

Publicerat

Läste här i granntråden om hur många älgar man skjutit genom åren. Riktigt kul läsning då många fört noggran bok. Hur ser det ut med hela bilden, har ni koll på läget ?

Antal hårvilt = ?

Antal fågel = ?

Bästa "jaktgren" genom tiderna ?

Bästa resultatet under en jaktdag ?

Mest udda vlitart ni skjutit ?

m.m. ?

Publicerat

Här är våra älgar i alla fall...

Publicerat

jösses!

jag som inte ens kan hålla reda på hur många älgar jag skjutit :ph34r:

jag har fasen inen aning

men jag har inte fällt något vildsvin och inte heller någon hjort

Andreas

Publicerat

3 dov,1rå,8rävar,5harar, bom på en bäver och en antal kråkfåglar :)

Publicerat

3 Rå

4 vildsvin

1 räv

4 Grävlingar

Fåglar vet jag inte hur många..

Publicerat

Varför? Egotripp, eller vad?

Publicerat

4 meter... :D

Publicerat

allt utom fasan och hjortar i det åländska jaktkortet. kan inte heller komma ihåg att jag skjutit nån hare.

älg har jag länge väntat att få skjuta bort från min lista som jag kryssar av. och i höstas så hände det.

när man tittar på ikryssade arter som man skjutit.. det är många:)

mvh!

Publicerat

Då har du använt små bokstäver...;)

Publicerat

Hur lång min skottlista är,

ergo en summering av de sammantagna avstånden på fällt vilt? Tja ett par mil totalt sett :D

Helt seriöst det jag har är en dag/anteckningsbok över bra o dåliga jaktdagar, jag skriver när jag känner för det och det har hänt något spännande.

/Christian

Publicerat

Såg på dumburken om en "tävling" i skottlängd från Danmark :ph34r::lol:

Publicerat

Ja.. va faen..

Jag förde statestik en gång. Är nog ofta nått man gör i början sen fortsätter en del livet ut andra är nog som jag..

Eller de kanske va lite överdrivet men gjorde en tavla i skolslöjden med halva rundstavar på.

Dessa skars ett snitt i för varje vilt.

Glömde efter snågra år att skåra o sen va det ju ingen mening.

Kom oxå på att det fanns många vilt jag inte hade med på tavlan.

Bröderna tävlar ännu om antal fällda älgar.. de skårar i bösskolven..

Funderade lite i morse..

Antal vilt av varje sort vet jag inte men va jag får det till så har jag inte skjutit

Björn, lo, kronhjort, mufflon, bisam och bäver.. edit: glömde varg..

Annars finns allt med som är lovligt i landet fråm husmus till älg o de med fjädrar oxå..o ev något till i ungdomlig dummhet...:blush:

Publicerat

Ja.. va faen..

Jag förde statestik en gång. Är nog ofta nått man gör i början sen fortsätter en del livet ut andra är nog som jag..

Eller de kanske va lite överdrivet men gjorde en tavla i skolslöjden med halva rundstavar på.

Dessa skars ett snitt i för varje vilt.

Glömde efter snågra år att skåra o sen va det ju ingen mening.

Kom oxå på att det fanns många vilt jag inte hade med på tavlan.

Bröderna tävlar ännu om antal fällda älgar.. de skårar i bösskolven..

Funderade lite i morse..

Antal vilt av varje sort vet jag inte men va jag får det till så har jag inte skjutit

Björn, lo, kronhjort, mufflon, bisam och bäver..

Annars finns allt med som är lovligt i landet fråm husmus till älg o de med fjädrar oxå..o ev något till i ungdomlig dummhet...:blush:

Fy fan vad man skulle få ont i handen av att skåra efter en bra tippenresa.... :lol:

Ligger på nånstans mellan 4500-5000 vilt men inte en endaste älg..... :rolleyes:

Inte heller nåt av de större rovdjuren eller Mufflon. Det finns även några av fågelarterna som finns i skärgården som klarat sig än så länge.

Utöver det så försöker jag få in lite mer exkusiva viltarter så hittils finns Kudu, Steenbok och Impala i samlingen och just i dagarna försöker jag intala kompisarna att Sikahjort är jättekul att jaga på Irland.

Publicerat

Ingen aning, men jag kommer ihåg det första av de vilt jag fällt.

Dvs första räven, första rådjuret första älgen osv.

Sedan kommer man ihåg enstaka roliga och ibland mindre roliga skott man avlossat.

I början skjrev jag ner efter varje jakttilfälle datum, väder, synobs och fällt vilt. Men jag tror att jag slutade redan första säsongen med det.

Första räven sköt jag ett skott på sedan blev det katt och råtta lek i en granplantering och ytterligare 8 skott avlossades :blink: så det är svårt att glömma.

Pinsamt när man som ung nybörjare får höra jaktledaren undra om det är krig i skogen.

Publicerat

Läste här i granntråden om hur många älgar man skjutit genom åren. Riktigt kul läsning då många fört noggran bok. Hur ser det ut med hela bilden, har ni koll på läget ?

Antal hårvilt = ?

Antal fågel = ?

Bästa "jaktgren" genom tiderna ?

Bästa resultatet under en jaktdag ?

Mest udda viltart ni skjutit ?

m.m. ?

Jag läser många brittiska jakttidningar och där står det ofta såna här "superduper"listor.Jag gillar dom listorna,ta det för vad det är

Duvor 3118 en dag,under 4000skott(argentina)

123 ringduvor 2 timmar 125 skott(hemma)

Räv 4 i en och samma såt farsan sköt hälften av dom å jag tog resten,en granne körde ner till oss och undra vad det var för kanonad

Ganska kul att se hans min när det låg 4 räv där

Min första rådjursjakt sköt jag 5rå samma dag

18 kaniner drev min tax ut ur ett buskage på ca 5ggr5m som vi sköt,trodde aldrig det skulle ta slut det tog en timma.

Mest udda.

Grannens häst.De ringde och ville att jag helst av allt skulle ta bort den för de gilla inte veterinären och nödslaktarn.Inget kul jobb alls.

Annars är det kanske papegoja som är mest udda för mig(Argentina)

Så,nu låter det som man är värsta Åsa-Nisse men huvuddelen pysslas det mkt om det vilda utan att skjuta.

Publicerat

4dov

3kron

1älg

1räv

14rådjur

8änder

2vildsvin

Publicerat

Alldeles för lång :ph34r:

Mvh.

Publicerat

Alldeles för kort :huh: aka obefintlig.

Publicerat

Önskar att jag hade alla kråkor uppskrivna, hade varit förbannat kul.. Förde dagbok rätt många år men hitta och sammanställa dem? Sen är det en knippe år man sumpar i skarven mellan dagböckerna och jaktdagboken här på nätet. Har för mej att jag låg på mellan 3 och 650 per år.. Till det tillkommer trut i samma siffror. Och dessa kajor <_<

Rådjuren, älgarna samt grisarna har jag dock koll på.. Rätt många rådjur, 5-7 älgar och ett knippe gris samt ngr dov. Ingen kron men aldrig känt ngn lockelse där..

Mvh!

Publicerat

Tja, hur räknas skjutit egentligen? Jag har ju avlivat anakonda och grön leguan med gevär och då skjutit, sedan är ju frågan om man verkligen kan räkna dom, men isåfall är dom ju helt klart mest exotiska.

Publicerat

En del räknar sina fällda vilt och för statistik över det hela, andra gör det inte.

Jag har ingen aning, ingen alls...

Har de flesta lagliga fågelarterna under bältet med undantag för sjöfåglarna samt några andra på skyddsjakt, bäver, grävling, räv (över 150 st), älg, vildsvin, rådjur, några kor, råttor, lekatt, iller, ormar, gäddor (med m/96 6.5x55), kaniner, harar, förvildad get, rymda får, gråa ekorrar och säkert många fler...

Har testat äta många av dessa arterna och en del smakar bra, andra anus... Räv var nog fan det sämsta jag har smakat!

Sen vart går gränsen för "fällt vilt"? Jag har inte jagat kor men har skjutit dem på uppdrag...

Nej, jag har inget intresse av att räkna vilt eller bocka av en lista men jag har full respekt för de som gör det. Hade nog varit intressant att ha en detaljerad lista över det man har nedlagt i sina dar men det är inget jag förlorar någon sömn över...

Skulle tro att Hipshot nog är svårslagen i antalet fällda vilt ^_^

Publicerat

Sju älgar, jag-vet-inte-hur-många-rådjur, alldeles för få harar, ett par dussin rävar (denna siffra skall UPP!), ankor och gäss - ingen aning, tre mårdhundar, två kronhjortar, morkullor, mink, kråkor/kajor/skator/trutar/måsar - ingen aning, ett halvdussin bävrar kanske, en (1) tjäder, några orrar, tre vildsvin, ett gäng grävlingar.

Det som ligger enkelt inom räckhåll och som jag hoppas på att få skott på är dovhjort - aldrig skjutit någon sådan. Och jag skulle så gärna jaga bisam någon gång. Säl har jag aldrig jagat heller. Sedan - visst vore det läckert att skjuta lo/björn/varg men det känns så speciellt att det blir osannolikt av rent statistiska skäl.

Publicerat
  • Författare

Några Highlights så här långt...

:rolleyes::rolleyes:

Ligger på nånstans mellan 4500-5000 vilt men inte en endaste älg..... :rolleyes:

En bedrift i sig själv ^_^

Första räven sköt jag ett skott på sedan blev det katt och råtta lek i en granplantering och ytterligare 8 skott avlossades :blink: så det är svårt att glömma.

:ph34r:

Duvor 3118 en dag,under 4000skott(argentina)

Mycket imponerande både i numerär och skjutskicklighet, respekt broder :excl:

Jag har ju avlivat anakonda och grön leguan med gevär...

Annorlunda poster i protokollet minst sagt -_-

Publicerat

En del räknar sina fällda vilt och för statistik över det hela, andra gör det inte.

Jag har ingen aning, ingen alls...

Har de flesta lagliga fågelarterna under bältet med undantag för sjöfåglarna samt några andra på skyddsjakt, bäver, grävling, räv (över 150 st), älg, vildsvin, rådjur, några kor, råttor, lekatt, iller, ormar, gäddor (med m/96 6.5x55), kaniner, harar, förvildad get, rymda får, gråa ekorrar och säkert många fler...

Har testat äta många av dessa arterna och en del smakar bra, andra anus... Räv var nog fan det sämsta jag har smakat!

Sen vart går gränsen för "fällt vilt"? Jag har inte jagat kor men har skjutit dem på uppdrag...

Nej, jag har inget intresse av att räkna vilt eller bocka av en lista men jag har full respekt för de som gör det. Hade nog varit intressant att ha en detaljerad lista över det man har nedlagt i sina dar men det är inget jag förlorar någon sömn över...

Skulle tro att Hipshot nog är svårslagen i antalet fällda vilt ^_^

Även jag har fått avliva ett par stutar, både med mask och 6,5an

Publicerat

en sån här tråd utan bilder känns ju lite sådär va.......hade lite högre förväntningar ;)