Publicerat Februari 2, 201115 yr Författare Finns i Sundsvall, jakt.se, eller i Piteå Jakt o Friluftsliv. Nån som vet vart Sellior o Bellots helmantel säljes? Verkar vara enda alternativet i fmj.
Publicerat Februari 3, 201115 yr I kampen mellan finska och tjeckiska bössor funderar jag på om svaret inte står att finna i den germanska vapenindustrin Jag har under senare tid kommit att fundera över om inte min R93:a (nåja, hustruns för de av herrskapet som är nogräknade) skulle må bra av att kompletteras med en kantantändningspatron. Som jag ser det står valet mellan 22 WMR och 17 HMR och just nu känns 17 HMR som ett roligare alternativ. Tanken är att dels på ett bra sätt skola in ätteläggen på skyttebanan men också en nyfikenhet runt 17 HMR som sådan, jag brukar med jämna mellanrum roa mig med att decimera kråkfåglar och liknande fjäderfän och eftersom detta vanligen sker rätt nära bebyggelse så känns det rätt tryggt att det är en 17 grainskula som dimper ned från skyn i dessa områden. Nu har jag i o f s det i mitt tycke optimala klass 3 vapnet i min lilla K95:a med 22 hornetpipa, min klockarkärlek till det vapnet är av digniteten att övriga vapen i mitt vapenskåp känner sig bortglömda och åsidosatta. Månne kunde en 17 HMR pipa till R93:an åtminstone i någon mån råda bot på detta tillstånd? Någon som har erfarenhet av blasers 17 HMR pipor? Henrik då jag är moståndare till kantantända patroner sedan länge undrar jag om du inte kan få den prestandan om du kör med reducerad laddning i horneten.
Publicerat Februari 3, 201115 yr då jag är moståndare till kantantända patroner sedan länge undrar jag om du inte kan få den prestandan om du kör med reducerad laddning i horneten. Det kan jag säkert, "problemet" blir då att jag får svårigheter att få ned K95 pipan i R93:an "Behovet" här handlar främst om att få till en vettig träningspipa till R93:an och en viss nyfikenhet på 17 HMR. I övrigt ser jag rätt litet utrymme för förbättring när det gäller 22 horneten i sin nuvarande konfiguration, den känns så helrätt som något kan bli. Enda kruxet är väl att det är VÄLDIGT svårt att komma över något Lil'gun för närvarande.. Henrik
Publicerat Februari 3, 201115 yr Författare Ett par trevliga länkar som en trevlig forumist på grannforat länkat till. http://pdfs.scanmine.com/get/141595-1/2008-RYPE-088-091.pdf http://pdfs.scanmine.com/get/138923-1/2
Publicerat Februari 6, 201115 yr Författare Var ut o skjöt 2 skator för att testa CCI gamepoint för att veta hur den kommer beteè sig på matvilt som t.ex ripa. Det vart en på ca 50m eller närmre o en på 80-100m. Den på 50 sköts framifrån (eller var de bakifrån ) den på 80-100m sida. Bedöm själva men jag tycker nog att hålen ble lite i grövsta laget i jämförelse med .22lr på 50m- På sidskottet 80m lyckades jag missa bröstet snyggt men av hålet att dömma skulle nog även den blivit ordentligt reducerad vid bröstträff. Tror att denna kula vinklade ordentligt då den knäckte vingbenet. Nu e iof en skatas bröst rätt litet men.... 50m 80-100m
Publicerat Februari 8, 201115 yr Författare Skjuter dem verkligen bättre Allvarligt så tror jag det sitter i ammon CCI lovar sub-moa på V-max och GP men inte på Fmj kanske ingen slump Då jag sände ett mail till cci ang deras fmj o upplevd precision från migsjälv m.fl. fick jag detta till svars: "Jimmy: the accuracy spec on the FMJ is the same as that for the TNT, Gamepoint and V-Max here at the factory so all of the accuracies should meet the spec. The 17 HMR complaints come through me and yours is the first one I recall for accuracy on the FMJ bullet. Unsure of what you're seeing?" Ska de ändra ngt i framställningen e de nog bäst att fler än jag säger vad de tycker i ett enkelt mail till tillverkaren, CCI. http://www.cci-ammunition.com/general/contact_us.aspx
Publicerat Februari 8, 201115 yr Jag har med blotta ögat sett att fmj kulorna haft olika form ska kolla om det finns fler bastarder kvar och maila ett foto till dem. Tyvärr är min engelska helt usel men kör väl med googel och hoppas dem förstår
Publicerat Februari 22, 201115 yr Författare Blev tyvärr ingen utredning av kalibern på ripjakt då jag lämnade delar av den byssen i stugan o tog med mig blyspruta och hund på fjället ist då det var lämpligast terräng o fågeltillgång för det. Går fler tåg.
Publicerat Maj 27, 201115 yr I kampen mellan finska och tjeckiska bössor funderar jag på om svaret inte står att finna i den germanska vapenindustrin Jag har under senare tid kommit att fundera över om inte min R93:a (nåja, hustruns för de av herrskapet som är nogräknade) skulle må bra av att kompletteras med en kantantändningspatron. Som jag ser det står valet mellan 22 WMR och 17 HMR och just nu känns 17 HMR som ett roligare alternativ. Tanken är att dels på ett bra sätt skola in ätteläggen på skyttebanan men också en nyfikenhet runt 17 HMR som sådan, jag brukar med jämna mellanrum roa mig med att decimera kråkfåglar och liknande fjäderfän och eftersom detta vanligen sker rätt nära bebyggelse så känns det rätt tryggt att det är en 17 grainskula som dimper ned från skyn i dessa områden. Nu har jag i o f s det i mitt tycke optimala klass 3 vapnet i min lilla K95:a med 22 hornetpipa, min klockarkärlek till det vapnet är av digniteten att övriga vapen i mitt vapenskåp känner sig bortglömda och åsidosatta. Månne kunde en 17 HMR pipa till R93:an åtminstone i någon mån råda bot på detta tillstånd? Någon som har erfarenhet av blasers 17 HMR pipor? Henrik Hej Henrik. Har du provat 17hmr pipan till R93an än? Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Maj 27, 201115 yr Hej, jag har inte skaffat mig någon 17 hmr pipa till R93:an (ännu). Tanken finns där fortfarande men just nu är det en "face lift" på min T3:a som är på tapeten. Med största sannolikhet blir nästa "projekt" en 5.6x50R pipa till k-95:an innan det är dags att köpa mig en liten 17 HMR pipa. Henrik
Publicerat Maj 27, 201115 yr Har själv skaffat en R93 i cal 9,3x62 & 22LR, men tanken är att det ska bli en pipa till som täcker mellanrummet, kanske en 17hmr. Sent from my iPhone using Tapatalk